הכנסת | ניתוח

לא הבית של יעל: האם התקנון אסר על השכל ג'וניור להיכנס למליאה?

האמא הטרייה השכל טוענת כי תקנון הכנסת מסתייג מעוללים. האמת פחות ילדותית • המשרוקית של גלובס

שרן השכל / צילום: שלומי יוסף
שרן השכל / צילום: שלומי יוסף

האם כללי הכנסת מתנכלים לאימהות טריות? השאלה הזאת עלתה בישיבת הפתיחה של הכנסת בשבוע שעבר כאשר הסדרנים ביקשו מחברת הכנסת הישנה-חדשה שרן השכל לצאת מהאולם. הנימוק היה יעל, תינוקת בת חצי שנה שהשכל נשאה במנשא.

בראיון לרשת 13 השכל אישרה את הפרטים, והסבירה: "בפרוטוקול אסור להכניס תינוקות למליאת הכנסת. אבל זה טקס השבעה, ואני לא אהיה בעונש בגלל שיש לי תינוקת".
הרבה דברים אסור להכניס למליאה: כלי נשק, עלוני תעמולה, בגדים חשופים. אבל איסור על תינוקות? חיפשנו איפה זה כתוב.

בתקנון הכנסת לא מצאנו אף מילה בנושא. ובמבט ראשון זה מתקבל על הדעת. בכמה פרלמנטים אחרים בעולם מקבלים בברכה תינוקות. ב-2017, הסנאטורית האוסטרלית לריסה ווטרס אפילו הניקה תינוקת תוך כדי ישיבה. ב-2018, חברת הפרלמנט הבריטית ג’ו סווינסון נכנסה לדיון עם עולל בן 11 שבועות, מחשש שאם תמסור אותו למישהו אחר הוא יתעורר. ב-2019, חבר הפרלמנט הניו-זילנדי טאמאטי קופי הגיע לדיון במליאה עם התינוק המשותף שלו ושל בן-זוגו. היו"ר ניהל את הישיבה עם התינוק בזרועותיו והוליד תמונה ויראלית.

האם לסילוק של השכל אין בסיס חוקי? אחרי חיפושים נרחבים, מתברר שיש. האיסור לא נמצא בתקנון אלא בחוק משכן הכנסת מ-1968. סעיף 4 לחוק מגדיר מי זכאי להיכנס למליאה: "לא ייכנס אדם לאולם ישיבות המליאה בשעות עבודתה אלא על פי היתר מיוחד מאת יושב-ראש הכנסת או מטעמו, ובהתאם להוראות ההיתר". היחידים שאינם צריכים אישור מיוחד, לפי סעיף 27, הם חברות וחברי הכנסת ונשיא המדינה.

במילים אחרות, לחוקי המדינה אין שום דבר מיוחד נגד תינוקות. יעל השכל עדיין לא נבחרה לכנסת או לנשיאות המדינה. את שני הדברים היא תוכל לעשות רק עוד 20 שנים וחצי. עד אז היא צריכה לקבל אישור כניסה מהיו"ר יריב לוין.

ח"כ השכל הודתה בהתכתבות עם המשרוקית שהיא לא ביקשה אישור, "במחשבה שלא תהיה בכך בעיה". היא מספרת שאחרי שסירבה לבקשה לצאת מהאולם, הושגה פשרה: היא תשב קרוב ליציאה למקרה שהנוכחות של יעל תיגמר בבכי.

השכל לא תצטרך אישור כדי להביא את יעל לאזורים אחרים בכנסת, למשל חדרי הוועדות, שם אין איסור על כניסת בני תמותה רגילים. עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית ארגון לובי 99, סיפרה למשרוקית שב-2016 היא הגיעה תדירות לדיוני הוועדות עם בנה הפעוט. לדבריה, היא לא ביקשה אישור מראש, ולא הייתה בכך בעיה. דויטש אומרת שבמשכן הכנסת יש חדר הנקה מיוחד בו ניתן להניק/לשאוב, שאף מצויד במקרר קטן לשמירת החלב השאוב.

בשורה התחתונה: דברי השכל נכונים ברובם. חוק משכן הכנסת אוסר על כל מי שאינו ח"כ להיכנס למליאה אלא באישור יו"ר הכנסת. האיסור לא נוגע רק לתינוקות. בחדרי הוועדות אין איסור דומה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר