טיקטוק הסירה סרטונים המקדמים הסתה ואלימות נגד חרדים

בתגובה לפנייה של שרת התפוצות עומר ינקלביץ' לרשת החברתית, טיקטוק כתבה כי היא "שותפה לגינוי חריף של פרסומים בהם יש שיח שנאה ואלימות" • המכתב מגיע ברקע סרטונים המציגים אלימות כלפי יהודים • ברשת החברתית פתחו בחקירה מקיפה בנושא

הרשת החברתית טיקטוק / צילום: Shutterstock
הרשת החברתית טיקטוק / צילום: Shutterstock

אם שוטטתם ברשתות החברתיות בימים האחרונים, ככל הנראה נחשפתם לסרטוני טיקטוק המסיתים נגד יהודים בכלל והחברה החרדית בפרט. התכנים מקדמים אלימות ושנאה, ומוצגים בהם אירועים שונים של פגיעה באנשים הלבושים בחזות חרדית. בין הסרטונים, מפגני אלימות פיזיים כלפי יהודים, שימוש במשחקי מחשב כדי להציג פגיעה משמעותית בחרדים ועוד. השרה עומר ינקלביץ' מכחול לבן פנתה לטיקטוק על-מנת להסיר את התכנים הבעייתיים.

במכתבה, כתבה ינקלביץ' כי "בתקופה האחרונה רבו הפרסומים אשר מתעדים באופן ברור ובוטה אלימות מזעזעת של מוסלמים נגד יהודים בעלי חזות חרדית. אמצעי השימוש באלימות מגוונים: סטירה ברכבת, הילוך אימים במזרח ירושלים באמצעות דחיפות ולאחרונה גם שימוש באבנים. התמונות מזוויעות ומזכירות תקופות מצמררות בעברו של העם היהודי".

עוד הוסיפה השרה כי "לצד מאמצי האכיפה הפליליים, יש להבהיר כי הפצת הסרטונים מעוררת השראה בקרב מחבלים נוספים שרוצים 'לזכות בתהילה' ולפגוע ביהודים נוספים". ינקלביץ' קראה לטיקטוק להסיר את התכנים האלו ולמנוע את החשיפה שלהם.

בעקבות הפנייה, טיקטוק פתחה בחקירה מקיפה והסירה סרטונים שדווחו אליה, ומסרה כי היא ממשיכה לפעול על תכנים דומים. "אנו שותפים לגינוי חריף של פרסומים בהם יש שיח שנאה ואלימות מכל סוג שהוא בפלטפורמת טיקטוק. הביטחון והבטיחות של חברי קהילת טיקטוק הם בראש סדר העדיפויות שלנו, וכללי הקהילה שלנו מבהירים כי איננו מאפשרים שום תוכן פוגעני או שיח שנאה בפלטפורמה", ענו ברשת החברתית. "אנו פועלים ללא הרף להסרת תכנים פוגעניים ואף למנוע מהם לעלות לפלטפורמה, ונוקטים פעולה של הסרת הסרטונים וחסימת בעלי החשבונות המדוברים לצמיתות בעזרת צוות ייעודי לנושא שמנטר תוכן כגון זה בכל השפות וכולל בשפה העברית".

ברשת החברתית מזכירים כי בדו"ח השקיפות העולמי האחרון שלהם שיצא לפני כחודשיים, פורסם כי כ-90 מיליון סרטונים הוסרו מטיקטוק במחצית השנייה של שנת 2020, כש-83% מהם הוסרו לפני שמישהו הספיק לצפות בהם.