אור ירוק לפרויקט האגירה השאובה של אלומיי בצוק מנרה

אלקטרה תשתיות קיבלה צו להתחלת עבודה על הפרויקט הענק בהשקעה של כ-470 מיליון דולר • ההספק הצפוי של תחנת הכוח הוא 156 מגה ואט, והוא צפוי להתחיל לפעול עוד כשש שנים

תחנת אנרגיה שאובה / צילום: Albatross
תחנת אנרגיה שאובה / צילום: Albatross

בנייתו של פרויקט תחנת הכוח באגירה שאובה בצוק מנרה יוצא לדרך. לגלובס נודע כי בימים האחרונים קיבלה אלקטרה תשתיות, מקבוצת אלקו שבשליטת משפחת זלקינד, צו להתחלת העבודות בפרויקט. היזמיות הן החברות אלומיי קפיטל (83.4%) שבשליטת שלמה נחמה, רן פרידריך ויורשי חמי רפאל; וחברת אמפא (16.6%). סך ההשקעה בפרויקט נאמדת בכ-470 מיליון דולר, כאשר על הסגירה הפיננסית של הפרויקט יצאה הודעה לפני כחודשיים על-ידי אלומיי קפיטל.

היוזמה לביצוע הפרויקט החלה בשנת 2004 בחברה הכלכלית של המועצה האזורית גליל עליון והחברה לפיתוח הגליל. את הפרויקט קידמה חברת אלקטרה, אלא שבשל החלטות רגולטוריות היא מכרה אותו בשנת 2014 לאלומיי ולאמפא. במקביל גם החברה לפיתוח הגליל מכרה את החזקותיה.

כחלק מהפרויקט יוקמו שתי בריכות אגירה בנפח של 1.2 מיליון מ"ק - האחת בצוק מנרה והשנייה בצומת גומא שממוקמת כ-4 ק"מ דרומית לקריית שמונה. 

הדמיית פרויקט אגירה שאובה / צילום: החברה לפיתוח הגליל
 הדמיית פרויקט אגירה שאובה / צילום: החברה לפיתוח הגליל

טכניקת האגירה השאובה מבוססת על ייצור חשמל באמצעות כוח הידרו אלקטרי, על-ידי שני מאגרי מים, עליון ותחתון, המחוברים בצינור לחץ מאסיבי. האנרגיה הנוצרת מפעילה טורבינה, שמייצרת חשמל שמסופק לרשת החשמל.

הטורבינה תמוקם כ-700 מטר מתחת לצוק מנרה, כאשר פתח מנהרת הגישה' באורך של כ-3 קילומטר, ימוקם סמוך לצומת גומא, שם ייבנה מאגר המים התחתון של הפרויקט. המאגר העליון ימוקם בראש הצוק, בסמוך לקיבוץ מנרה.

הפרויקט בגליל מנצל את פער הגבהים בין בריכת האגירה העליונה לתחתונה ומגיע ל-680 מטר, עובדה גאוגרפית שתהפוך את הפרויקט, כך מקווים היזמים, ליעיל. הפרויקט ייצר חשמל בהספק של 156 מגה־ואט. את התכנון והקמת הפרויקט מלווה חברת הייעוץ וההנדסה AFRY האוסטרית.

תקופת ההקמה של הפרויקט מוערכת ב-62 חודשים, כך שהצפי לסיום העבודות הוא לשנת 2027. בהודעה שהוציאה החברה לפיתוח הגליל נמסר כי כחלק מהפרויקט נחתם הסכם מול חברת החשמל. "ההסכם הוא ל-20 שנה במכירת חשמל לחברת החשמל, שלפיו יקבל הפרויקט תשלום מחברת החשמל עבור עלות החשמל שתייצר תחנת הכוח ומחיר קבוע עבור העמדת כושר הייצור שלה לרשות מנהל מערכת ייצור החשמל".