בית החולים שרוצה לשנות את יחסי הכוחות בשוק הרפואה הפרטית

בעיצומה של מגפת הקורונה, קם ברמת החי"ל בת"א בית חולים פרטי ע"י קבוצת משקיעים בראשות חיים דור ואייל בקשי ובשותפות חברת הביטוח הראל • בהראל אומרים כי המטרה היא ליצור תחרות בין בתי החולים הפרטיים, שהפכו בעיקר לקבלני משנה של קופות החולים

בית החולים רפאל ברמת החייל בתל אביב / צילום: עמית גרון
בית החולים רפאל ברמת החייל בתל אביב / צילום: עמית גרון

בתי חולים פרטיים חדשים לא קמים בישראל בכל יום. למעשה, זה כמה עשורים שלא ניתן רישיון להקמת בית חולים פרטי, ומשרד הבריאות אפילו לא מאפשר להגדיל את מספר חדרי הניתוח המיועדים לניתוחים גדולים באלה הקיימים. בתי החולים הפרטיים החדשים שמקימה רשת אסותא בימים אלה הם על חשבון בתי החולים הקודמים שלה בראשון לציון ובבאר שבע. לצד אסותא, פועלים בארץ עוד שני בתי חולים פרטיים: מדיקל סנטר ואלישע מקבוצת נאר"א. כולם בבעלות חלקית של קופות החולים. עכשיו מצטרף אליהם אחד נוסף, שהקמתו הושלמה בשקט בשקט בימי הקורונה, והוא היחיד בשותפות של חברת ביטוח ללא מעורבות של קופת חולים.  

רישיון מתגלגל: כך צץ בית חולים חדש

כיצד קם לפתע במתחם עתידים באזור רמת החי"ל, בצפון תל אביב, בית חולים חדש? בית החולים רפאל הוקם ביוזמת משה רון (מנכ"ל בית החולים כיום), חיים דור, אדם שנמנע מחשיפה ונאמר עליו רק שהוא מגיע מ"עולם הבריאות הפרטית", ואייל בקשי, בעל השליטה בבית ההשקעות ברק קפיטל. הקבוצה רכשה למעשה רישיון ישן של בית החולים מרב שהוקם בבת ים ב-1972, וברישיונו הותר לו לבצע ניתוחים גדולים, אך אלה לא באמת בוצעו בפועל בשנים האחרונות בבית החולים הבת-ימי.

לאחר שקבוצת המשקיעים רכשה את בית החולים, השקיעה בו גם חברת הראל ביטוח, שנכנסה במקביל להשקעה במיזמים נוספים בתחום הבריאות הפרטית, כמו מרפאות העיניים עין טל. היום חברת הביטוח מחזיקה כ-20% בבית החולים. דור ובקשי מחזיקים ב-50% דרך חברה בשליטתם, ולאומי פרטנרס ב-7.5% (בשרשור; יש להם 15% בחברה של דור ובקשי). שאר ההחזקות בבית החולים הן של משפחת רקנאטי (אודי) וגורמים נוספים. 

משה רון, מנכ"ל בית החולים, רואה חשבון בהכשרתו, מעיד שנקלע לפני 12 שנה לעולם הבריאות בטעות. "עבדצי בהרצליה מדיקל סנטר כסמנכ"ל הכספים, וכך נחשפתי לעולם הזה, ושם הכרתי גם את חיים. כשהוא ביקש להקים בית חולים חדש, החלטתי ללכת על זה", הוא אומר לגלובס.

משה רון, מנכ"ל בית החולים רפאל / צילום: איל יצהר
 משה רון, מנכ"ל בית החולים רפאל / צילום: איל יצהר

על חשבון בית החולים בבת ים, שממילא היה במגמת דעיכה, הוחלט לבנות בית חולים חדשני ברמת החי"ל - שכונה שהפכה בשנים האחרונות למרכז מוביל בארץ של רפואה פרטית אחרי שהוקם בה הסניף הראשי של אסותא, ורופאים רבים הקימו קליניקות סביבו. הקמת בית החולים הושלמה בעיצומה של מגפת הקורונה, ביוני 2020. הפרסום והשיווק היו מעטים, כיאה לתקופת הרצה, ובכל זאת הגיעו עד היום לבית החולים עשרות אלפי פציינטים וכבר מבוצעים בו כ-1,000 ניתוחים בחודש. 

