בחירות 2021 | פרשנות

אחרי התרגיל של לפיד ועבאס: מה צפוי לקרות בכנסת?

לנתניהו נותרו 14 יום להרכבת ממשלה אבל בינתיים כל הדרכים חסומות בפניו: סמוטריץ' מקבל תמיכה מרבנים על סירבו לשבת בממשלה בתמיכת רע"ם, וסער ממשיך לסרב לשבת תחת נתניהו • במידה ולפיד וסער יגיעו להבנות, גם תפקידו של יריב לוין כיו"ר הכנסת נמצא בסכנה

מנסור עבאס במליאה על הרכב הוועדה המסדרת / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
מנסור עבאס במליאה על הרכב הוועדה המסדרת / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

בכינוס הראשון אתמול (ב') בלילה של הוועדה המסדרת בכנסת אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר את הדברים הבאים: "אנחנו מפנימים שאנחנו בדרך לאופוזיציה. יו"ר האופוזיציה יהיה בנימין נתניהו". האם היה זה איום על השותפים ובייחוד על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כדי שיתיר את החרם על רע"ם או תחזית ששותפים לה אנשי הליכוד? הבוקר נותרו לנתניהו בדיוק 14 יום כדי לנסות ולהרכיב ממשלה ותמונת המצב הנוכחית היא שיקוף של דבריו של זוהר אמש.

יו"ר ימינה נפתלי בנט אמנם מנהל שיחות כמעט קבועות עם נתניהו, אך מבהיר בכל פעם שקודם כל נדרש להביא את סמוטריץ' להסכים לממשלה עם רע"ם. כל עוד נתניהו לא משיג פריצת דרך בחזית הזו של עבאס-סמוטריץ' אין לו ממשלה וגם בנט לא יצטרף לגוש שעשוי למצוא את עצמו באופוזיציה.

מבחינת ימינה הם מתנהלים מול נתניהו כדי להרכיב ממשלה, ולא - ירכיבו ממשלה אחרת על בסיס הבטחת הבחירות שלהם שלא יהיו עוד בחירות.

ואכן, נראה שנתניהו כמעט שלא פועל מול סמוטריץ', אולי כי הגיע למסקנה שלא ניתן יהיה להפוך את דעתו. אתמול גם נשלח מכתב רבנים שתומך בהחלטתו של יו"ר הציונות הדתית שלא להקים ממשלה בתמיכת רע"ם וכך למעשה גם נתניהו שהיה מבקש בעבר מהרבנים ללחוץ על נבחריהם הפוליטיים - נותר ללא הכלי הזה מול ששת חברי מפלגת הציונות הדתית.

גם בחזית של סער הדרכים של נתניהו חסומות כרגע, שכן הוא הבהיר גם אתמול שהאפשרויות הן: או הקמת ממשלת ימין שנתניהו לא עומד בראשה או הקמת ממשלה עם לפיד ושותפיו.

נתניהו איבד שליטה בכנסת

ובזמן המאמצים להקים ממשלה, החל אמש נתניהו לאבד את אחיזתו בכנסת. בהצבעה שנערכה במליאה על הרכב הוועדה הסדרת, שבה כל צד ניסה להשיג לעצמו רוב מכריע, נפלה ההצעה של הליכוד ברגע האחרון כאשר אנשיו של מנסור עבאס חזרו למליאה והצביעו נגדה.

בליכוד אמנם חשבו שסגרו עם עבאס שהוא בצד שלהם, אבל יו"ר רע"ם גילה על דיל הליכוד-ימינה במסגרתו בנט קיבל נציג נוסף בוועדה, והחליט להפוך את הצבעתו. "לא ייקחו אותי כמובן מאליו", הבהיר לאחר מכן.

בהצבעה לאחר מכן כאשר ח"כ מאיר כהן הביא את הצעתו להצבעה על הרכב הוועדה - רע"ם תמכו, ימינה יצאו החוצה וההצעה עברה ברוב של 60 תומכים מול 51 מתנגדים.

תבוסה ראשונה לליכוד ובצד המנצח מיהרו לקחת בעלות על הדיל שנרקם. ביש עתיד טענו כי שותפי הסוד היו לפיד וכהן שסגרו את הדיל מול עבאס, אולם חברי כנסת אחרים בגוש של לפיד טענו שהיה פה לא יותר ממזל. עבאס כאמור שמע על הדיל של הליכוד עם ימינה והחליט לעבור צד משום שמיקי זוהר לא השווה מולו תנאים.

לא מונו סגנים ליו"ר הכנסת

שעה קלה לאחר ההצבעה במליאה התכנסה הוועדה המסדרת לראשונה אמש כדי להחליט על מינוי סגנים ליו"ר הכנסת כשהיא נשלטת על ידי מיקי זוהר, אך עם רוב של אנשי הגוש של לפיד.

כך ניסה זוהר שוב להעביר הצעה שתומכים בה רק אנשי גוש הימין והיא נפלה ברוב קולות שכן הפעם הצטרפו ללפיד גם אנשי ימינה והצביעו איתם נגד הצעת הליכוד. זוהר, למורת רוחם של חברי הוועדה, הודיע שלא יעלה הצעה נגדית וכי הוא נועל את הישיבה בלי החלטות.

בתוך הדיון הקצר שהתקיים הספיקו זוהר ואלקין להחליף ביניהם האשמות על אי תמיכה הדדית בפריימריז בליכוד וח"כ תמר זנדברג שראתה שזוהר לא מתכוון להעלות את הצעת הגוש שלה למינוי סגנים ליו"ר הכנסת אמרה לו: "הודעת ליו"ר הכנסת שהוא צריך להצטייד בקטטר לשבועיים הקרובים? שהוא לא יוכל לרדת מהדוכן?"

כך קמנו גם הבוקר לכנסת משותקת והפניות ליועמ"שית הכנסת בנושא - לא איחרו לבוא. הראשונה לבוקר זה היא של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת שמבקשת מעו"ד שגית אפיק לכפות על זוהר לכנס את הוועדה המסדרת כדי למנוע את שיתוק הכנסת. ככל הנראה בעקבות פניות של חברי הכנסת לאפיק, היא תוציא חוות דעת בנושא במהלך היום שתוציא את הכנסת מהשיתוק הפוליטי שנכפה עליה.

ובצד השני, מאמצים ניכרים להגיע להסכמות בין יש עתיד לתקווה חדשה בדרך להקמת ממשלה. לפי דיווחי שני הצדדים אחת מנקודות המחלוקת היא במינוי יו"ר כנסת מטעמם. בעוד לפיד מתעקש שיהיה זה מאיר כהן, בתקווה חדשה מציעים את אלקין מטעמם. רק כאשר יגיעו להסכמות בנושא הזה - יוכלו בגוש לפיד להוציא לדרך את השלב הבא: החלפת יריב לוין והשלמת ההשתלטות על הכנסת.