מה עשו בתי ההשקעות ב-2020, לפני "המפץ הגדול" של עסקת פסגות

השנה שהתחילה בפדיונות ענק, נמשכה בהתאוששות מרשימה • דוחות מנהלי ההשקעות בישראל מלמדים כי אלטשולר שחם סיים את השנה ברווח של 180 מיליון שקל, וממש מעט מאחוריו מיטב דש וילין לפידות • הכוכב העולה של שוק הגמל, מור השקעות, משלם מחיר יקר על הצמיחה המואצת שלו

גלעד אלטשולר ורן שחם, מנכ"לים משותפים באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גלעד אלטשולר ורן שחם, מנכ"לים משותפים באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

העוצמה של אלטשולר שחם, הגיוון בעסקי מיטב דש, הרווחיות של ילין לפידות, הצמיחה המואצת של מור, החולשה של פסגות והשיפור בעסקי הפיננסים של קבוצות הביטוח - אלו הן חלק מהמגמות העולות מסקירת הדוחות הכספיים של בתי ההשקעות הגדולים במשק לשנת 2020, ערב המפץ הגדול של רכישת פסגות בידי אלטשולר שחם.

שנה שהחלה, כזכור, עם מפולת בשווקים ופדיונות של עשרות מיליארדי שקלים מקרנות הנאמנות בחודשים פברואר ומרץ, עקב פרוץ משבר הקורונה. אבל בהמשכה המגמה השתנתה מקצה לקצה, כשהגאות שחזרה לשוקי ההון סייעה לצמצם את הפגיעה, ובחלק מהמקרים אף לשנות לגמרי את המגמה מבחינת כמה מבתי ההשקעות המובילים בישראל.

עובדה זו משתקפת במחירי המניות של בתי ההשקעות שנסחרים בבורסה, אשר מאז השפל של אמצע מרץ אשתקד ועד היום זינקו בקרוב ל-200% בממוצע, וזאת רגע לפני 2021 שמסתמנת כשנת רכישות גדולה בשוק זה - עם עסקה שכבר התרחשה, של רכישת הלמן אלדובי בידי קבוצת הפניקס, ובעיקר זו הצפויה כאמור של בית ההשקעות פסגות על ידי אלטשולר שחם ומתחרים נוספים (ראו מסגרת).

מבדיקת גלובס עולה כי בסוף 2020 ניהלו 11 בתי ההשקעות הגדולים בשוק - אלטשולר שחם, מיטב דש, פסגות, ילין לפידות, אי.בי.אי, אקסלנס, הראל פיננסים, מור בית השקעות, מגדל שוקי הון, הלמן אלדובי ואנליסט - נכסים בהיקף כולל של כ-878 מיליארד שקל - גידול של כ-5.2%. בנטרול פסגות, שקטן בשנה החולפת בכ-15% בנכסים המנוהלים, הרי שיתר בתי ההשקעות רשמו גידול של יותר מ-11%.

אלטשולר שחם: הכי גדול, הכי רווחי

בית ההשקעות (הפרטי) אלטשולר שחם המשיך במגמת הצמיחה האדירה שלו. לצד הגידול המתמשך שרשם בעסקי החיסכון לטווח ארוך שלו, שהונפקו בבורסה ב-2019, הוא נהנה ב-2020 גם משיפור בתחומי פעילות נוספים. לידי גלובס הגיעו הדוחות של אלטשולר שחם, מהם עולה כי בשנה החולפת בית ההשקעות הציג את הרווח הנקי הגבוה ביותר בענף: 180 מיליון שקל.

מדובר אמנם בקיטון של כ-24% ברווח ביחס ל-2019, אולם באותה שנה רשם אלטשולר שחם רווח הון של 145 מיליון שקל בעקבות הנפקת החברה הבת אלטשולר שחם גמל (לעומת רווח הון של 73 מיליון שקל שהציג ב-2020).

 
  

אלטשולר שחם גמל, שכיום נסחרת לפי שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל, מנהלת את  המגעים לרכישת פסגות מידי קרן אייפקס. אפרופו פסגות, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 הציג בית ההשקעות הפסד של 153 מיליון שקל. אלא שהפסד זה נבע ממחיקת מוניטין של כ-276 מיליון שקל לפני מס, ובנטרולה נרשם רווח בתשעת החודשים הראשונים של 2020.

