עם הערת עסק חי: חברת הדפוס שמבקשת להנפיק בת"א לפי 100 מיליון דולר

סקודיקס, שבשליטת קרן טנא, עוסקת בייצור ושיווק מערכות דיגיטליות מתקדמות להשבחת דפוס • עד היום הושקעו בה 100 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

אחרי כישלון הנפקת גדות כימיקלים בשנה שעברה, קרן טנא בראשות אריאל הלפרין מביאה לבורסה בתל אביב את יצרנית המערכות הדיגיטליות להשבחת דפוס סקודיקס, שעל פי ההערכות מבקשת לגייס כ-40 מיליון דולר בהנפקת הון ראשונית לפי שווי חברה של כ-100 מיליון דולר "לפני הכסף".

סקודיקס (scodix) הוקמה בשנת 2007 על-ידי המנכ"ל אלי גרינברג ויעקב בר, והיא עוסקת מאז בייצור ושיווק מערכות דיגיטליות מתקדמות להשבחת דפוס, וכן מספקת שירותים שונים עבור השימוש במערכות אלה. מאז הקמתה ועד היום הושקעו בה כ-100 מיליון דולר. את הנפקתה בבורסה מובילות חברות החיתום של דיסקונט קפיטל, לידר וברק קפיטל.

סקודיקס, לפי תיאוריה, מייצרת ומשווקת כמה דגמי מערכות דיגיטליות והיא "בין הראשונות בעולם לספק מענה דיגיטלי להשבחת דפוס, באופן המקצר משמעותית את זמן השבחת הדפוס ביחס למכונות האנלוגיות הקיימות קיום". שוקי המטרה שלה הם שוק הדפוס המסחרי, שוק הדפוס המקוון ויצרני אריזות. החברה מעסיקה יותר מ-80 עובדים.

מטיוטת התשקיף הציבורית הראשונה שפרסמה סקודיקס עולה, כי לצדה של קרן טנא, שבידיה כיום כ-42% מהונה של החברה, שותפתה לשליטה בחברה היא קרן ICV של גלן שוואבר, מאיר יוקליס וג'ק לוי, עם החזקה של כ-30%. עוד בין בעלי מניותיה הקרנות סקויה ולייטספיד.

כמו לא מעט חברות טכנולוגיה אחרות שהגיעו לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי (רבות מהן צעירות), גם סקודיקס מגיעה להנפקה עם הערת "עסק חי" שמלווה את דוחותיה הכספיים ועם הפניית תשומת לב מצד רואי החשבון להפסדים שצברה מתחילת פעילותה, לתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, ולתלות המשך פעילותה בגיוס כספים "עד אשר תגיע לפעילות רווחית".

בהשפעת משבר הקורונה, את שנת 2020 סיכמה סקודיקס עם צניחה של קרוב ל-50% בהכנסותיה, שהסתכמו בקצת יותר מ-16 מיליון דולר, והפסדיה השנתיים גדלו ב-30% כמעט והתקרבו ל-10 מיליון דולר.

לפי סקודיקס, התפרצות הווירוס המסתורי "השפיעה על יכולת החברה למכור", אולם במבט קדימה החברה מעריכה כי השפעת הקורונה על הפעילות "הינה במגמת התמתנות". עד היום מכרה סקודיקס יותר מ-360 מערכות, רובן ללקוחות בדפוס המסחרי ואשר בהכנסות של 43 מתוכן הכירה ב-2019, ושל 16 ב-2020.

עוד עולה מטיוטת התשקיף, כי את כספי ההנפקה מייעדת סקודיקס בין היתר לפיתוח מערכת הדפסה דיגיטלית חדשה (אאוריקה), כיסוי חוב לרשות החדשנות וכן בונוסים לחלק מנושאי המשרה בה "בסכומים זניחים".

עוד חושפת טיוטת התשקיף, כי סקודיקס סבלה מאירוע סייבר, שהתרחש במהלך שנת 2019 ואשר במסגרתו נפרצו חשבונות הדואר האלקטרוני של שניים ממנהלי החברה, אולם אירוע זה הסתיים ללא השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות.