אנבידיה משיקה: מעבד מרכזי לדאטה סנטרים, ענן גיימינג, וערכת פיתוח למחשב קוונטי

ענקית שבבי הבינה המלאכותית והגרפיקה חשפה בכנס הבינה המלאכותית השנתי GTC 2021 שורה ארוכה של מוצרים וטכנולוגיות מתקדמות • הכריזה על מעבד (CPU) ראשון למרכזי נתונים המבוסס על ליבות ARM

NVIDIA Grace – מעבד (CPU) המיועד למרכזי נתונים ומבוסס על ליבות ARM / צילום: באדיבות NVIDIA
NVIDIA Grace – מעבד (CPU) המיועד למרכזי נתונים ומבוסס על ליבות ARM / צילום: באדיבות NVIDIA

ענקית שבבי הבינה המלאכותית (AI) והגרפיקה אנבידה השיקה הערב שורה של מוצרים חדשים בעולמות הדאטה סנטרים, המחקר והגיימינג. מנכ"ל החברה ג'נסן הואנג הציג בכנס המפתחים השנתי GTC 2021 את הפיתוחים החדשים של החברה ובראשם מעבד ראשי (CPU) למרכזי נתונים בשם "אנבידה גרייס" המבוסס על ליבות ARM, החברה שאנבידיה נמצאת במהלך עסקי לרכישתה, בכפוף לאישורים רגולטוריים.

מדובר במעבד ה-CPU הראשון שפיתחה אנבידיה למרכזי נתונים, המיועד לחישובי הבינה המלאכותית מורכבים ולטובת מחשוב על (High Performance Computing). המעבד מבוסס על מערך ליבות בעל צריכת אנרגיה נמוכה של ARM, ועל פי אנבידיה, "מכונה על שמה של חלוצת המחשוב האמריקאית, גרייס הופר".

שבב גרייס מספק לדברי אנבידיה שיפור של פי 10 בביצועים במשימות של אימון מודלי בינה מלאכותית ענקיים. מטרתו לספק פתרון ליישומים התובעניים ביותר, כולל עיבוד שפה טבעית, מערכות המלצה ומחשוב על מבוסס בינה מלאכותית (AI Supercomputing). מערכת המבוססת על גרייס תאפשר, על פי אנבידיה, "לאמן מודל NLP עם טריליון פרמטרים במהירות גבוהה פי 10 בהשוואה לפלטפורמות המתקדמות ביותר הנוכחיות של אנבידה".

המעבד החדש יהיה זמין החל מ-2023, אבל כבר כעת נעשה בו שימוש במוסדות מחקר מובילים בעולם. "הראשונים להכריז על השימוש בשבב העיבוד גרייס לטובת הקמתו של מחשב על עבור מאמצי המחקר המדעי המדיני, הם המרכז הארצי למחשוב על בשווייץ (Swiss National Supercomputing Centre - CSCS) ומשרד האנרגיה האמריקאי, Los Alamos National Laboratory", נמסר בהודעת החברה.

מחשב העל אותו יקים ה-CSCS בשווייץ, המכונה Alps, יוקם בשיתוף אנבידיה, CSCS ו- HP Enterprise, ועל פי אנבידיה "הוא יהיה למחשב העל בעל ביצועי הבינה המלאכותית הטובים ביותר בעולם. הקמתו של Alps תסתיים ב-2023, והוא יציע יכולות חישובי AI טובות פי 7 בהשוואה למערכות הבינה המלאכותית המתקדמות ביותר כיום".

הושק שבב שפותח על ידי מלאנוקס

אנבידה השיקה גם את הדור הבא של שבב העיבוד למרכזי נתונים (DPU), דגם "בלופילד 3" שמפותח בישראל ומבוסס על הטכנולוגיה של חברת מלאנוקס אותה רכשה אנבידיה ב-2019.

BlueField 3 DPU - הדור הבא לשבבי מרכזי הנתונים מסדרת DPU שמפותחים כאן בישראל / צילום: באדיבות NVIDIA
 BlueField 3 DPU - הדור הבא לשבבי מרכזי הנתונים מסדרת DPU שמפותחים כאן בישראל / צילום: באדיבות NVIDIA

הבלופילד 3 יהיה הראשון שמציע קצב העברת נתונים של 400 ג'יגהבייט בשנייה. מדובר ב-DPU הראשון שפותח באופן ייעודי לעיבוד בינה מלאכותית ומחשוב מואץ. יחידה אחת של בלופילד 3 תספק ביצועים שווי ערך ל-300 ליבות CPU, מה שיאפשר לפנות מהמעבדים במרכזי הנתונים נפח עבודה קריטי לטובת הרצת יישומים קריטיים אחרים. בלופילד 3 יהיה זמין לבדיקות החל מהרבעון הראשון של 2022.

"גרייס מספק לנו את הצלע השלישית בטכנולוגיות המחשוב, ומעניק את היכולת לתכנן מחדש את מרכזי הנתונים לביצועי AI מתקדמים. אנבידיה היא עכשיו חברת שלושת השבבים", נסמר בהודעת החברה, מפי מנכ"ל החברה ג'נסן הואנג.