עוד קודם לרכישת פסגות, כבר אין ספק שאלטשולר שחם הוא בית ההשקעות הגדול בשוק, כשנכון לסוף 2020 הוא מנהל נכסים בהיקף כולל של כ-209 מיליארד שקל (גידול של כ-33% ביחס לסוף 2019), אשר מניבים לו הכנסות שנתיות של יותר מ-1.2 מיליארד שקל.

מיטב דש: לא רק ניהול נכסים

גם מיטב דש הציג התקדמות ניכרת בשנה החולפת, תוך שביסס את מעמד "השני בגודלו" בשוק. זהו בית ההשקעות השני בלבד שמציג הכנסות שנתיות של יותר ממיליארד שקל. פסגות רשם הכנסות של 513 מיליון שקל "בלבד" בינואר-ספטמבר 2020.

בשורה העליונה מיטב דש הציג את הרווח השני בגובהו בענף, ואת שיעור הגידול ברווח הגבוה בענף (108%) ב-2020. זאת מאחר שבשנה החולפת הבשילו כמה תפיסות אסטרטגיות של מנהליו, שפעלו לגיוון ההכנסות, בנוסף לפעילויות ניהול נכסים מסורתיות. כמו כן, מיטב דש נהנה משיפור ניכר בתוצאות חבר הבורסה שלו, מרווח נאה מפעילות האשראי החוץ בנקאי, הודות לרכישת תיק אשראי של אגוד על ידי החברה הבת פנינסולה, ומרווח הון של 76 מיליון שקל לפני מס בגין השקעתו בחברת הפינטק ליקווידיטי.

למעשה, 2020 הטיבה עם כל ספקי שירותי המסחר בניירות ערך, בבנקים ובבתי ההשקעות. כך, פעילות חבר הבורסה והברוקראז' תרמה מאוד גם לשיפור בתוצאות אי.בי.אי שנמצא בתנופה חיובית מאוד, אקסלנס ומור.

ילין לפידות: שיעור רווחיות גבוה

2020 לא התאפיינה בגידול בפעילות של בית ההשקעות ילין לפידות, שלמרות זאת המשיך להציג רווח גבוה שהיווה כ-27.7% מהכנסותיו - הגבוה בשוק. בסיכום השנה  הרוויח בית ההשקעות הפרטי, שמחצית ממניותיו מוחזקות בידי אטראו הציבורית, 159 מיליון שקל.

כל זאת למרות קיטון בהכנסותיו ובנכסים המנוהלים, בעיקר עקב הירידה בהכנסות ילין לפידות מניהול קרנות נאמנות. למעשה, פרט לו היה עוד בית השקעות אחד שרשם בשנה החולפת קיטון בהכנסות, בנכסים המנוהלים וגם ברווח - אנליסט, שגם הוא בבעלות מייסדיו.

מור בית השקעות: צומח ומשלם על כך ביוקר

מור בית השקעות נסחר היום לפי השווי הרביעי בגודלו מקרב כלל בתי ההשקעות, וזאת הודות לצמיחה הניכרת של בית ההשקעות בתחום החיסכון לטווח ארוך. אלא שהצמיחה הזו באה עם מחיר אדיר, כפי שמלמדים דוחות בית ההשקעות, וחיתוך של כמחצית מהרווח השנתי לכ-15 מיליון שקל. למעשה, מור נהנה מהיכולת לפרוס על פני שנים את העמלות לסוכנים שהוא משלם כבר היום, כך שרק חלק מהעמלות באות לידי ביטוי בדוח רווח והפסד כיום, בעוד שהעמלות יורדות מהתזרים שלו במלואן כבר עתה.

אקסלנס, הראל ומגדל שוקי הון תרמו יותר לביטוח

2020 הטיבה עם הראל פיננסים, שאמנם רשם בשנה החולפת מחיקה חד פעמית בגין ניהול התיקים, בגובה 10.5 מיליון שקל, אך בנטרולה הוא מציג גידול נאה של כ-80% ברווחיות. נתון זה מציב אותו יחד עם המצטיינים, שבהם גם מגדל שוקי הון, שהוביל את הגיוסים בקרנות הנאמנות בשנה החולפת והגדיל את רווחיו בכ-47%.

גם בית ההשקעות השלישי שבבעלות קבוצת ביטוח - אקסלנס, חווה שנה טובה כשהרווח השנתי שלו, בנטרול "חד פעמיים", גדל בכ-13% לכ-93 מיליון שקל.

שלושת בתי ההשקעות הללו נבדלים מיתר בתי ההשקעות בכך שהם חלק מקבוצת ביטוח, ולכן אינם פועלים בתחומי החיסכון לטווח ארוך.