המרוץ לממשלה: דרעי מנסה לגייס את מנסור עבאס, והברית נגד לפיד

המגעים להקמת ממשלה ממשיכים, ובעיקרם כל המפלגות הגדולות שמחזרות אחר קולה של מפלגת רע"מ • אתמול פורסם באתר פאנט כי מקום 13 ברשימת כחול לבן נפגשה עם עבאס וביקשה ממנו שלא ימליץ על לפיד • גם גנץ נפגש עם עבאס • בכיר ברשימה המשותפת לגלובס: התרחיש הסביר ביותר הוא שלא נתמוך באף אחד מהמועמדים

מנסור עבאס נואם בכנסת / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
מנסור עבאס נואם בכנסת / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

המגעים להקמת ממשלה ממשיכים. המפלגה המחוזרת ביותר היא רע"ם, ושליחים ממפלגות שונות מגיעים אל ח"כ מנסור עבאס יו"ר רע"מ בניסיונות לגייס את תמיכתו. בכיר המתווכים עד כה הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, ולפי דיווח ב"ישראל היום" מתנהל ערוץ שיחות חשאי בי עבאס לבין דרעי, בניסיון למצוא דרך שתאפשר את תמיכת רע"מ בקואליציית ימין. בין דרעי ועבאס שוררים יחסי ידידות טובים, כמו גם בין ש"ס לרע"מ, ובעבר היו שיתופי-פעולה בין הסיעות בכנסת.

בנוסף, אתמול (ב') פורסם באתר פאנט כי אילהם חאזן, מקום 13 ברשימת כחול לבן, נפגשה עם מנסור עבאס וביקשה ממנו שלא ימליץ על יאיר לפיד אצל נשיא המדינה. גנץ טוען שהפגישה נעשתה שלא על דעתו ושחזאן ננזפה. חזאן מסרה שתי גרסאות, בתחילה הבהירה כי שוחחה עם גנץ אישית לפני ואחרי הפגישה, הכל תואם מראש וקיבל את אישורו. והבוקר פרסמה הודעה שונה: פגשתי אמש את ח"כ מנסור עבאס ביוזמה עצמאית שלי ולא בשליחות גנץ או בקשה מכחול לבן. ביקשתי ממנו שלא ימליץ על נתניהו. מכחול לבן נמסר שבעקבות המפגש "גנץ הבהיר אמש בישיבת סיעה כי אף אחת ואחד לא מוסמך לנהל את המגעים הפוליטיים מלבדו".

המהלך הזה מעיד הן על הדם הרע בין גנץ ללפיד, ובעיקר על הברית המשולשת בין גנץ, סער ובנט. הם מעדיפים הקמה של ממשלה בראשות אחד מהם, אל מול התומכים של לפיד: ליברמן, הורוביץ ומיכאלי.

עבאס, שקיבל שלשום את הגיבוי המלא של מועצת השורא של מפלגתו, שומר את הקלפים קרוב לחזה וחוזר על האמירות והדרישות שפורסמו בראיון גלובס ביום חמישי. לפיו ראשית יהיה צורך בהכרה מלאה בחברה הערבית כשותפה אמיתית, ואחר כך קבלה של רשימת דרישות ובראשן מחוייבות למאבק בפשע ובאלימות, פתרון בעיות עוני ורווחה, שיכון ודיור פתרון מערכתי להכנסת ערבים לשירות הציבורי ועוד.

"אהפוך כל אבן כדי לגרום לממשלת הימין הזו לקום"

בינתיים בצלאל סמוטריץ' פרסם באופן לא מפתיע כי יתמוך אצל הנשיא בנתניהו לראשות הממשלה, והוסיף קריאה לכל מפלגות המחנה הלאומי קרי הימין, קרי ימינה ותקווה חדשה, ואולי גם ליברמן להצטרף להקמת ממשלה ימנית: "על בסיס התחייבותו של ראש הממשלה בהסכם שנחתם איתנו להקים ממשלת ימין שתשמור על הזהות היהודית של המדינה, תחזק את ההתיישבות ותבצע את הרפורמות הנדרשות במערכת המשפט, וכפי שהתחייבנו, הציונות הדתית תמליץ לנשיא המדינה על בנימין נתניהו ותחתור להקים איתו ממשלה של המחנה הלאומי. ‏אנחנו קוראים לכל מפלגות המחנה הלאומי לשים בצד את כל משקעי העבר ולפתוח דף חדש של שיתוף-פעולה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה.

