ארה"ב: השוטר שהרג את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח מדרגה שנייה ושלישית

הנשיא ג'ו ביידן הגדיר את גזר הדין "צעד ענק קדימה במסע לצדק באמריקה" • מחוץ לבית המשפט, מאות המפגינים שהתגודדו נאנחו אנחת רווחה לאחר הקראת פסק הדין • שלושה שוטרים נוספים שהיו נוכחים במקרה יישפטו באוגוסט

הפגנה במיאמי בקריאה לצדק במקרה הרצח של ג'ורג' פלויד / צילום: Shutterstock
הפגנה במיאמי בקריאה לצדק במקרה הרצח של ג'ורג' פלויד / צילום: Shutterstock

השוטר לשעבר ממינאפוליס, דרק שובין, הורשע אמש (ג') ברצח ג'ורג' פלויד, אזרח אמריקאי שנהרג בשנה שעברה בעת מעצר על-ידי כמה שוטרים בהובלת שובין, שחנק אותו למוות במשך למעלה מתשע דקות תחת ברכו ב־25 במאי 2020, זאת בעוד הוא מתחנן שיניח לו כי אינו מצליח לנשום, והעוברים והשבים מצלמים את האירוע ודורשים מהשוטרים כי יניחו לפלויד.

השופט פיטר קאהיל הקריא את פסקי הדין של חבר המושבעים בתום משפט קצר בן 16 ימים בלבד: רצח מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית והריגה. המושבעים - שישה לבנים, ארבעה שחורים ושניים שהזדהו כבעלי מוצא אתני משולב - הגיעו להחלטה תוך פחות מ־12 שעות.

כעת שובין צפוי להיכלא; עונשו עשוי להגיע ל־40 שנות מאסר. שובין ישב ללא תגובה לאחר הקראת פסק הדין. השופט קאהיל הכריז כי אין אפשרות לשחרר אותו בערבות, והוא הובל מהמקום כשהוא אזוק. גזר הדין יימסר בעוד כשמונה שבועות.

ההרשעה של שוטרים ברצח בארצות-הברית היא נדירה. רוב השוטרים המואשמים בהריגת אנשים בתפקיד, מזוכים. בשנים האחרונות, רק שני שוטרים מדאלאס, טקסס, שהרגו שני אנשים שחורים לא חמושים בשני מקרים שונים, הורשעו ברצח.

הנשיא ג'ו ביידן, לצד סגניתו קמלה האריס בבית הלבן, הגדיר את גזר הדין "צעד ענק קדימה במסע לצדק באמריקה". את המקרה הוא הגדיר כ"רצח לאור היום, שהסיר את כיסויי העיניים לכל העולם, שצפה".

עבור רבים, הרשעת שובין הלבן ברצח פלויד השחור, שקריאתו "אני לא מצליח לנשום" נצרבה בתודעת המדינה והפכה לסיסמה בהפגנות שהשתוללו ברחובות ארה"ב במשך שבועות לאחר מכן, היא רגע מכונן במסע לצדק בין־גזעי. הפסיקה הביאה לאנחת רווחה מצד אחד, אך מצד שני גם להכרה בכך שאילולא היה בנמצא סרטון מזעזע שמראה את רגעיו האחרונים של פלויד, לא היה ניתן לשכנע את המושבעים שהמשטרה השתמשה בכוח מופרז.

"אנו הולכים לנסות לצאת מפה היום בידיעה שאמריקה היא מדינה טובה יותר. בואו נעצור לרגע ונכיר בחשיבות הרגע ההיסטורי הזה לא רק למורשתו של ג'ורג' פלויד אלא למורשת של אמריקה", אמר לאחר המשפט עורך הדין שייצג את משפחת פלויד, בנג'מין קראמפ.

לדבריו, "אנו ממסגרים את הרגע הזה כרגע של כולנו, לא רק של ג'ורג' פלויד. זה ניצחון למי שדוגל באנושיות על פני חוסר אנושיות, אלה שמבכרים צדק על פני אי-צדק ומוסריות על פני חוסר מוסר. אמריקה, בואו נישען על הרגע הזה".

בעיר מינאפוליס ובמדינה חיכו בקוצר-רוח לגזר הדין. מחוץ לכותלי בית הדין התאספו מפגינים רבי,ם ואנשי אכיפת החוק ברחבי המדינה התכוננו להפגנות במקרה שהתוצאה לא תמצא חן בעיניהם. במשטרה התכוננו להפגנות נרחבות כמו אלה שפרצו לאחר הרצח.

מחוץ לבית המשפט, מאות המפגינים שהתגודדו נאנחו אנחת רווחה לאחר הקראת פסק הדין. אחיו הצעיר של פלויד, פילוניז, סיפר כי התפלל להרשעה של שובין. "זה היה מסע ארוך", אמר כשדמעות זולגות על לחייו. "אני הולך להילחם כל יום, כי אני כבר לא נלחם רק בשביל ג'ורג'. אני נלחם בשביל כולם בעולם".

בדרום העיר, לא רחוק מהפינה בה נשם פלויד את נשימותיו האחרונות, צפו כמה אנשים בשידור של המשפט על הטלפונים שלהם. בפינת הרחוב אנשים רקדו ונופפו בדגלי Black Lives Matter. חלקם לבשו את הדגלים כחולצות.

