בגלל הקורונה רבים זנחו את הטיפול במחלות אחרות – וזה פגע בבריאות הציבור

ככל שמגפת הקורונה הולכת ומתרחקת מאיתנו, כך צפות על פני השטח ההשלכות על בריאותם של החולים במחלות אחרות ומחלות לב בפרט, שהידרדרה בעקבות דחיית קבלת טיפול במהלך המגפה • עם רפואה מתקדמת וערוצים דיגיטליים שהפכו את הטיפול הרפואי לזמין מכל מקום, אין סיבה להימנע מהגעה לבית חולים - גם בעת מגפה

מכשיר MRI / צילום: שלומי יוסף
מכשיר MRI / צילום: שלומי יוסף

קצת יותר משנה מפרוץ מגפת הקורונה, כשמדינת ישראל מסתמנת כראשונה בעולם שמתחילה לחזור לשגרה מלאה לצד הנגיף הודות למבצע חיסונים יוצא דופן, עולות וצפות השפעות השנה המורכבת על הסובלים ממחלות שאינן קורונה, ובראשן מחלות לב וכלי דם שחשיבות האבחון המוקדם שלהן קריטית.

הרפואה המודרנית בכלל ורפואת הלב בפרט, מושתתות על אבחון מוקדם ומניעת תחלואה מתוך הבנה כי אלה מגדילים את הסיכוי לריפוי ולהחלמה. כמובן שלרפואה יש פתרונות גם במקרים דחופים, אבל הסיכוי להחלמה מלאה ולהבראה גבוהים יותר כאשר הטיפול הרפואי מתבצע באופן מתוכנן ולא בהול.

מתוך הבנה של חשיבות האבחנה והטיפולים המוקדמים, בשנה שחלפה ובעיצומה של מגפת הקורונה, נעשה מאמץ גדול של המערכת הרפואית שהמשיך גם במרכז הלב, חזה וכלי דם בשיבא ובבתי חולים אחרים, לשמור על שגרת מעקב, בדיקות וטיפולים לכל המטופלים הנדרשים לכך. זאת, תוך הפרדה מלאה בין חולי הקורונה לבין החולים האחרים, על מנת לשמור על בריאות הצוותים, המטופלים וציבור המבקרים בבית החולים.

עם זאת, לצערנו, למרות המאמצים הרבים שכללו גם פעולות הסברה שבמסגרתן נקרא הציבור להמשיך ולהגיע לקבלת טיפול רפואי - על אחת כמה וכמה דחוף - נמנעו חולים רבים להגיע לבדיקות ולטיפולים בבעיות לבביות ובמחלות נוספות במהלך הגל הראשון והשני גם יחד.

המשמעות הייתה דרמטית. חלק מהחולים מתו בביתם בלי להגיע לטיפול רפואי או שהגיעו בשלב שכבר לא ניתן היה להציל אותם. במרכז הלב, חזה וכלי דם בשיבא, אנו רואים כיום, מדי יום, חולים המגיעים עם סימני אי ספיקת לב מתקדמת בעקבות התקפי לב שלא טופלו בזמן וגרמו לפגיעה בשריר הלב או עם בעיות מסתמיות שהחמירו וגרמו לפגיעה משמעותית, לעיתים בלתי הפיכה, בשריר הלב.

הדבר מצער במיוחד, לאור העובדה שבידי מערכת הבריאות נמצאים כל הכלים כדי להעניק את הרפואה הטובה ביותר בדרך הבטוחה ביותר.

בתחום רפואת הלב בפרט, נעשתה התקדמות אדירה בעשור האחרון המתבססת, בין השאר, על אבחנה מוקדמת של מחלות לב שונות כגון מחלות מסתמיות, מחלות של אבי העורקים (AORTA) ומחלות של העורקים הכליליים, שיכולות להיות קטלניות. חלק ניכר מהאבחנה המוקדמת מושתת על בדיקות הדמיה מתקדמות כמו אקו לב, מיפויי לב, CT קרדיאלי ו-MRI.

לצד רפואה מתקדמת, עם פרוץ המגפה, בהתארגנות מהירה, פתחנו בשיבא ערוצים דיגיטליים שכללו ייעוץ רפואי בזום ושירותי רפואה שניתנו מרחוק, כדי לאפשר לחולים לתקשר עם הצוות הרפואי ללא צורך בהגעה פיזית לבית החולים, אלא במקרים שבהם זוהה צורך רפואי דחוף. חולים רבים ניצלו הזדמנות זאת ואכן טופלו בהצלחה. ערוצים דיגיטליים אלה מאפשרים למטופלים לנהל גם בימים של שגרה קשר ישיר ומהיר יותר עם הצוות הרפואי, ובכך משפרים את הזמינות לקבלת טיפול רפואי מתקדם.

אין לי ספק כי חולים רבים יכלו להימנע מהידרדרות במצבם הרפואי, לו היו מגיעים לקבלת טיפול רפואי בזמן - גם בעת שגרה וגם בשעת מגפה. אומרים שמשבר הוא גם הזדמנות. במקרה של הקורונה, אחת המסקנות שעל הציבור להפנים וליישם, היא כי אין לדחות בשום אופן קבלת טיפול רפואי חיוני, גם בשעת חירום או משבר.

הכותב הוא מנהל מרכז הלב, חזה וכלי דם במרכז הרפואי שיבא