האם החיסון לקורונה גרם לזינוק במספר ההפלות?

מה אומרת העלייה הנמשכת במספר ההפלות לאחר התחסנות? כנראה ששום דבר • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט בפייסבוק, 1.4.2021
מתוך פוסט בפייסבוק, 1.4.2021

דוח רשמי על השפעות החיסון מקורונה חושף "עלייה נוספת במספר הנשים שעברו הפלה וסבלו משברון לב עקב אובדן ילד" - כך נכתב ב-1 באפריל בדף הפייסבוק "חדשות ללא צנזורה". העדכון האחרון של הרשות הבריטית לתרופות (MHRA), מספרים לנו, מלמד על עלייה של 483% בהפלות לאחר קבלת חיסונים מאז 24 בינואר. החיסון של פייזר לכאורה מסוכן במיוחד, וגרם לעלייה של 550%.

ידיעות דומות על הקשר בין החיסון להפלות נפוצו גם בחו"ל, אם כי בהן דובר על עלייה של 366% בלבד. כמו הגרסה הישראלית, הידיעות האלה מסתמכות על "דיילי אקספוז" - אתר חדשות בריטי אלטרנטיבי, שעמוד הבית שלו מכנה את ה-BBC "ערוץ תעמולה". ב"אקספוז" ניתחו את ממצאי הרשות הבריטית ב-21 במרץ, וכעבור שבוע פרסמו ידיעה מעודכנת, שחורה יותר, שהייתה המקור לפרסומים בארץ.

בודקי העובדות של "פוליטיפקט" האמריקאי בחנו את הדוחות של MHRA וגילו שהמספרים כשלעצמם מדויקים. רק שהמסקנות שגויות.

הסוכנות הבריטית מפעילה תוכנית מעקב בשם "כרטיס צהוב", שבה אלפי מחוסנים מדווחים על מצבם אחרי קבלת החיסון באמצעות אפליקציה. מדי שבוע היא מפרסמת דוח שמציין כמה תופעות לוואי מכל סוג דווחו מתחילת מבצע החיסון. ואכן, עד 24 בינואר, רק שש נשים מחוסנות דיווחו שעברו הפלה, בעוד שמ-24 בינואר ועד 7 במרץ דיווחו על כך 22 נשים: עלייה של 366%.

אלא שכפי שמציינים אנשי עמותת "מדעת", שפועלת לקידום שיח ציבורי מבוסס מדע בתחום הבריאות, לעלייה אין משמעות אם לא בודקים בכמה גדל מספר הנשים שהתחסנו. ואומנם, לפי נתונים שהעבירה MHRA לרויטרס, מספר הבריטים שקיבלו לפחות זריקה אחת זינק בתקופה המדוברת מ-1.3 מיליון ל-4.3 מיליון. ב-MHRA לא יודעים כמה מאלה היו נשים בהריון, אבל סיפקו הערכה: מספר הנשים בגיל לידה בקרב המתחסנות עלה מ-665 אלף לכ-2.1 מיליון.

"ככל שמספר הנשים ההריוניות שחוסנו יהיה גבוה יותר, גם אם שיעור ההפלות יישאר זהה, מספר ההפלות יגדל בהתאם", מסבירים ב"מדעת". האם שיעור ההפלות אצל נשים שקיבלו חיסון היה גבוה מאשר באוכלוסייה הלא מחוסנת? הנתונים מראים שלא. ב-MHRA מסרו לרויטרס כי לא נמצא שום דפוס שיצביע על סיכון מוגבר להפלה שנובע מעצם ההתחסנות. ב"מדעת" מציינים כי גם מחקרים של ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, לא מצאו עדויות לקשר כזה.

 
  

בשורה התחתונה: הטענה בפוסט מטעה. בבריטניה אומנם נרשמה עלייה בהפלות בקרב נשים מחוסנות, אלא שהיא הייתה צפויה משום שיותר נשים התחסנו. אין עדות לקשר סיבתי בין החיסון להפלות. 

לקריאה נוספת: 

"בדיקה: מספר הנשים בהריון שהפילו עלה ב-366%" - פוליטיפקט
"מדעת עושה סדר - חיסון נגד קורונה לא מעלה סיכון להפלות" - עמותת מדעת
"אין עדויות שהחיסון לקורונה מגדיל את הסיכוי להפלה" - רויטרס
"מספר הנשים שאיבדו ולד אחרי קבלת חיסון לקורונה עלה ב-366%" - דיילי אקספוז
"מספר הנשים שאיבדו ולד אחרי קבלת חיסון לקורונה עלה ב-483%" - דיילי אקספוז