אינסטגרם מתכננת להקים זירה שמיועדת לילדים. מדוע הדמוקרטים חוששים?

קבוצה של ארבעה מחוקקים דמוקרטים בארה"ב פנתה לפייסבוק בחשש מהפרסומים על השקת פלטפורמה של אינסטגרם המיועדת לילדים מתחת לגיל 13 • "פייסבוק כבר נכשלה בעבר להגן על ילדים בפלטפורמה שלה", כך טוענים

אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בחודש שעבר דווח כי פייסבוק עובדת על Instagram Kids, פלטפורמה צעירה של אינסטגרם המוכרת לנו, ומיועדת לילדים מתחת לגיל 13. על פי הדיווח באתר BuzzFeed, סגן נשיא המוצר של אינסטגרם וישאל שאה שיתף את תכנוני החברה בין העובדים. דיווחים אלו גרמו לארבעה מחוקקים דמוקרטים, 2 סנאטורים ו-2 חברי קונגרס, לשגר מכתב למייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ולכתוב כי הם מודאגים מתוכניות אלו של החברה.

"בהתחשב שפייסבוק נכשלה בעבר בגנה על ילדים ולאור מידע המוכיח כי שימוש באינסטגרם עלול להוות איום על ילדים - אנו חוששים מאוד מהתכנונים האלו. ילדים הם אוכלוסייה פגיעה ברשת, ותמונות של ילדים זה מידע רגיש", כך נכתב במכתב ששוגר, עליו חתמו הסנאטורים אד מרקי וריצ'רד בלומנטל וחברי הקונגרס קתי קסטור ולורי טראהן.

הדמוקרטים החליטו להציב בפני פייסבוק כמה שאלות מטרידות על מודל הפלטפורמה החדשה, כמו: אילו נתונים יאספו על המשתמשים שישתמשו בזירה זו? מי חשוף לתוכן המתפרסם בזירה זו? האם יתבצע פרסום ממוקד על ילדים? האם משתמשים בזירה הצעירה יהיו קשורים לחשבונות מקוריים (ואם כן, אז האם ישתמשו במידע הזה על מנת ליצור פרסום ממוקד טוב יותר לחשבונות הרגילים, דרך השימוש במידע של ילדיהם?)? לאחר שמלאו 13 שנה למשתמש, האם יתבצע רישום אוטומטי של המשתמש לזירה הרגילה? ועוד שאלות רבות.

מבחינת המחוקקים, אם פייסבוק תיכשל במתן מענה הולם לשאלות - "נמליץ לכם לזנוח את התכניות להשקת פלטפורמה שכזו", כך נכתב. הם טוענים שפייסבוק צריכה להתמודד עם הבעיה שילדים מתחת לגיל 13 מצטרפים לאינסטגרם, שזה אסור על פי חוקי החברה, במקום לבנות פלטפורמה נפרדת. ולמעשה, לטענתם, שיטה כזו של בניית פלטפורמה צדדית - דווקא תפגע יותר מאשר תועיל.

זו לא הפעם הראשונה שדמוקרטים אלו מביעים חשש ממוצר של פייסבוק עבור צעירים. ב-2019 כתבו מכתב לפייסבוק על Messenger Kids, זירה שמיועדת לצעירים בלבד, אך התגלו בה כשלי פרטיות. לכן, המחוקקים טוענים שאין לחברה היסטוריה טובה בשמירה על צעירים.

פייסבוק: לא רוצים שילדים ישתמשו באפליקציות שלא תוכננו עבורם

"ה-PTA הלאומי (התאחדות המורים-הורים הלאומית) מצאו כי 81 אחוז מההורים דיווחו שילדיהם החלו להשתמש ברשתות החברתיות בגילים 8-13. אם אנו יכולים לעודד ילדים להשתמש בזירה מתאימה שמנוהלת על ידי הורים, אנו חושבים שהיא טובה בהרבה מילדים המשתמשים באפליקציות שלא תוכננו עבורם", כך הגיבה סטפני אוטווי, דוברת פייסבוק, בתגובה למכתב. "זה בנוסף לעבודה השוטפת שלנו להרחיק משתמשים קטינים מאינסטגרם".