המהלך של הראל: שינוי ברפואה הפרטית

השותפות של הראל בבית חולים פרטי ללא מעורבות של קופת חולים היא שינוי של יחסי כוחות בשוק הבריאות הפרטי. כיום מכבי היא בעלת 100% מרשת אסותא, כללית היא שותפה במדיקל סנטר ומאוחדת היא שותפה ברשת נאר"א, הכוללת גם את רשת בתי החולים הצפונית אלישע.

בשנים האחרונות פעל משרד הבריאות לצמצם את מספר ספקי הרפואה הפרטית ולמעשה להפוך אותה לספקית שירותים של הרפואה הציבורית - רוב השירותים שנותנים כיום בתי החולים הפרטיים נמצאים בסל הבריאות או ממומנים על ידי קופות החולים. בתי החולים הפרטיים הם קבלי המשנה. משרד הבריאות עשה זאת על ידי תמרוץ קופות החולים במענקים, כך שישמרו את ההפניות שלהן לניתוחים פרטיים הממומנים על ידי ביטוחי ה"מושלם" למיניהם לכדי 40% מכלל הניתוחים.

כך נוצר לחץ לבצע ניתוחים בתוך הקופות, ובהיעדר קיבולת, קופות החולים העדיפו לשלם על ביצוע הניתוחים הללו בבתי החולים הפרטיים, שממילא נמצאים בבעלותם החלקית כך שההשקעה חוזרת אליהן בעקיפין. שינוי זה ושינויים נוספים בשיטות התגמול של בתי החולים ושל הרופאים שינו את התמונה כך שבתי החולי הפרטיים הפכו לעתים קרובות לקבלני משנה של פעילות קופות החולים, פעילות הסל ופעילות הביטוחים המשלימים.

לדברי אלון אלירז, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הבריאות בהראל ביטוח ופיננסים, "האינטרס שלנו בבית החולים מגיע משני כיוונים. האחד - זו השקעה כלכלית טובה, והשני - יש סינרגיה לתחום העיסוק העיקרי. הראל מבצעת השקעות רבות מסוגים שונים, אבל כחברת הביטוח המובילה בישראל בתחום הבריאות זו אחת ההשקעות הסינרגטיות ביותר שלנו.

"מבחינתנו, כאשר מבוטחי בריאות פרטיים מקבלים שירות פרימיום, כל הקטגוריה מרוויחה, כי זה מאפשר לצרכנים להרגיש שהיה כדאי להם לעשות ביטוח. בית החולים פתוח כמובן ללקוחות כל ספקי ביטוחי הבריאות הפרטיים". גם חברות ביטוח פרטי אחרות נכנסו בהשקעות קטנות לספקיות של בריאות פרטים מסוגים שונים.

אלירז מוסיף: "ככל שתיווצר יותר תחרות בשוק גם השירות יהיה יותר טוב וגם המחירים יהיו יותר אטרקטיביים, מה שבהכרח ישפיע על הפרמיה שהלקוח ישלם".

 
  

הגישה של משרד האוצר היום היא שככל היצע שירותי הבריאות יגדל, כך גם הביקוש להם יעלה ולכן יש לצמצם את ההיצע. התוצאה היא מחסור בשירותי בריאות זמינים, לפחות לתפיסתו של הציבור. "מערכת הבריאות בישראל זקוקה להשקעה של עוד כמה מיליארדי שקלים", אומר הגורם. "כרגע נראה שזה לא עומד לצאת מתקציב הממשלה, אז זה יגיע מעולם הרפואה הפרטי".

הראל אמנם לא יזמה את בית החולים ואינה בעלת השליטה בו, אך על פי הדברים הללו ההיגיון בצעד של החברה ברור. הגברת היצע הרפואה הפרטית בישראל, שכרגע הוא מוגבל מאוד מול הביקוש הרב לשירותי רפואה, יוכל להגביר את התחרות ולהוריד מחירים. בית החולים רפאל הוא מבי החולים הפרטיים הגדולים ומגדיל את ההיצע בשוק בכ-25%. אם בית החולים אכן יעמוד במטרתו לספק שירות סופר-פרימיום ולפחות בחלק מהמקרים יהיה זמין רק למבוטחי הביטוחים הפרטיים, הראל תקבל את מבוקשה להצדיק את קיום הקטגוריה של הביטוחים הפרטיים, גם בעולם שבו אפשר לקבל הפניה לרפואה הפרטית דרך קופת החולים, בהשתתפות עצמית נמוכה.