"אחרי שנתיים קשות מדינת ישראל זקוקה לממשלת ימין הומוגנית ויציבה. בואו נשב סביב שולחן אחד ונדון בקווי היסוד ובתנאים המהותיים של ממשלת הימין, ללא חרמות וכעסים. ‏כל ברירה אחרת תביא לתוצאה רעה ומסוכנת למדינת ישראל. מנהיגים נדרשים לשים את טובת המדינה ואזרחיה מעל לכל אינטרס אישי או מפלגתי וכך אני מקווה ומתפלל שינהגו כל מנהיגי מפלגות המחנה הלאומי. אהפוך בעזרת השם כל אבן כדי לגרום לממשלת הימין הזו לקום".

ביום שני יגיעו ראשי הסיעות לנשיא לתת את המלצתם ועד אז ינסה כל צד לגרור את המתלבטים, ובראשם עבאס, אליו. ברביעי אמור הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מהמועמדים, כאשר הוא אמר שהוא יטיל את מלאכת ההרכבה על מי שסיכוייו גדולים יותר, ולא בהכרח על מי שיש לו יותר תומכים על הנייר.

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, אמר בראיון לרדיו א-שמס כי אם לפיד מצפה להמלצת המשותפת, "קודם כל שיציג תמיכה של 55 חברי כנסת ולא יספור אותנו אוטומטית".

בעניין התוצאות המאכזבות של הבחירות מבחינתו אמר עודה: "אני נושא באחריות לתוצאות הבחירות, ומוסדות חד"ש יתכנסו בקרוב, כולל ועידה של המפלגה, ואני לא פוסל בחירות פנימיות חדשות והסקת מסקנות אישיות". 

ובינתיים בני גנץ נפגש בצהריים גם הוא עם מנסור עבאס, ובהודעה שמסר נאמר כי הוא ביקש מעבאס שיתמוך במועמד שיציב "גוש השינוי" להרכבת ממשלה.

יאיר לפיד קבע פגישה ביום חמישי עם ראשי הרשימה המשותפת. איימן עודה ואחמד טיבי ישתתפו בפגישה בוודאות; סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד, כנראה ייעדר בשל התנגדותו העקרונית להשתתפות בקואליציה כלשהי. עם זאת, אבו שחאדה יקבל את הכרעת הרוב ברשימה המשותפת, אם יוחלט לתמוך במועמדות לפיד אצל הנשיא.

גורם בכיר ברשימה המשותפת אומר לגלובס כי האפשרות שהמשותפת לא תתמוך באיש מהמועמדים בשלב הראשון היא התרחיש הסביר ביותר, שכן גם ללפיד אין בשלב הזה היתכנות להקמת ממשלה.

דגל התורה לא מתחייבת 

סיעת דגל התורה, המייצגת את החרדים הליטאים, פרסמה הודעה בעניין בניית הקואליציות, ובה היא מכוונת לקואליציית ימין בראשות נתניהו, אך לא מתחייבת לכך ולא מציינת את שמו של נתניהו כמועמדה, כפי שעשו בש"ס ובאגודת ישראל החסידית.

בהודעה נאמר: "אנו עושים כל מאמץ שלא נלך למערכת בחירות חמישית, שזה אסון לכלכלה, אסון להתנהלות של ישראל שיגרום לחוסר יציבות משווע. אנו עושים כל מאמץ כדי להקים קואליציה עם גוש הימין והמסורתיים, נביא את תמונת המצב המלאה בפני גדולי התורה ונקבל את הוראתם.

"בישיבת הסיעה שיבחו החברים את ראש הממשלה והודו לקב"ה על החיסונים שעובדים, כמו כן הביעו פליאה על כחול לבן שלא מאפשרים הבאת חיסונים נוספים בגלל שיקולים פוליטיים כאשר מדובר בפיקוח נפש".