אנבידה הציגה באירוע גם את דרייב Atlan, הדור הבא לפלטפורמת הרכב האוטונומי בפיתוח החברה. מדובר במערכת על שבב (SoC) המונעת באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית ומביאה את יכולות מרכזי הנתונים לרכבים אוטונומיים, עם תמיכה בביצועים של עד ל-1,000 טריליון פעולות בשנייה (TOPS).

NVIDIA DRIVE Atlan - פלטפורמת הרכב האוטונומי שתניע את דור המכוניות האוטונומיות הבא / צילום: באדיבות NVIDIA
 NVIDIA DRIVE Atlan - פלטפורמת הרכב האוטונומי שתניע את דור המכוניות האוטונומיות הבא / צילום: באדיבות NVIDIA

אטלן כולל את שלושת צלעות המחשוב החדש: ה-GPU בדור הבא של ארכיטקטורת אנבידיה, מעבד (CPU) מבוסס ארכיטקטורת Arm ומעבד הנתונים בלופילד DPU. באמצעות אלו, השבב החדש יניע את הדור הבא של המכוניות האוטונומיות עם ביצועים של "מרכזי נתונים על גלגלים" ויציע ליצרניות רכב יכולות מחשוב שיאפשרו להן לפתח רכבים מוכווני תוכנה הניתנים לתכנות ותומכים בעדכוני גרסה אלחוטיים. השבב החדש יהיה זמין החל מ-2025.

עוד הוצגו באירוע פלטפורמת NVIDIA Jarvis Interactive Conversational AI שתציע למפתחים מודלים מאומנים של למידה עמוקה וכלי תוכנה נוספים "שיאפשרו להם ליצור שירותי שיחה אינטראקטיביים מבוססי בינה מלאכותית, כמו למשל תרגום אוטומטי אונליין ובזמן אמיתי", נאמר בהודעת החברה. "הפלטפורמה מואצת באמצעות מעבדים גרפיים של אנבידיה אשר יציעו זמן תגובה של 100 מילישניות לטובת האזנה, הבנה ויצירת תגובה - מהירות הגבוהה יותר ממצמוץ העין. Jarvis Interactive Conversational AI תאפשר הטמעה בענן, במרכז הנתונים או בציוד הקצה".

Jarvis Interactive Conversational AI - פלטפורמה לפיתוח שירותי הבנת שפה אינטראקטיביים / צילום: באדיבות NVIDIA
 Jarvis Interactive Conversational AI - פלטפורמה לפיתוח שירותי הבנת שפה אינטראקטיביים / צילום: באדיבות NVIDIA

החברה מסרה עוד כי "מוצרים השונים פותחו במרכזי הפיתוח של אנבידיה מסביב לעולם, בין היתר, גם באמצעות למעלה מ-2,400 עובדי החברה בשבעת מרכזי הפיתוח שלה כאן בישראל".

עוד השקות:

● פלטפורמת NVIDIA Omniverse Enterprise - המאפשרת לצוותי עיצוב בתלת-ממד לעבוד יחד על גבי יישומים שונים ופרויקטים מורכבים בזמן אמת ובמרחב וירטואלי משותף. הפלטפורמה נמצאת בימים אלו בשימושם של ארגונים בינלאומיים שונים, בהם קבוצת BMW.

NVIDIA Omniverse Enterprise - הפלטפורמה הראשונה בעולם שמאפשרת לצוותי עיצוב 3D לעבוד יחדיו מסביב לעולם ובזמן אמת / צילום: באדיבות NVIDIA
 NVIDIA Omniverse Enterprise - הפלטפורמה הראשונה בעולם שמאפשרת לצוותי עיצוב 3D לעבוד יחדיו מסביב לעולם ובזמן אמת / צילום: באדיבות NVIDIA

● אנבידיה ושותפותיה חוברות יחד לטובת יצירת ענן גיימינג, במטרה לצמצם עלויות ולתמוך בחוויה משופרת של גיימינג בענן על בסיס ליבות ARM.

● שיתופי פעולה חדשים בתחום הרכב: ענקית הרכב השוודית וולוו ויצרנית הרכב Faraday Future בחרו במערכת-על-שבב NVIDIA DRIVE Orin להניע את דור הרכבים החשמליים הבא.

● הדור הבא למחשבי העל DGX SuperPODs המכיל את מעבדי הנתונים BlueField 2 DPU ומיועד לשמש את לקוחות החברה בתעשיית פיתוח התרופות, הרכב האוטונומי,ה-Conversational AI ועוד. החברה תציע תחנות עבודה מסוג DGX Station A100 עם המעבדים הגרפיים (GPUs) מסוג A100 במודל מנויים במחיר של החל מ-9,000 דולר לחודש.

● cuQuantum: ערכת פיתוח תוכנה (SDK) חדשה למחשוב קוונטי.