בית החולים: מתרחקים מהמודל הקלאסי 

לדברי המנכ"ל רון, היה חשוב לבעלי בית החולים להתרחק מתדמית של בית חולים קלאסי. כך, נשכרו לעבודת התכנון מעצב של בתי מלון ומעצבת אופנה שתדאג לבגדי הרופאים והמטופלים. החלוקים, אגב, אינם פתוחים מאחור. 

רון גאה במיוחד בחדר הפחים של בית החולים ואומר שהוא רק דוגמה לחשיבה שהושקעה בתכנון.מערכת האשפה של בית החולים אטומה לגמרי, אי אפשר לנחש שמדובר במכל אשפה, וחדר הפח אפילו אינו מסריח. אבל לא על פח וחלוק נבנה בית החולים, אלא גם על מערכות דימות חדשות ועל רובוטים מתקדמים ויקרים (הרופאים הכוכבים של בית החולים מקבלים הזדמנות לבקש מערכות מתקדמות על פי העדפתם), תאורה המותאמת למצב המטופל ולאור שמגיע מבחוץ, וגם מערכות אוורור מתקדמות וחומרי בניין מונעי זיהומים.

נעשתה גם חשיבה על מסע המטופל - אתד המושגים הטרנדיים של עולם הרפואה היום. "בנינו את השירות שלנו כ-One Stop Shop. לדוגמה, אם אישה עוברת אבחון של סרטן השד, היא תוכל לעשות אצלנו את הממוגרפיה, ואז את הביופסיה שמגיעה מאוד מהר, ואם צריך המשך טיפול, היא תיפגש עם כירורג ומיד עם משחזר. אנחנו נותנים לה כל מה שהיא צריכה. כאשר מטופל מגיע לבית החולים, אנחנו שולחים איש צוות שילווה אותו פנימה, יסביר לו בדיוק מה עליו לעשות ולאן ללכת, ומנסים לא לטרטר אותו ממקום למקום. וזה עובד - אנחנו רואים שזה מפחית לחץ".

מה ההבדל ביניכם לבין מרפאה שאיננה בית חולים, כמו המרכז הרפואי רמת אביב למשל?

"במרפאות האחרות, האשפוז הוא עד 23 שעות. אנחנו מבצעים ניתוחים ארוכים ומורכבים יותר כמו ניתוחי אורתופדיה גדולים, ניתוחים שדורשים פתיחת בטן, ניתוחים גינקולוגיים גדולים. יש לנו טיפול נמרץ, בנק דם. בנוסף יש לנו את השירותים שנותנים גם המרכזים הרפואיים כמו מערכי דימות, מכון גסטרו, מכון בריאות האישה".

מיהם הרפואים שעובדים אצלכם?

"בבית החולים 300 רופאים שמועסקים על ידינו, רופאי הבית וצוות המרדימים. הרופאים שמנתחים אצלנו (ובמקביל מועסקים בדרך כלל גם בגופי בריאות נוספים, חלקם ברפואה הציבורית) הם הכי בכירים שיש, מנהלי וסגני מנהלי מחלקות".

מי המטופלים שלכם, ומיהם הגורמים שמפנים אותם אליכם?

"אנחנו מקבלים הפניות מהרופאים עצמם, מחברות הביטוח (כולל הראל שהיא שותפה בבית החולים), וגם מקופות החולים. היחידים שלא מפנים אלינו הם מכבי, שמעדיפים להפנות 100% מהביקוש שלהם לאסותא.

"אין היום באמת בישראל רפואה פרטית מהכיס. המטופלים שלנו משלמים או באמצעות חברות הביטוח הפרטיות או באמצעות השב"נים של קופות החולים, ואנחנו גם נותנים טיפולים שכלולים בסל. ל-80%-90% מהישראלים יש היום ביטוח שב"ן וכ-35% יש להם ביטוח פרטי, שלרוב משולם על ידי מקום העבודה. לכן מגיעים אלינו אנשים מכל שכבות האוכלוסייה, וכמובן כולם מקבלים אותו טיפול".