עסק ביום | פיצ'ר

"בסגרים המחזור נפגע ב-100%. נכון שחזרנו בבום ולעומס משמעותי, אבל זה לא מפצה על הזמן שהיינו סגורים"

עומרי רשף (33) נשוי ואב לשלושה, גבעתיים • בעל מספרת "עומרי רשף" בת"א • "אנשים ממש חיכו לפתיחת ענף הטיפוח והיופי, כי זה עושה להם טוב לנפש" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

עומרי רשף / צילום: שרה ליימן
עומרי רשף / צילום: שרה ליימן

לפני 5 שנים הגשים עומרי רשף (33) את החלום שלו לפתוח מספרה. אחרי שנים בהם עבד כספר שכיר, הוא שכר חלל במיקום מרכזי ויוקרתי ברחוב אחד העם בת"א, שיפץ ופתח את "מספרת עומרי רשף". לשמחתו הקפיצה למים העמוקים של העצמאים בישראל השתלמה. לקוחות שהכירו אותו הגיעו אליו, ובעקבות המלצות מפה לאוזן המקום פרח. "הגיעה עוד לקוחה ועוד לקוח והעסק צמח. שכרתי שני עובדים נוספים ופתחתי כל יום מ-9:30 עד 20:30 בערב, חוץ מימי שני. העסק תיקתק. עבדנו מהבוקר עד הלילה. הטלפון לא הפסיק לצלצל", מספר רשף.

ואז הגיעה הקורונה. "ב-15 במרץ קיבלנו את ההודעה על סגירת המשק בבום. זה בא לי בהפתעה מוחלטת. בבת אחת הכול נעצר. הכל נהיה שקט".

עבור רשף, שהיה רגיל לעבוד 10-11 שעות ביום, השינוי היה קיצוני. "פתאום אני מוצא את עצמי עם שלושה ילדים קטנים (בת 4.5 ותאומים בני 2.7), שומר עליהם כל היום בבית והטלפון שלי לא מצלצל בכלל. הייתי רגיל לווליום גבוה, טלפונים כל היום ופתאום הכל התאפס. זה גם לא קל לאדם שרגיל לעבוד כל היום לשבת פתאום בבית.

"בסגר הראשון זה היה מאוד-מאוד קשה להתמודד עם המעבר החד מהשגרה שהייתי רגיל אליה לישיבה בבית בלי לצאת בכלל, ועם שלושה ילדים קטנים. בסגר השני כבר אמרתי לעצמי שצריך לנסות ליהנות מהתקופה ומהזמן שיש לי עם הילדים, ובאמת היה יותר קל וניצלתי את זה לזמן איכות איתם. לקחתי את זה למקום טוב. אבל בסגר השלישי זה שוב הכה בי, הבאסה והדיכאון, כי לא ציפיתי לזה בכלל. לא האמנתי שיהיה עוד סגר".

בכל סגר מספרת "עומרי רשף" הייתה סגורה כחודש וחצי, בלי לדעת מתי הממשלה תאשר את הפתיחה מחדש. "כל פעם מחדש אתה בחוסר ודאות, ובסגר השלישי הלקוחות כל הזמן שאלו 'מתי אתה חוזר', ואתה לא יודע מה לומר".

איך הסתדרת כלכלית בתקופה שהעסק סגור?

"אשתי שכירה ונחשבת עובדת חיונית, אז היא המשיכה לעבוד כל התקופה, אבל ההכנסה המרכזית של הבית זה העסק, כך שכשסגרו אותנו מצאתי את עצמי לחוץ מאוד ולא ידעתי מה יהיה ולכמה זמן זה יהיה, והשכר דירה של העסק הדהד לי בראש כל הזמן. עשו לי הנחות קטנות בשכר הדירה, אבל המשכנו לשלם את הרוב. המזל שלי זה שכל פעם שפתחנו היה הצפה מאוד גדולה של לקוחות. אחרי הסגרים הכול חזר בצורה מדהימה.

"הלקוחות הקבועים והקבועות חזרו והגיעו גם לקוחות חדשות. זה מטורף, עד עכשיו הלחץ נמשך. אנשים ממש חיכו לפתיחת המספרות והעסקים בענף הטיפוח והיופי, כי זה עושה להם טוב לנפש. זה לא רק טיפוח חיצוני זה גם לריפוי הנפש. אנשים אמרו לי כמה הם היו צריכים את זה".

אז בסופו של דבר לא נפגעת כלכלית מהמשבר?

"בסגרים המחזורים שלי נפגעו ב-100%, ונכון שחזרנו בבום ולעומס משמעותי, אבל זה לא ממפצה על הזמן שהיינו סגורים. יש איקס שעות ביממה ואתה לא יכול להכניס את כל מי שהיית רוצה להכניס כדי לפצות על ההפסדים. אבל אין לי סיבות להתלונן ואני לא כזה שמעמק במה שהיה. כשאני נכנס לקטע של העבודה והשגרה, אני שוכח לגמרי ממה שהיה. אני לא מסתכל אחורה רק קדימה".

כשפתחת, לא חששת מהדבקה במספרה?
"לא חששתי. מאוד הקפדתי על כללי שמירת המרחק והמסכות. אני מאוד אוהב לעבוד וחיכיתי לזה, אבל אנחנו הקפדנו בצורה מאוד הדוקה על עטיית מסכות לאורך כל השהות במספרה, ועל מספר אנשים מצומצם בכל זמן נתון. היה חשוב לי לשמור על הלקוחות".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"קיבלנו את כל המענקים שניתנו, וזה עזר מאוד. אלה לא סכומים שמתקרבים למחזור של העסק אבל קיבלתי את המענקים יחסית מהר ולא היו עיכובים. מה שהיה חשוב לעצמאים באותו רגע שאנחנו סגורים ובחוסר ודאות זה לא להתעשר מהמענקים, אלא לסגור את ההתחייבויות וההוצאות הקבועות שהן מאוד משמעותיות, כמו שכר דירה. אז לא אכפת לך באותו רגע לא להרוויח, רק שהעסק ימשיך להתקיים".

חששת שהעסק יחדל מלהתקיים?
"לא חששתי לרגע שהעסק לא ישרוד. ידעתי שהעסק ישרוד כי אני אוהב את המקצוע ואת הלקוחות ואין שום דבר אחר שאני רוצה לעשות בחיים, אז לא לקחתי בחשבון סגירה אבל בתקופות קשות, כשאתה סגור, חוסר הוודאות מטמטם אותך. יש לי קולגות בתחום היופי והטיפוח, סטייליסטים ובעלי עסקים נוספים, שמאוד קשה להם וחלק מהם לא שרדו את התקופה. אני לא במקום הזה למזלי, אבל אני מאוד מקווה שזה מאחורינו. היו רגעים קשים מאוד ומנגד היו רגעים גם שהמשבר היווה הזדמנות, כי היה לי זמן לחשוב על איך לשפר את העסק ומה לשדרג לטובת הלקוחות. בכל שלב ניסיתי לקחת את זה למקום הכי טוב שאפשר, לא לבכות על מר גורלי אלא לראות איך אני יוצא מחוזק מהתקופה ומתקדם הלאה". 

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il