פלויד לא היה מקרה מיוחד או חד-פעמי באמריקה. מה שהפריד בינו לבין מקרים דומים אחרים היה סרטון הווידאו הוויראלי ששרף את האינטרנט. בעקבותיו וכן בעקבות המחאות ההמוניות, סוגיית היחס של רשויות החוק לשחורים בארה"ב זינקה מחדש לראש סדר היום הציבורי באמצעי המדיה.

לפחות לבינתיים, אמריקה הפכה ליותר רגישה לאירועים מסוג זה, והתקשורת עוסקת בהם באינטנסיביות רבה יותר מאשר בעבר. רק לפני כשבוע, ובמרחק של פחות מ־20 קילומטר ממקום בית המשפט במינאפוליס, נהרג אדם שחור אחר, דויין רייט, על-ידי שוטרת. אירוע זה ואחרים כמותו בשנה האחרונה זכו לסיקור נרחב הרבה יותר מאשר בעבר.

אמריקה והעולם הזדעזעו

המקרה שזעזע את אמריקה והדהד בכל העולם החל מול Cup Foods, חנות פינתית בדרום מינאפוליס. המשטרה הוזעקה למקום לאחר שאחד המוכרים בחנות - מוכר שהעיד בבית המשפט אחר-כך - גילה כי פלויד ניסה לכאורה לשלם עם שטר מזויף של 20 דולר. שובין ושוטרים אחרים הגיעו לאזור, ועוברי אורח החלו לצלם עם הטלפונים.

בסרטון המצמרר, שהוצג כעדות ושודר שוב ושוב במשפט, נראים אנשים שמבקשים משובין - שלוחץ על הצוואר של פלויד עם ברכו במשך יותר מתשע דקות - להפסיק ללחוץ. לפי שנשימתו נדמה והוא מת, ביקש פלויד, בן 46 במותו, מהשוטר שיפסיק כי הוא לא מצליח לנשום.

"העוצמה הייתה חזקה מדי, הוא היה כלוא, כלוא עם המדרכה מתחתיו", אמר התובע סטיב שלייכר. "מה ששובין עשה לג'ורג' פלויד הרג אותו". שלייכר הוסיף כי שובין הפגין "אדישות" לקריאות לעזרה של פלויד והמשיך לרסן אותו אפילו לאחר שהפסיק להגיב, תוך התעלמות מהעוברים ושבים שדחקו בו להפסיק.

"המקרה הזה הוא בדיוק מה שחשבתם כשראיתם את זה פעם ראשונה, כשראיתם לראשונה את הסרטון. זה בדיוק זה. זה מה שראיתם בעיניכם. זה בדיוק מה שידעתם, זה בדיוק מה שהרגשתם בבטן. זה מה שאתם עכשיו יודעים בלבכם. זה לא היה שיטור, זה היה רצח".

התובעים זימנו עשרות עדים - אנשים שהיו באזור, שוטרים ומומחים רפואיים - על-מנת להוכיח כי שובין השתמש בכוח מופרז והפר את מדיניות השימוש בכוח של משטרת מינאפוליס. עד מומחה המתמחה בבעיות נשימה טען כי פלויד מת מחנק.

עורך הדין שהגן על שובין, אריק נלסון, ניסה למקד את תשומת-הלב בבעיות הבריאותיות הקודמות של פלויד ובשימוש שלו בסמים, וטען כי גורמים אלה האיצו את מותו. בנתיחה לאחר המוות התגלה כי פלויד השתמש בפנטניל ובסמים ממריצים וסבל ממחלת לב.

נלסון טען כי שובין נהג באופן סביר כשהגיע לזירה של מה שעורך הדין הגדיר כסצנה נפיצה, בעת שהשוטרים נאבקו להכניס את פלויד למושב האחורי בניידת, וצופים מן הצד כבר התחילו להתגודד. הוא אמר כי הלקוח שלו השתמש בפעולות ריסון מתונות והפעיל כוח על צווארו של פלויד על-מנת להשקיט אותו, בהתאם למדיניות במחלקה.

גזר הדין במקרה של פלויד מגיע לאחר קריאות רבות להפסיק לממן מחלקות במשטרה ולערוך רפורמות במשטרה בכמה מהערים הגדולות בארה"ב. ממשלות בכמה מדינות העבירו תקנות וחוקים מאז מותו של פלויד המטילים על המשטרה אחריות גדולה יותר.

בדצמבר 2020 צביעה העירייה במינאפוליס להסיט כמעט 8 מיליון דולר מהתקציב של המשטרה שם (180 מיליון דולר) לעידוד שיטור בגישה מבוססת קהילה. בחודש שעבר הודיעה העיר כי תשלם למשפחתו של פלויד 27 מיליון דולר בהסדר פיצויים. חקירה פדרלית בנושא זכויות אזרח לגבי הרצח עדיין לא הסתיימה.

מתח גבוה בעקבות הריגת שחור נוסף

המתח במינאפוליס גבוה לאחר הריגת דויין רייט לפני כשבועיים. השוטרת שהרגה אותו, בת 26, אמרה כי שלפה את האקדח שלה בטעות במקום את הטייזר. היא מואשמת בהריגה מדרגה שנייה.

במשך כמה שבועות, מפגינים יצאו לרחובות ודרשו כי התביעה תשנה את האישום נגד השוטרת לרצח. עשרות אנשים נעצרו בהפגנות, וכמה חנויות הושחתו. עם זאת, פסק הדין במקרה של שובין הביא להקלה מסוימת.