פייזר מקדימה שוב את החברות האחרות ומודיעה על תוצאות מוצלחות לניסוי בקרב בני נוער. מה צפוי כעת?

חיסון בקרב ילדים ובני נוער הוא קריטי להדברת מגפת הקורונה, כך טוענים גורמי בריאות הציבור ומומחים למחלות זיהומיות • תוצאות הניסוי המוצלחות של פייזר בקרב בני 12-15 הן שלב חשוב בדרך לשם • מה הלאה, מה קורה אצל המתחרות, ומתי יגיע החיסון למדינות העולם? גלובס עושה סדר

רופא מחסן בחיסון של פייזר נגד קורונה בפנסילבניה, ארה"ב / צילום: Reuters, Hannah Beier
רופא מחסן בחיסון של פייזר נגד קורונה בפנסילבניה, ארה"ב / צילום: Reuters, Hannah Beier

בהתחשב בכך שרוב הילדים נמצאים בסיכון נמוך לסיבוכים כתוצאה מקורונה, הצורך בחיסון ילדים למחלה לא נראה דחוף במיוחד. אך לצד העובדה שהשלכות תחלואת הקורונה לטווח הארוך אינם ידועים, חיסון ילדים הוא קריטי להדברת המגפה, כך טוענים גורמי בריאות הציבור ומומחים למחלות זיהומיות. זאת מכיוון שסביר להניח שמדינה לא תשיג חסינות עדר עד שילדים יכולים להתחסן.

מתי החיסון צפוי להגיע לבני נוער

לאחר התוצאות המוצלחות של ניסוי פייזר במתבגרים בגילאי 12-15, צפויה החברה לבקש מארגון ה- FDA אישור לחיסון חירום בהקדם. עם תחילת שלב הניסוי, ההערכות היו שחיסון בבני נוער יתחיל כבר בקיץ, בסמוך לפתיחת שנת הלימודים הבאה. אך יחד עם זאת, ברחבי העולם מערכי החיסונים נעים בעצלתיים, ואוכלוסיות הנמצאות בסיכון משמעותי טרם קיבלו מנות חיסון בשיעורים גדולים. לכן, סביר להניח שחיסוני בני הנוער לא יתועדפו בחשיבות עליונה במרבית המדינות, עד אשר יסתיים שלב חיסון המבוגרים.

האם החיסון עובד כמו אצל מבוגרים

בפייזר מדווחים על תוצאות טובות יותר מאשר בניסוי במבוגרים, כאשר יעילות החיסון עומדת על 100%, ותופעות הלוואי תואמות את אלו אשר נצפו אצל המבוגרים. החברה גם מסרה כי החיסון הביא לתגובת נוגדנים "חזקה" בקרב ילדים, העולה על אלה שבניסוי קודם לכן בקרב ילדים בני 16 עד 25. כמו המבוגרים, גם לבני הנוער יינתן החיסון בשתי מנות.

מה קורה עם המתחתרות

בחברת התרופות מודרנה החלו לבדוק ילדים בגילאי 12-17 בחודש דצמבר, והחודש תחל החברה בניסוי. 

השלב הבא: ילדים ותינוקות

כלל החברות נמצאות בשלבי בדיקה שונים של החיסון באוכלוסיות צעירות יותר. ג'ונסון אנד ג'ונסון מתכננת לבדוק את החיסון שלה, שניתן בזריקה אחת בלבד ונחשב לזול ביותר שפותח עד כה, בתינוקות ואפילו בתינוקות שזה עתה נולדו, לאחר שבדקה אותו לראשונה אצל ילדים גדולים יותר.

פייזר הודיעה בשבוע שעבר כי החלה בניסוי קליני לבדיקת חיסון הקורונה שלה בילדים בריאים בגילאי 6 חודשים עד 11 שנים. בשלב הראשון של אותו ניסוי, החברה תזהה את רמת המינון הנדרשת בשלוש קבוצות גיל - בין הגילאים 6 חודשים לשנתיים, 2 עד 5 ומגיל 5 ועד גיל 11. הילדים יקבלו תחילה מנה של 10 מיקרוגרם, לפני שיעברו בהדרגה למינונים גבוהים יותר.