משפחת פישמן מכרה את הווילה בסביון ב-23 מיליון שקל

עפ"י הסדר הגישור אליו הגיעו הצדדים, משפחת פישמן תקבל 50% מהתמורה ממכירת הנכס • הרוכש הוא איש העסקים עובדיה קוקו העוסק בתחום הדלק

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

הווילה בסביון של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן נמכרה לאחרונה תמורת 23 מיליון שקל. על הסכם המכר חתומה טובה פישמן, רעייתו, והרוכש הוא איש העסקים עובדיה קוקו העוסק בתחום הדלק. 

במסגרת ההסדר אליו הגיעו הבנקים הנושים עם רעייתו וילדיו של פישמן נקבע כי הבית יוערך על ידי חוות דעת שמאית, ויימכר על ידי פישמן במחיר השווה ל-90% לכל הפחות מהערכת השמאי, זאת בהסכמת הנאמן על נכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל.

ההערכה קבעה כי שווי הנכס עומד על 21.3 מיליון שקל לא כולל מע"מ. לאחרונה הודיעה טובה פישמן כי מצאה קונה לנכס בסכום של 23 מיליון שקל, וכי היא מעוניינת להשלים את העסקה. עו"ד בנקל הודיע לבית המשפט כי לאור העובדה שהמחיר המוצע עולה על הערכת השווי - הוא מסכים לביצוע המכר. את משפחת פישמן ייצג בעסקה עו"ד יריב הראל.

על פי הסדר הגישור אליו הגיעו הצדדים ואושר ביולי 2020, חרף התנגדות הנאמן בנקל, משפחת פישמן תקבל 50% מהתמורה מן המכירה. לפי ההסדר, אליעזר וטובה פישמן התחייבו לפנות את הווילה היוקרתית שבה הם מתגוררים ברחוב הר דפנה בסביון תוך תשעה חודשים, ולא תוך 24 חודשים כפי שהיה בהסדר הקודם. בנוסף, במועד קבלת מלוא התמורה בגין מכירת הבית בסביון תשלם טובה לקופת פשיטת הרגל חצי מסכום התמורה נטו, פחות ממחצית סכום התמורה בסך 7.2 מיליון שקל שהתקבלה בגין מכירה שכבר בוצעה של דירה של הזוג פישמן ברחוב חיסין בתל אביב.

את הקונה של הווילה בסביון ייצגו עורכות הדין עדי סודרי ורונית צחובוי.

חוב כולל של 3 מיליארד שקל

נזכיר כי כבר ביוני 2017 הגיש הנאמן על נכסי פישמן, עו"ד בנקל, לבית המשפט מתווה להסדר נושים, שלפיו תחזיר משפחת פישמן לקופת המנהל בשלב ראשון 140 מיליון שקל ובתרחיש אופטימי, כ-400 מיליון שקל מתוך חובות בסך כ-1.8 מיליארד שקל, שעיקרם לבנקים ולרשות המסים. ואולם, על רקע התנגדות ציבורית להסדר, החליטו הבנקים לדחות את הצעת הנושים וביקשו לנקוט אמצעים משפטיים נגד פישמן, לרבות קידום הליכי פשיטת רגל נגדו.

לפי ההסדר שאושר על ידי השופט איתן אורנשטיין, סכום ההחזר יוגדל מ-140 מיליון שקל, ל-214 מיליון שקל. עוד מוסכם כי אליעזר פישמן לא יקבל הפטר במסגרת הסדר זה. לשיטת הנושים, ההסדר הוא טוב. ואולם, ההצעה מגלמת תשלום שהוא פעוט ביחס לגובה החוב הכולל בתיקי פישמן שעמד על כ-3 מיליארד שקל.

בני המשפחה התחייבו לשתף פעולה באופן מלא עם הנאמן לרבות לשם מכירת הנכס. לפי ההסדר, אם הבית לא יימכר עד למועד שבו יפנו אותו הזוג פישמן, יפעלו טובה והנאמן להשכרת הבית לצד ג' כאשר דמי השכירות השוטפים ישולמו לטובה. לאחר מכירת הנכס תשלם טובה חלק יחסי מדמי השכירות לקופת פשיטת הרגל.

כמו כן, לפי ההסדר, יפעלו הנאמן ועו"ד שלום גולדבלט, המייצג את פישמן, למכירת דירה שבבעלות הזוג פישמן בברלין במחיר גבוה ככול האפשר. לפי ההסדר, התמורה שתתקבל בגין מכירת הדירה בברלין תתחלק שווה בשווה בין קופת הפש"ר לבין טובה.

עוד, מתחייבת טובה להעביר לנאמן את כל מניותיה בחברות השייכות לקבוצת פישמן וכל דיבידנד של טובה בחברות יועבר לקופת הפש"ר. עוד, בין היתר, הנאמן ובא כוח משפחת פישמן יפעלו למימוש נכסי חברת "א.ט קירור". בנוסף, לפי ההסדר, ענת, רונית ואייל, ישלמו לקופת הפש"ר 4.8 מיליון שקל (ביחד) ב-12 תשלומים חודשיים שווים.

ההסדר יאפשר לבני משפחת פישמן להגדיל את חלקם בחברת "פישמן רשתות" מ-45% ל-50%. התוצאה תהיה שקופת פשיטת הרגל תאבד את השליטה בחברות הקבוצה. הנאמן בנקל רואה בסעיף הזה את אחד הבעייתיים ביותר בהסדר.

ב-21 ביוני 2017 הכריז נשיא המחוזי בת"א, השופט אורנשטיין, על אליעזר פישמן, כפושט רגל בגין חובות של מיליארדי שקלים. "החייב ביצע מעשה פשיטת רגל שעה שלא פרע את חובו כמתחייב לפי התראת פשיטת רגל. בנוסף, עסקינן בחייב שהיקף חובותיו עצום ואף לגישתו לאחר מימוש הנכסים יעמוד החוב על סך של כ-1.5 מיליארד שקל", כתב השופט.

גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בעיתון "גלובס".