הרב קנייבסקי פסק ש"עדיף ללכת עם הערבים ולא עם השמאלנים". מה חושב על כך הרחוב החרדי?

לאחר נאומו של מנסור עבאס יו"ר סיעת רע"ם, פורסמה דעתו של הרב קנייבסקי, אחד ממנהיגיו הגדולים של הציבור החרדי, שפסק כי "עדיף ללכת עם הערבים ולא עם השמאלנים" • בדברים של דת, שימור המסורת, וערכי המשפחה, החרדים והערבים רואים עין בעין

הרב חיים קנייבסקי / צילום: שוקי לרר
הרב חיים קנייבסקי / צילום: שוקי לרר

לאחר נאומו של יו"ר סיעת רע"ם, פורסמה דעתו של הרב קנייבסקי, אחד ממנהיגיו הגדולים של הציבור החרדי, שטען כי "מבחינת יידישקייט (יהדות) עדיף ללכת עם הנציגים מהציבור הערבי, מאשר עם הנציגים מהשמאל. גם להם חשוב הצביון של המדינה והם לא רוצים לקדם כור היתוך לעשות את כולם חילונים. גם בנושא הגיוס יש תמימות דעים, הכבוד של הערבים לדת וערכי המשפחה הם הרבה יותר קרובים אלינו".

הרחוב החרדי לא הופתע מהפרסום: שיתופי פעולה בין ח"כ גפני מדגל התורה לח"כ אחמד טיבי קרו כבר בעבר, במיוחד בתחום ועדת הכספים בראשותו של גפני. כך שאם החרדים יודעים לשתף פעולה עם הציבור הערבי החילוני, אז עם מנסור עבאס, שמייצג ציבור ערבי דתי יותר, לחרדים אין שום בעיה לשתף פעולה.

בדברים של דת, שימור המסורת, תקציבים לערים עניות, וערכי המשפחה, החרדים והערבים רואים עין בעין. וכל עוד אין כרגע דיבור על מסירת שטחים או פינוי ישובים, אז החרדים יכולים לשתף פעולה עם הערבים.

מבחינת יהדות התורה, בנושא הזה יש תמימות דעים: כל שבעת חברי הכנסת משלל הסיעות במפלגה, יצייתו להוראת הרבנים. לחרדי הממוצע אין בעיה לשתף פעולה עם ערבי, בוודאי אם יש תמיכה רבנית. אולי המפלגה תפסיד חצי מנדט בבחירות הבאות, אך מצביעי יהדות התורה מצביעים בגלל הוראת הרבנים, ולא בגלל תמיכה בח"כ כזה או אחר. גם כך נראה כי מי שיותר ימני מחרדי, כבר הצביע לסמוטריץ' הפעם, כך שהנזק לא יגדל.

בסיעת ש"ס, בינתיים, הדברים ברורים מאוד: כבר לפני שבוע פורסם כי יו"ר ש"ס אריה דרעי מוביל את השיחות בין החרדים למנסור עבאס, ואין לאף אחד ספק כי השיחות מגובות ברבני ש"ס ובראשם חכם שלום כהן. ש"ס יכולה גם היא להינזק בחצי מנדט שלא יאהב את המהלך, אבל מצביעי ש"ס ידועים כמכבדים את דעת הרבנים, והם רובם ככולם יתמכו במהלך.