בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב נכנסה לנאסד"ק בקול תרועה לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר

המייסד המיליארדר, השווי העצום וההשלכות על משקיעים ישראלים • כל מה שכדאי לדעת על ההנפקה שהסעירה את שוק המטבעות הווירטואליים

קוינבייס על רקע הסמל של נאסד"ק / צילום: Shutterstock, viewimage
קוינבייס על רקע הסמל של נאסד"ק / צילום: Shutterstock, viewimage

ההנפקה של בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה בארה"ב קוינבייס (Coinbase)יצאה היום (ד') לדרך. החברה הונפקה דרך הנפקה ישירה בבורסת נאסד"ק, והיא עשויה להגיע לשווי שוק גדול יותר מכל מפעילות הבורסות המסורתיות בעולם. מחיר המניה ההתחלתי בהנפקה הוא 381 דולר, על פי ערך של 99.6 מיליארד דולר לחברה. 

גלובס עושה סדר במה שצריך לדעת.

מי זו קוינבייס?

Coinbase Global, המחזיקה בבורסה, הוקמה ב-2012 על ידי בריאן ארמסטרונג (38), שמכהן כמנכ"ל החברה. לפי "פורבס", שווי הונו של ארמסטרונג מוערך ב-6.5 מיליארד דולר על בסיס החזקתו בחברה. 

לקוינבייס יש 56 מיליון משתמשים, והיא נחשבת למותג בולט בזכות המוניטין שלה בתחום שנחשב לעתים לאפור ותחת סיכון של פריצות ומעשי תרמית. בנוסף, האפליקציה של הפלטפורמה נחשבת לידידותית יחסית למשתמש. בשלושת החודשים הראשונים של 2021, משכה קוינבייס 13 מיליון משתמשים חדשים, וההערכה היא שהחברה ייצרה רווחים של 730 מיליון עד 800 מיליון דולר מתוך הכנסות של 1.8 מיליארד דולר. 

המודל הכלכלי של קוינבייס מבוסס על עמלה ממשתמשים שקונים או מוכרים מטבעות קריפטוגרפיים. בשנה שעברה 96% מההכנסה נטו של קוינבייס היו מעמלות על עסקאות.

העמלה שהיא גובה גבוהה יותר בהשוואה לפלטפורמות מסחר אחרות. לדוגמה, אם אתם רוצים להשקיע 100 דולר בביטקוין, תשלמו כ-3.5 דולר לקוינבייס ולעתים אף יותר, תלוי בשיטת התשלום. בבורסה מתחרה בשם קראקן (Kraken) תשלמו בערך 1.5 דולר, ויש גם בורסות שגובות אפילו פחות מכך.

האם השימוש בבורסה פתוח לישראלים?

בשלב זה ישראלים לא יכולים לסחור במטבעות דיגיטליים באמצעות הפלטפורמה אבל הם כן יכולים להשתמש בארנק הדיגיטלי שהיא מציעה.

מה זו הנפקה ישירה?

מדובר בהנפקה שבה החברה לא מנפיקה מניות חדשות, לא מפרסמת תשקיף ולא משתמשת בשירותי חתמים. קוינבייס בעצם רושמת את מניותיה הקיימות למסחר בבורסה והציבור יכול לרכוש אותן מבעלי המניות. כלומר, כל עוד החברה לא מנפיקה מניות חדשות, היא לא מגייסת כסף.

קוינבייס תקבל כסף במקרה שלאחר הרישום למסחר, העובדים והמנהלים יממשו אופציות למניות לצורך מכירתן בבורסה.

איפה היא תסחר?

קוינבייס הונפקה בבורסה דרך הנפקה ישירה בבורסת נאסד"ק. הסימון שלה הוא COIN. זו ההנפקה הישירה הגדולה הראשונה שמתבצעת בנאסד"ק.