וילות תחילה: עסקת הנדל"ן הסודית של קיבוץ שניר ורשות הטבע והגנים

עו"ד זיו מאור: "רשות ממשלתית, שהמטרה שלה היא לשמור על הטבע, מנהלת עסקי נדל"ן ומשלמת שכר דירה מוגזם כדי להסיר התנגדויות תכנוניות. זה לא מינהל תקין"

המבנה המסחרי בקיבוץ שניר / צילום: "מחזירים את הטבע לציבור"
המבנה המסחרי בקיבוץ שניר / צילום: "מחזירים את הטבע לציבור"

בשבוע שעבר קיבלה אסיפת החברים של קיבוץ שניר החלטה להשכיר מבנה מסחרי שברשותה לרשות הטבע והגנים (רט"ג) למטרת הקמת "חנות שירות" לבאי שמורת הבניאס. הכול היה יכול הגיוני ולגיטימי, אלמלא נודע כי מדובר בעסקת חבילה: הקיבוץ ייתן את המבנה, ואף חלק משטחו לטובת שמורת הבניאס, ובתמורה רט"ג ישלמו מחיר גבוה במיוחד ולא יתנגדו ליוזמת הקיבוץ להקים שכונת וילות על שטח בייעוד קרקע חקלאי.

קיבוץ שניר הוקם ב-1967, במרחק של כ-10 ק"מ מצפון-מזרח לקריית שמונה. מדובר באחד הקיבוצים הראשונים שהופרטו. כיום מתגוררים במקום 550 תושבים, הנהנים, כך על-פי אתר האינטרנט של הקיבוץ, מ"אורח חיים קיבוצי מתחדש". שמורת הטבע נחל הבניאס ממוקמת ממש ליד הקיבוץ ומשתרעת לאורך נחל חרמון מאזור מעיינות הבניאס עד לראש מקורות הירדן.

במכתב שעליו חתום אורי שובל, יו"ר קיבוץ שניר, ונשלח לפני כשבוע לחברי הקיבוץ, הוא מסביר כי בתמורה לשטח המסחרי של הקיבוץ ישלמו רט"ג 25,000 שקל לפני מע"מ לתקופה של 10 שנים, וכי מדובר ב"שכר דירה כפול מהמקובל באזור". התמורה לא מסתכמת כאמור רק בשכר דירה. בנוסף, רט"ג תסיר את התנגדותה לפיתוח מטע הליצ'י לטובת שכונת מגורים. הקיבוץ מצידו יתן גם 5 דונמים משטחו לצורך הרחבת השמורה.

עו"ד זיו מאור, המייצג את עמותת "מחזירים את הטבע לציבור", זועם על העסקה: "לרט"ג מותר על-פי חוק לפתוח קיוסק בשטח של שמורה וכך להגדיל את ההכנסות שלה. יש בעיה רחבה עם זה שרט"ג פועלת מחוץ לשטח השמורה, והכוונה היא לא הטלת קנסות אלא הפעלת קיוסק. הנזק שנגרם הוא בכך שאנו מגלים שרט"ג מקבלת צביון של חברת תיירותית, ולא של רשות ממשלתית שנועדה לתת שרות לציבור".

זיו מאור מרחיב ומוסיף כי הבעיה העיקרית היא הסוגיה הכלכלית: "כשעסק פרטי אומר 'אני אשכור ממך דירה שווה 2,000 שקל תמורת 10,000, ובתמורה אתה לא תתנגד לתכנון של התב"ע שאני רוצה לעשות', זו עסקה חופשית בין שני אנשים. כאשר עסקה מהסוג הזה נעשית על-ידי רשות ממשלתית, יש בעיה קשה. אם המטרה שרט"ג תשכור את הנכס למטרת חנות, היא צריכה לשלם מחיר שוק ולא כפליים. רט"ג משלמים פה מכספי הציבור מחיר מופקע כדי להסיר את ההתנגדויות שקיבוץ שניר רשאי לתת בדין ולהקל את העניין הבירוקרטי מול רשויות אחרות. לאזרחי ישראל מגיע ששאלות כמו האם להקים שמורה במקום כזה או אחר לדיון ענייני".

מאורי שובל, יו"ר קיבוץ שניר, לא נמסרה תגובה. מרשות הטבע והגנים נמסר: "רשות הטבע והגנים לא הביעה התנגדות להרחבת הבנייה בשטח קיבוץ שניר. אין מדובר בשמורת טבע אלא בשטח הקיבוץ".