הכנסת | דעה

בין 61 לבחירות חמישיות: הכנסת החדשה, במספרים

הנשיא העניק את המנדט לבנימין נתניהו, אבל 120 החברים בכנסת החדשה עלולים להיגרר, עם כולנו, לבחירות חמישיות

השבעת הכנסת ה-24 / צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות
השבעת הכנסת ה-24 / צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות

לא היה זה נגיף הקורונה שגרם לתחושת החמיצות ביום השבעת הכנסת ה־24. בפעם הרביעית בשנתיים לבש משכן הכנסת בירושלים חג, דגלים הונפו וסדרנים וסדרניות בלבוש רשמי קיבלו את פני הבאים והעניקו לחברי הכנסת קישוט כחול ולבן לדש הבגד. ובכל זאת התחושה שליוותה את היום הייתה בעיקר לאות וחוסר בהירות באשר לעתיד לבוא.

יום שלישי נפתח בהצהרת הנשיא על הענקת המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו. "אני מתרשם שלאף אחד מהמועמדים אין בשלב זה סיכוי ממשי להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת.. החלטתי להטיל על נתניהו את התפקיד להרכבת ממשלה. הכרעה זו אינה קלה בעיניי ברמה המוסרית", אמר הנשיא. לא היה קשה לנחש שהוא עושה זאת באי רצון בולט. הנשיא לא הסתפק רק במסרים בעל פה. בניגוד לנוהג, הוא אף לא הזמין את נתניהו אליו למשכן והסתפק בהעברת כתב המנדט אליו על ידי שליח.

לנתניהו יש 28 ימים (מיותר לציין שקשה לראות את הנשיא מעניק לו הארכה נוספת) כדי לגבש קואליציה של 61. החרדים וסמוטריץ’ לצדו באופן מובהק, ולכן בשלב הראשון יפעל להביא את בנט פנימה. בליכוד טוענים שברגע שנתניהו יראה שלימינו 59 מנדטים מוצקים, לסער ולבנט לא תהיה היכולת להציג ממשלה שבה 13 מנדטים בלבד לימין כלגיטימית.

אגב, זה מתרחש במהירות. בנט בהצהרה הראשונה שלו לתקשורת מאז הבחירות בעצם בוחר צד ומחסל את האפשרות להקמת ממשלת שמאל בראשותו. "הייתה לי האופציה להיות ראש ממשלה אבל לא זינקתי עליה. לא אוותר על הערכים שלי. אני מאחל הצלחה לנתניהו.. לא אעמוד בראש ממשלת שמאל". והנה תוך שעות ספורות מקבלת המנדט, נתניהו יכול לנשום מעט לרווחה - הוא בדרך הבטוחה ל־59.

השלב הבא, המוכר ממערכות קודמות: חיפוש עריקים ועסקאות חבילה מפתות. הכול יהיה על השולחן (למעט רוטציה). אפשרות בלתי סבירה נוספת היא להכשיר את מנסור עבאס בעיניו של מנהיג הציונות הדתית.

נתניהו יוצא לדרך עם הזדמנות אחת להקים ממשלה, אחריה יתחילו בימין להריח את התבוסה שלו. 28 ימים כדי שנתניהו יצדיק את תדמית הקוסם שדבקה בו. אם לא יצליח, קשה לראות קואליציה אחרת שתקום כאן. בחירות הן האפשרות הריאלית ביותר וגם המצערת. ובכל זאת קשה לומר היום מה יקרה בעוד חודש.

בנט אגב נמצא במוקד העלילה מימין ומשמאל. ספק אם אחרי מה שמתכננים לו הוא ירצה לצאת לבחירות נוספות ולא יעשה כל שביכולתו כדי לסייע בהקמת ממשלה. החלטתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לחשוף בהצהרה לתקשורת כי הציע לבנט את ראשות הממשלה והוא לא קפץ על ההזדמנות - משרתת את לפיד.

אם אפשר לומר משהו בביטחון ביום השבעת הכנסת ה־24, פניהם של כל השחקנים הפוליטיים צופים בחרדה או תקווה את פני מערכת הבחירות לכנסת ה־25. כל מהלך שיקרה יהיה מחושב על פי מסרי הקמפיין שעתיד לצאת לדרך. מי שמתמקמים בביטחון על המגרש לקראת המערכת הבאה הם שלושה: סמוטריץ’ שהרחיק ממשלה עם עבאס וזוכה לתמיכה כמעט מוחלטת בימין. לפיד - מי שעושה הכול כדי להחליף את נתניהו יתחיל את הקמפיין בלי האיום של סער שלא ישרוד מערכת נוספת, גנץ שלא בטוח שיזכה לנס נוסף ובנט החבוט. השלישי הוא נתניהו שהפיכתו של לפיד למועמד יחיד בשמאל־מרכז - תשרת אותו היטב.

הכנסת החדשה - במספרים 

0 - ראשי רשויות יכהנו כח"כים, אחרי שאלון דוידי ראש עיריית שדרות הודיע על התפטרותו מרשימת ימינה, ערב השבעת הכנסת

1 - מספר הרמטכ"לים שיכהנו בכנסת ה־24. בכנסת היוצאת כיהנו שלושה רבי אלופים (מיל') - גנץ, גבי אשכנזי ומשה (בוגי) יעלון

1 - נציגים של העצמאים ייכנסו לכנסת על רקע הקורונה. היחיד ששרד מבין שלל מועמדים הוא אביר קארה, מספר שש ברשימת ימינה לכנסת

4 - אלופים במילואים ישרתו בכנסת. מדובר ביואב גלנט (הליכוד), אורנה ברביבאי (יש עתיד), אלעזר שטרן (יש עתיד) ויאיר גולן (מרצ)

4 - עורכי דין חדשים יטענו בכנסת. אפרת רייטן (העבודה), שמחה רוטמן, איתמר בן גביר ומיכל וולדיגר (שלושתם ברשימת "הציונות הדתית")

6 - ח"כים לשעבר יחזרו לכנסת: אורית סטרוק בציונות הדתית, עידית סילמן בימינה (לשעבר בית יהודי), מירב בן ארי ביש עתיד (לשעבר בכולנו), עמר בר לב במפלגת העבודה וכן עיסאווי פריג’ ומוסי רז במרצ

12 - מספר חברי הכנסת מהחברה הערבית. יחד עם חברי הרשימה המשותפת ורע"ם של מנסור עבאס, נכנסו לכנסת גם איבתיסאם מרעאנה (עבודה) ועיסאווי פריג' ורינאוי־זועבי ג'ידא (מרצ)

17 - חברי כנסת חדשים ישתלבו בכנסת ה־24. ביום שני, טרם השבעת הכנסת, נערך עבורם יום הכשרה מיוחד שבו סיירו איתם במשכן

30 - מספר הנשים שצפויות לכהן בכנסת הקרובה, בדומה לכנסת ה־23

הרכב הכנסת

הליכוד - 30
יש עתיד - 17
ש"ס - 9
כחול לבן - 8
העבודה - 7
ימינה - 7
יהדות התורה - 7
ישראל ביתנו - 7
הרשימה המשותפת - 6
הציונות הדתית - 6 
מרצ - 6
תקווה חדשה - 6
רע"ם - 4