אמזון | פיצ'ר

מהטיעונים ועד להשלכות: כל מה שצריך לדעת על הקרב הגדול באמזון

מה הוביל לקרב הגדול בין העובדים להנהלה, מדוע האירוע כה קריטי לשוק העבודה האמריקאי כולו, ואיך צפוי להיראות היום שאחרי? • גלובס עושה סדר

משרדי אמזון באלבמה / צילום: Associated Press, Jay Reeves
משרדי אמזון באלבמה / צילום: Associated Press, Jay Reeves

אמזון של ג'ף בזוס, המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב, עומדת בפני צומת מכריע. בימים הקרובים ייחשפו תוצאות הצבעה שנערכה בקרב כ-5,800 עובדי החברה באלבמה, שהתבקשו להכריע אם בפעם הראשונה תקום התאגדות בחברה שמעסיקה קרוב ל-950 אלף עובדים בארה"ב לבדה.

גלובס עושה סדר: מה הוביל לקרב הגדול בין העובדים להנהלה, מדוע האירוע כה קריטי לשוק העבודה האמריקאי כולו ואיך צפוי להיראות היום שאחרי?

בזמן שבוושינגטון עדיין מסתייגים מהעלאת שכר המינימום ל-15 דולר, אמזון דווקא היוותה דוגמה ועשתה זאת לפני כשנתיים. אם כך, למה תוקפים אותה?

אמזון אכן עזרה להעלות את השכר לעובדים בשכר נמוך בשנת 2018 כשהעלתה את השכר השעתי המינימלי ל־15 דולר לשעה. אבל באותו הזמן שהיא עשתה זאת, היא הסירה תמריצים אחרים כמו בונוסים ותשלום במניות. בנוסף, רק 3% מהעובדים של אמזון מקבלים קידום - שליש ממה שקורה בשאר הענף.

במקביל, מחקרים הראו שכאשר אמזון פותחת מחסן אריזה במקום כלשהו, באופן מיידי השכר בענף המקומי נחתך ב־6% בגלל שאמזון היא מונופול בתחום ההעסקה.

בשנה הבאה הבטיחה החברה להכשיר מחדש שליש מכוח העבודה, בין היתר על מנת לעזור לעובדים להתקדם לתפקידים מתקדמים יותר בחברה או למצוא קריירה חדשה מחוץ לה.

כמו כן, השליטה הבלתי מערערת של אמזון בשוק הקניות באינטרנט - 40% על פי חברת eMarketer - והרווחים חסרי התקדים שלה, מסמנים לעובדים שזו חברה שיכולה, צריכה ואולי גם מחויבת מבחינה אתית לעשות שינויים ולשפר את תנאי ההעסקה.

מתי ייחשפו תוצאות ההצבעה ואיך מפקחים עליהן?

הספירה צפויה לקחת כמה ימים בגלל כמות המעטפות ובגלל ששני הצדדים יכולים לנסות לפסול קולות. לטובת ניצחון צריך להשיג רוב קולות - כלומר יותר מ־51% מכלל המצביעים.

שמות המצביעים מוקראים במושב סגור. עיתונאים שמסקרים את התחום, יורשו לצפות בשיחת וידאו בזמן שמתחילים לספור את הקולות.

לכל צד מותר לערער על תוצאות ההצבעה ולהגיש עתירות המאשימות את הצד השני בהפרת הסטנדרטים של ההצבעה. אם יקרה כך, זה צפוי לעכב את התוצאה הסופית אפילו יותר.

למה ההצבעה הזו קיבלה כל כך הרבה תשומת לב?

אמזון כבר הייתה אחת החברות החזקות ביותר בארה"ב לפני המגפה, ובשנה האחרונה היא צמחה מאוד. בשנת 2020 היא מכרה סחורה בהיקף של 386.1 מיליארד דולר ומחיר המניה שלה זינק ב־76%.

אנשים התומכים ביוזמה להתאגד טוענים שכמשווים את ההצלחה הפנומנלית של אמזון בכלל ובשנה האחרונה בפרט, כנגד תנאי ההעסקה של העובדים השעתיים, היא מסמלת את הכוח הדורסני של חברות הטכנולוגיה וכן את חוסר השוויון שהוא מנת חלקם של מיליוני אנשים באמריקה.

הנשיא ג'ו ביידן ודמויות מוכרות אחרות השמיעו דעתם והביעו תמיכה פומבית חסרת תקדים בעובדים במחסן בבסמר. בטח אם לוקחים בחשבון את האתוס הקפיטליסטי של ארה"ב.

החשש של מתנגדי ההתארגנות, באמזון ומחוצה לה, הוא שההתאגדות בבסמר היא רק הסנונית שמבשרת על הגשם. כפי שאמר הסנאטור ברני סנדרס בחוש שעבר, "הם יודעים שאם זה יצליח כאן, זה יתפשט לכל רחבי המדינה". כלומר, מספרם הקטן של העובדים בבסמר, כ־6,000, הוא לא העניין, אלא מיליון העובדים האחרים של אמזון ושל חברות ענק אחרות. יצוין כי גם הסנאטור מרקו רוביו (רפובליקאי מפלורידה) תמך בפומבי בהתארגנות. כך עשו גם סלבריטאים כגון דני גלובר וטינה פיי.

