הלמ"ס עדכנה מטה את נתוני התוצר: התכווצות של 2.6% ב-2020

נתוני הצריכה הפרטית בשנת משבר הקורונה עודכנו מטה; מנגד נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי של השנה עודכנו מעלה • בנק ישראל צפוי לפרסם מחר את גובה הריבית, ובשוק מעריכים כי הבנק יעלה תחזיות

חנות שנסגרה בזמן הקורונה בחיפה / צילום: שלומי יוסף
חנות שנסגרה בזמן הקורונה בחיפה / צילום: שלומי יוסף

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה את האומדן השלישי והסופי לנתוני הצמיחה של המשבר ב-2020, ולפיו תוצר המשק התכווץ ב-2.6% בשנת משבר הקורונה, וזאת לעומת התכווצות של 2.4% כפי שפורסם באומדן הראשוני. 

עדיין מדובר בנתון טוב בהרבה לעומת תחזית בנק ישראל שצפה כי התוצר צפוי להתכווץ ב-3.7%. בנוסף, המשק התכווץ בשיעור נמוך בהרבה בהשוואה למדינות ה-OECD.

נתוני הצריכה הפרטית ב-2020 עודכנו מטה ל-9.5% ב-2020 לעומת ירידה של 9.4% באומדן הקודם. מנגד, נתוני התוצר לרבעון הרביעי עודכנו מעלה באומדן הסופי מ-6.4% בקריאה הקודמת לצמיחה של 6.5% בחישוב שנתי. חלק מהעלייה מוסברת על ידי עלייה חדה ביבוא מכוניות עקב שינוי במדיניות המיסוי.

התוצר בנטרול השפעת הגידול במסים בשל העלייה ביבוא כלי הרכב עלה ב-2.9% (לעומת 2.7% בעדכון הקודם). נתון זה משקף יותר נאמנה את קצב הצמיחה של המשק בכך שהוא מחליק את ההשפעה הנקודתית, אך המשמעותית, של הקדמת הרכישות של כלי הרכב. 

לגבי ההמשך התמונה נראית אופטימית נוכח הסרת ההגבלות על המשק ועלייה בפעילות הכלכלית כפי שמשתקפת מנתוני הצריכה בכרטיסי אשראי ומעלייה במדד המחירים לצרכן מעבר לציפיות. בשבוע שעבר פורסם מדד מרץ שהצביע על עלייה של 0.6% בחודש החולף עם הסרת ההגבלות, והשלים עלייה שנתית של 0.2% לעומת צפי ל-0.1% - רחוק מאוד מיעד האינפלציה של בנק ישראל.

מחר הבנק צפוי לפרסם את הודעת הריבית ונראה כי הנגיד אמיר ירון לא צפוי לשנות את מדיניות הריבית. עם זאת, בשוק מעריכים כי הבנק יעלה תחזיות להמשך.