טיולים | פיצ'ר

מזל טוב: לשביל ישראל נולד אח דרומי קטן בהרי אילת

שביל הליכה חדש: שישה מקטעים יומיים, 20 ק"מ כל אחד, שמסתיים בשמורת האלמוגים

הר יהורם / צילום: יותם יעקבסון
הר יהורם / צילום: יותם יעקבסון

בחורף הקודם נולד מסלול טיול חדש, שפרסומו נבלע בצל המגפה: "שביל הרי אילת". השביל החדש כמעט ולא פורסם וכמעט שלא טיילו בו. המסלול, שאורכו כ-90 ק"מ, מתחיל בנאות סמדר, חוצה את הרי אילת לכל אורכם ומסתיים בשמורת האלמוגים שלחופו של הים האדום. לאורכו יוצב שילוט מפורט, וההליכה בשביל אמורה להימשך כמה ימים.

ביקור באילת של אחרי פסח: אי של שפיות

השביל חולק לשישה מקטעים יומיים, בני כ-20 ק"מ. בסיומו של כל מקטע עתיד לקום חניון לילה משודרג. בעתיד, כך מתכננים, יחוברו לשביל שבילי משנה שייקשרו בינו לבין הישובים שלאורכו, כך שמי שירצה יוכל ללון במקומות לינה מסודרים.

חניון הלילה הראשון, יריית פתיחה בהקמתם של כמה חניונים דומים לאורך השביל, הוקם כבר בהר יהורם (את השמות להרים העניקה ועדת השמות הלאומית וכולם נקראים על שמם של מלכי יהודה). החניון, שהיה פעם רחבת עפר, עבר שדרוג משמעותי, וכיום הוא מציע מחסות ללינה, מתקנים להבערת אש, שירותים אקולוגיים וברזי מים, והכול ללא תשלום.

שביל הרי אילת / צילום: יותם יעקבסון
 שביל הרי אילת / צילום: יותם יעקבסון

הר יהורם, המרוחק מאילת כ-8 ק"מ, הוא נקודת מוצא נפלאה לכמה מסלולי טיול שניתן לבצעם גם באופן מעגלי או הלוך חזור: נחל נטפים, נחל בת שבע והמסלול המאתגר המעפיל אל הר שלמה.

זה אינו מההרים הגבוהים ביותר בגוש הרי אילת, גובהו בסך הכול 696 מטר מעל פני הים, אבל בגלל שהוא מבודד ובזכות קרבתו היחסית למפרץ אילת, נשקפים ממנו נופים מרהיבים לכל עבר. בקיצור, גם אם הטיפוס קשה ותלול לפרקים, המאמץ כדאי!

השביל מעפיל מחניון הלילה אל פסגתו השטוחה של הר יהורם. נוף יפה פי כמה נשקף מקצה השלוחה שנמצאת מזרחית לפסגה, אליה מוליך השביל המסומן שחור. כשנרד מהר יהורם יוביל אותנו השביל הצר אל עבר אוכף צר. הטיפוס להר שלמה ארוך למדי וקשה לפרקים. בקטעים מסוימים, בשל התלילות, הותקנו ידיות אחיזה ומעקות.

מראש ההר אפשר לצפות על ראשו של מפרץ אילת, על רוב העיר, על עקבה, על הרי אדום ועל המשכם של הרי אילת מצפון וממערב. יורדים שיכורים מאוויר פסגות בחזרה לעבר החניון.