איראן: תקלה ברשת החשמל במתקן העשרת האורניום בנתנז

בראיון אמר דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהתקלה, וכי האירוע נמצא בחקירה • בעבר יוחסו "תקלות" כאלה במתקנים אחרים של איראן למתקפות סייבר חיצוניות, ויתכן כי כך גם הפעם

מתקן להעשרת אורניום בנתנז / צילום: Reuters, Raheb Homavandi
מתקן להעשרת אורניום בנתנז / צילום: Reuters, Raheb Homavandi

איראן דיווחה הבוקר (א') על תקלה ברשת החשמל של מתקן העשרת האורניום בנתנז. בראיון לסוכנות הידיעות הרשמית "פארס" אמר דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, בחרוז קאמלבאנדי, כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהתקלה, וכי האירוע נמצא בחקירה. הוא הבטיח למסור פרטים נוספים בהמשך. בעבר יוחסו "תקלות" כאלה במתקנים אחרים של איראן למתקפות סייבר חיצוניות, ויתכן כי כך גם הפעם.

התקלה הגיעה יום לאחר הכרזתו של הנשיא חסאן רוחאני על הפעלת של צנטריפוגות-סרכזות מתקדמות להעשרת אורניום, מדגם שהפעלתו נאסרה בהסכם הגרעין מ-2015. רוחאני הופיע בטלוויזיה הממלכתית לרגל יום השנה ה-15 לתוכנית הגרעין האיראנית והורה על הזרקת גז ל-164 צנטריפוגות מדור חדש, מדגם IR-6, במתקן העשרת הגרעין בנתנז. בנוסף, הורה על הפעלת 30 צנטריפוגות מדגם IR-5 וכן ביצוע בדיקות מכניות בצנטריפוגות מתקדמות אף יותר, מדגם IR-9, בעלות יכולת עיבוד כפולה מהדור שקדם להן. עוד דווח כי פס הייצור להרכבת הצנטריפוגות הוחזר לפעילות.

" אני מדגיש שכל הפעילות הגרעינית שלנו היא שלווה ולמטרות לא צבאיות", אמר רוחאני בדבריו בטלוויזיה. "אנו ממשיכים להיות מחויבים להתחייבותנו לאמנת אי-ההתפשטות הגרעינית ולעולם שלא לסטות צבאית מתוכנית הגרעין שלנו".

עם זאת, בשביל אורניום למטרות אזרחיות אין צורך להעשיר לרמות כה גבוהות, ועל כן ככל הנראה מדובר במסר איראני עם חידוש השיחות הישירות מול הממשל האמריקני לחזרה להסכם הגרעין. לאחר המפגש הראשון בשבוע שעבר האמריקנים אמרו כי איראן לא בשלה מספיק לחזרה להסכם וכי נדרשת עבודה רבה. לפי מקורות דיפלומטיים אמריקניים, האיראנים הציגו קו נוקשה שדרש כתנאי לחזרה להסכם את ביטולם של כל העיצומים נגדה, ולא רק אלה הקשורים לגרעין.

הועדה לאנרגיה אטומית של איראן פירסמה ביום שישי נתונים חדשים לגבי יכולות הגרעין של איראן. לפי הדוח שלה, היא מחזיקה נכון להיום 5 טון אורניום מועשר ל=3.5%. ( אף שמותר לה לפי הסכם הגרעין רק 350 ק"ג), בנוסף יש ברשותה 55 ק״ג אורניום מועשר לרמה של 20%, (שממנו אסור לה כלל להחזיק), והיא מפעילה 16,000 צנטריפוגות, מחציתן מהמתקדמות ביותר המעשירות פי 4 יותר מהר אורניום.

המשמעות היא כי זמן הפריצה לכמות אורניום מספקת לפצצה (25 ק"ג אורניום מועשר לרמה של 90%) התקצר משנה לשלושה חודשים בערך.

איראן מזרזת את הקצב, כדי להשתמש בכמויות שברשותה כקלף מיקוח להסרת העיצומים נגדה, הן אלה שהטיל דונאלד טראמפ שנסוג מהסכם הגרעין, שהקטינו מאוד את יצוא הנפט של איראן, וגרם לחברות ענק בינלאומיות לנתק קשריהן עימה, והן אלה שהוטלו בגין תכנית הטילים שלה.

בחודש יולי האחרון התרחש פיצוץ מסתורי במתקן בנתנז, שלפי הרשויות באיראן היה פעולת חבלה. לפי דיווחים זרים, ישראל הייתה אחראית לפיצוץ, שנועד לשבש את העשרת האורניום של איראן. באופן רשמי ישראל לא קיבלה אחריות על כך, אך היא ממשיכה להבהיר שהיא לא תאפשר לטהראן לפתח נשק גרעיני, אף שהמשטר מכחיש כי יש לו כוונה כזאת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר ביום רביעי כי ישראל לא תהיה מחויבת להסכם, שעות לפני שדווח על תקיפה מסתורית של ספינת ביון של משמרות המהפכה בים האדום. בניו יורק טיימס דווח כי הייתה זאת פעולת נקם ישראלית אחרי שאיראן פגעה בשתי ספינות בבעלות ישראלית בחודשים האחרונים, בהסלמה של המערכה הימית החשאית בין שתי המדינות.