"להפסיק להיות בני ערובה של השכנים": מה צריך לדעת על התקנות שמשנות מהיסוד את המונח "פינוי-בינוי"

בסוף מרץ פרסם משרד המשפטים תיקון לחוק התכנון והבנייה, המציע שינויים קטנים לכאורה שיהפכו את קידום ההתחדשות העירונית ליותר פשוט • מה התקנות אומרות לגבי הרחבת דירה או מרפסת, ומה הקושי שהתיקון ביקש לפתור לגבי קידום תוכניות פינוי-בינוי? • גלובס עושה סדר

פרויקט פינוי-בינוי בקריית חיים / צילום: בר - אל
פרויקט פינוי-בינוי בקריית חיים / צילום: בר - אל

בסוף חודש מרץ פרסם משרד המשפטים תיקון לחוק התכנון והבנייה, המציע שינויים קטנים לכאורה שיהפכו את קידום ההתחדשות העירונית, ברמה של הדירה הבודדת וגם בקנה-המידה היותר רחב של המתחם, ליותר פשוט.

מה התקנות אומרות לגבי הרחבת דירה או מרפסת, ואיך הן עשויות לשנות מהיסוד את המונח "פינוי-בינוי"? גלובס עושה סדר.

מה החידוש שמציע התיקון בנושא הרחבת דירה קיימת?
על-פי התיקון המוצע, יוזמת הרחבת הדירה או המרפסת בבניין המשותף יתאפשרו במצב שבו השטחים מוצמדים לנכס ולא תידרש הסכמה של שאר הדיירים. עו"ד רון ברנט מסביר: "התיקון מבורך, כי הוא יצמצם מקרים שבהם שכן יכול למנוע הרחבה של דירה ויחסוך סחטנות. זה מחזק את המעמד של הצמדה קניינית לדירה מסוימת. נגיד שיש לי גינה או גג שצמודים אליי באופן בלעדי, ויש לי זכויות בנייה, אבל עדיין הייתי צריך את הסכמת השכנים שהיו גוררים אותי בוועדות ועררים. למרות שיש לי אחוזי בנייה שמותר לי לנצל, זה היה תנאי מכביד ומיותר".

בהקשר של הרחבת הדירה. מה המשמעות של טופס ההסכמה?
מי שרצה להוסיף לדירתו נדרש עד כה להגיש בקשה להיתר יחד שעליו היו חתומים שאר השכנים. החידוש שהתיקון מציע הוא שניתן יהיה להחתים את השכנים רק על טופס הסכמה. מה זה אומר? עו"ד אורן כץ ממשרד עורכי דין יוסף ישורון מסביר: "הרעיון הוא שמי שרוצה לעשות תוספת בבית משותף, לא יהיה בן ערובה של השכנים שלו. הוועדות המקומיות היו דורשות שהתוכנית תוגש במשותף על-ידי כל הדיירים. התיקון נותן אפשרות לחתום על טופס הסכמה שמסיר את האחריות מהשכן החותם. נגיד שמישהו נפגע מהתוכנית, והוא מגיש תביעה על בסיס סעיף 197 (יחידת ערך הדירה). על פניו, כל מי שמגיש את התוכנית צריך לשפות אותו. הרעיון הוא לפשט את התהליך של מי שרוצה לעשות תופסת".

מה היה הקושי שהתיקון ביקש לפתור בנושא קידום תוכניות פינוי-בינוי?
תקנות התכנון והבנייה מ-2016, העוסקות בזכויות הדיירים בקידום תכנון בבתים משותפים, קבעו כי השלב הראשון בהגשת תוכנית הוא קבלת חתימות של 60% מבעלי הדירות במתחם ו-50% מבעלי הדירות בכל אחד מהבתים. הבעיה הייתה שקידום התוכנית היה כרוך בהכרזה מקדמית של הרשות המקומית על המתחם, הכוללת, בין היתר הסכמה של מהנדס הרשות. התקנות החדשות קובעות כי ניתן להסתפק בחתימות בעלי הדירות, לקדם את התוכנית בוועדה המחוזית תוך דילוג על אישור המהנדס.

עו"ד אדם צסוואן, שותף וראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד עו"ד גינדי כספי, מסביר את משמעות התיקון: "זה נשמע כאילו פרווה, אבל מדובר בחסם גדול. בשביל להשיג את ההסכמה לקידום הפרויקט היה הצורך באישור המהנדס, או ראש הוועדה המקומית. יוזמה של פינוי-בינוי זה דבר שלוקח המון זמן. זה גרם לכך שהרבה מתחמי פינוי-בינוי שרצו להגיש תוכנית נתקעו בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. התיקון אומר שאם יש רוב של בעלי דירות, ניתן להגיש תוכנית גם אם אין הכרזה".