האם השיתוק הפוליטי יוביל לפגיעה בפריסת תשתיות הסלולר ובראשן אנטנות דור 5?

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי באין תקציב מדינה מאושר, משאבי המשרד להגנת הסביבה מוגבלים מאוד, ולא יכולים לממן את המערכת הדיגיטלית הנדרשת לשם ניהול פריסת האנטנות

אנטנת 5G / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אנטנת 5G / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האם השיתוק הפוליטי יוביל לפגיעה בפריסת תשתיות הסלולר והקמת אנטנות חדשות, ובראשן אנטנות דור 5 שצפויות לשפר משמעותית את תשתיות הגלישה הסלולרית בישראל? כך עולה מפנייה אותה העביר היום (א') לחברות הסלולר ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, פרופ' סטליאן גלברג, הטוען כי באין תקציב מדינה מאושר, משאבי המשרד להגנת הסביבה מוגבלים מאוד, ולא יכולים לממן את המערכת הדיגיטלית הנדרשת לשם ניהול פריסת האנטנות.

משרדי הממשלה כולם פועלים מזה כשנתיים במצב של היעדר תקציב. בתוך כך, האתגרים השונים הולכים ונערמים. במשרד להגנת הסביבה משתמשים במערכת ממוחשבת לפיקוח ורישוי בנוגע לתקנות העוסקות בקרינה, ואולם, בתום שנת 2020 הסתיים החוזה מול החברה המפעילה את המערכת, ולאחר התראות חוזרות ונשנות של כשלושה חודשים, הוחלט במשרד לחדול להשתמש בה כדי לא לעבור על החוק.

בפנייתו, כתב גלברט למנכ"לית משרד התקשורת ולמנכ"לי החברות הסלולריות; "המערכת בה משתמש המשרד להגנת הסביבה מאז שנת 2010 מאפשרת רישוי ממוחשב ופיקוח רציף ובו-זמני על כ-80 אלף אנטנות סלולריות. המערכת הינה פרי פיתוח חברה ישראלית וההסכם עם החברה הסתיים בסוף שנת 2020 ולמרות המאמצים שנעשו לאורך 3 חודשים, בהעדר תקציב, ההסכם לא חודש ואף נמסר לנו שאין סיכוי לחדשו עד לאישור התקציב . אי חידוש ההסכם לא מאפשר למשרד להגנת הסביבה להמשיך בתהליך הרישוי והפיקוח הממוחשב ולאור זאת הוחלט על הפסקת מתן היתרים חדשים כל עוד המשרד יעסוק בפיקוח לא ממוחשב ולכן עתיר כוח אדם על האנטנות הפועלות היום".

ללא מערכת דיגיטלית, למשרד להגנת הסביבה אין יכולת לבצע רישום ידני של האנטנות הסלולריות, ואין די כוח אדם בכדי לעשות זאת. היות שמדובר במערכות תקשורת מורכבות, הוספה של אנטנה חדשה גוררת שינוים שאינם רק רישוי, אלא גם אופרציות תקשורת בין האנטנות עצמן. על כך, מופקדת המערכת הממוחשבת. עם תפוגת תוקפו של ההסכם מול החברה המפעילה את התוכנה, עלה הצורך לעדכן את סעיפיו כך שהמערכת תוכל לתכלל כמות הולכת וגדלה של אנטנות. ההסכם עצמו אושר במשרד להגנת הסביבה, אך ממתין כאמור לתקציב מדינה.

ואולם, לפי שעה, במשרד להגנת הסביבה פועלים תחת מגבלות תקציביות, ולא יכולים לחדש את ההסכם, שעלותו 2.5 מיליון שקלים לפרק זמן של שלוש שנים. בשנה החולפת, גבה המשרד יותר מ-10 מיליון ש"ח באגרות מהחברות הסלולריות, אך זהו היטל העובר לקופת האוצר ולא למשרד להגנת הסביבה, כך שאותו תקציב לא מופנה באופן ישיר לתפעול המערך השוטף של פיקוח ורישוי המשרד להגנת הסביבה בתחום הקרינה הבלתי מייננת.

היום, כאמור, הוחלט במשרד להגנת הסביבה לא להמשיך להשתמש בתוכנה בניגוד לחוק, ולהמתין לתקציב מצד משרד האוצר. לאחר שהתברר כי הדרך היחידה לתקצב כעת את התוכנה היא המתנה לתקציב מדינה, צפויים כאמור עיכובים ניכרים בפריסת האנטנות ובתחילת הפעלתן, שכן ממשלה טרם הוקמה, ובשלב זה לא ידוע האם בחודשים הקרובים אכן יאושר תקציב מדינה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "למשרד להגנת הסביבה תקציב מאושר בסך של כ-394 מיליון שקל. ככל שהנושא הינו בסדר העדיפות של המשרד, עליו לתקצב את הפעילות במסגרת המשאבים העומדים לרשותו״.