למה העובדים התארגנו?

נראה כי מדובר בשילוב של מספר אירועים שאירעו בסך הכול בסמיכות זמנים צפופה בשנה האחרונה: מגפת הקורונה בשילוב תנועת זכויות האדם שהתקוממו בשנתיים אחרונות - סביב מותו של ג'ורג' פלויד, הירי ההמוני בבתי הספר, התקוממות של צעירים נגד שינויי האקלים ועוד - וכן האווירה הפוליטית המתוחה סביב הבחירות בארה"ב. כל אלה יחד עודדו את אמריקאים להיות יותר אקטיבים ולפעול.

מעבר לשכר ולתנאי ההעסקה, האיגוד נגע בנושאים הקשורים להעצמה גזעית, כשרבים מעובדי המחסן באמזון הם שחורים והיו מעורבים בתנועת Black Lives Matter.

איזה קמפיינים ניהלו הצדדים?

מארגני התאגדות התייצבו מחוץ למחסן העצום של אמזון כמעט על בסיס יומי, דיברו עם עובדים, חילקו להם פליירים והתקשרו אליהם. האיגוד גם הקים אתר מידע וביקש לעודד תמיכה על ידי שכנוע מצד בני משפחה וחברים באיגוד שעובדים בתחומים אחרים.

אמזון, מהצד השני, הקימה אתר עם הכתובת DoItWithoutDues.com ("עשו זאת ללא לשלם דמי חבר"), שעודד את עובדים להצביע נגד ההתאגדות. החברה גם הציבה שלטים סביב המחסן וניהלו פגישות תכופות עם העובדים, "שיעורי חינוך", תלו פליירים וחילקו חומרים נגד התארגנות במקומות שונים במחסן בבסמר. אחד המסרים המרכזיים של החברה היה שהתאגדות לא נחוצה שכן "העובדים מקבלים שכר טוב יותר והטבות ממה שהיו מקבלים במקומות עבודה אחרים באותו ענף".

מה יקרה אחרי ההצבעה?

גם אם התוצאה הסופית תהיה שהעובדים הכריעו להתאגד, יכול להיות שיעברו שנים של משא ומתן לפני שיושג חוזה ראשון בין אמזון לעובדים.

למה התנגדה אמזון להתאגדות?

אמזון מתמודדת עם ארגוני עובדים באירופה כבר שנים, ואם היא תפתח מחסנים בישראל, היא צפויה להתמודד עימם גם כאן, אבל עד כה נראה היה שהחברה תעשה הכול כדי ש"אמריקה לא תיפול" ועובדיה ייסחפו גם בניסיונות להתאגד.

בכללי, חברות רבות לא תומכות בהתאגדות מפני שזה מגביל את "הגמישות" שלהן במקרים של פיטורים לדוגמה, או מכריח אותן לדון על נושאים הקשורים למקום העבודה שהם היו מעדיפים לקבל מבלי להתחשב בצרכים והרצונות של העובדים.

האם היו ניסיונות התאגדות שנכשלו באמזון באמריקה?

בשנת 2018, מאמץ להקים התאגדות עובדים ב־Whole Foods Market, השייך לאמזון, נכשל. במהלך הקמפיין ב־Whole Foods, השתמשה אמזון בסרטון הדרכה שלימד את המנהלים איך לזהות ניסיונות התאגדות. החברה אמרה שהסרטון הזה כבר לא נמצא בשימוש.

בשנה שעברה אמזון פרסמה - ואחר כך הסירה את הפרסום - משרות לאנליסטים שכללו תיאורים לגבי איתור מאמצי התאגדות שעשויים לאיים על התאגיד. אמזון אמרה שהתיאורים לא היו מדויקים למשרה המבוקשת והם "פורסמו בטעות".

ב־2014, מספר קטן של טכנאים ועובדי אחזקה הצביעו נגד התאגדות במתקן של אמזון במידלטאון, דלאוור.

האם התאגדות (בהנחה שתקום) תשנה את אמזון?

סביר להניח שבהתחלה לא כל כך. החברה ככל הנראה תנסה לעכב את חתימת החוזה עם העובדים בבסמר ובמקביל תנסה באמצעים כשרים ופחות־כשרים (כפי שהיא כבר עשתה בעבר) לדאוג לכך שמאמצי התארגנות דומים לא יתחילו במחסנים אחרים של החברה. ואולם בסופו של דבר, זה יכול להביא את אמזון לשנות את המדיניות שלה באופן כולל, למשל לגבי זמני ההפסקות והשכר וההתחשבות הכללית בעובדים.

עובדים רבים מבקשים גם שינוי בקצב העבודה, כאשר הקצב הנדרש כיום הוא לרוב, על פי וול סטריט ג'ורנל, קצב אריזה של מאות פריטים בכל שעה. וזאת בזמן שהחברה מנטרת את ביצועיהם מקרוב.