קרן AnD מתחילה להשקיע בסטארט-אפים צעירים: "לא דורשים הכנסות"

הקרן החדשה הוקמה ע"י המנהל לשעבר של תוכנית האצת הסטארט-אפים הגלובלית של גוגל יחד עם יוצאי קרן iAngels וחברת השקעות ההמונים OurCrowd • השותפים מתכוונים להגיע ל-50 מיליון דולר בקרן, אותם ישקיעו ב-15-17 סטארט-אפים בתחומי ביג דאטה ו-AI

השותפים בקרן AnD. משמאל: רועי גבע גלסברג, לי מוזר, כפיר כחלון, אריאל כהן
השותפים בקרן AnD. משמאל: רועי גבע גלסברג, לי מוזר, כפיר כחלון, אריאל כהן

קרן AnD Ventures, קרן ישראלית חדשה להשקעה בסטארט-אפים בתחילת הדרך, הכריזה היום (ב') על סגירה ראשונה של קרן הבכורה שלה. הקרן גייסה עד כה 30 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים בארה"ב ובאירופה וכבר ביצעה השקעה אחת בסטארט-אפ ישראלי. המטרה של השותפים היא להגיע ל-50 מיליון דולר מנוהלים במסגרת הקרן הראשונה.

קרן AnD הוקמה על-ידי שלושה שותפים: לי מוזר, לשעבר שותפה בקרן iAngels ולפני כן ראש המטה בשגרירות ישראל בוושינגטון; רועי גבע גלסברג, מייסד ומנהל לשעבר של תוכנית האצת הסטארט-אפים הגלובלית של גוגל - Google for Startups Accelerator - שפועלת כיום ב-14 ערים בעולם; וכפיר כחלון, לשעבר מנהל בצוות של חברת השקעות ההמונים OurCrowd.

קרן AnD מתכוונת להשקיע ב-15-17 חברות סטארט-אפ, כאשר הצ'ק הממוצע שלה יהיה בין 1-1.5 מיליון דולר לחברה. המיקוד של הקרן הוא בסטארט-אפים הבונים פתרונות מבוססי בינה מלאכותית (AI) וביג דאטה.

לפי מייסדי הקרן, מטרתה היא לפעול במודל של "הקמת חברות", שיכלול ליווי אישי ליזמים בבניית התשתית הטכנולוגית, הגדרת המוצר, סגירה של לקוחות אסטרטגיים וגיוס כוח-אדם. הקרן גם מפעילה תוכניות האצה שונות כמו IDCX בשיתוף המרכז הבינתחומי הרצליה והמיקסר חללי עבודה משותפים; ו-Calling2Scale בשיתוף עם EIT.

בהייטק הישראלי יש היום לא מעט קרנות פעילות. מה גרם לכם להקים קרן חדשה?
גבע גלסברג: "היחס בין ההון הפנוי לכישרון הוא עדיין טוב יותר בישראל מאשר בעמק הסיליקון, ובעבודה שלי בגוגל ראיתי כמה המפתחים הישראלים מתוחכמים ונמצאים בחוד החנית. השוק הישראלי עדיין משאיר לקרנות ארביטראז' גדול יותר מאשר בארה"ב, שם יש תחרות מטורפת על סטארט-אפים, ויש המון כסף שמחפש אפיקי השקעה. מכפילי ההשקעה בישראל נמוכים בהרבה ממה שיש בארה"ב".

מוזר: "יש אומנם הרבה קרנות, אבל לדעתי יש מקום לכולן, כשכל קרן מביאה את המיקוד שלה מבחינת השקעה בשלב מוקדם או בסטארט-אפים בשלבי צמיחה. יש קרנות עם מודלים שונים, וכל יזם יעדיף משהו אחר. המודל שלנו מבוסס על הקמת חברות. אני חושבת שבסוף עוד קרנות זה משהו שרק תורם לאקוסיסטם. אנחנו מבחינתנו מוכנים להשקיע עם אחרים ומקבלים הרבה פרגון מהקרנות האחרות בשוק".

אתם מתחילים עם קרן קטנה. איך תתמודדו עם הקרנות הגדולות והעשירות בשוק
גבע גלסברג: " התחרות היא לא תמיד על מי נותן יותר כסף לסטארט-אפ, אלא מי נותן יותר ערך ליזמים. נתקלנו ביזמים שקיבלו הצעות מאוד טובות מקרנות אחרות, ועדיין רצו שאנחנו ניכנס להשקעה כדי שנוכל לעזור להם בנקודה קריטית, באמצעות למשל התאמת המוצר שלהם לשוק האמריקאי".

מוזר: "אנחנו נכנסים בשלב מאוד מוקדם, וזה משהו שלא הרבה קרנות מוכנות לעשות. אין היום המון קרנות שמוכנות להשקיע בסטארט-אפים שאין להם הכנסות, ואנחנו מוכנים לעשות את הצעד הזה".