הממשלה שינתה את החוק - רוב גרמניה בדרך לעוצר לילי ולסגירת חנויות

בממוצע נרשמים במדינה כ-20 אלף מקרי קורונה חדשים ביום ו-250 מקרי מוות מקורונה ביום • עד כה העניקה המדינה כ-28 מנות חיסון לכל 100 תושבים (לעומת 115 מנות חיסון בישראל ל-100 תושבים)

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

רוב גרמניה נמצאת בדרך לעוצר לילי ולסגירת חנויות בלתי-הכרחיות החל משבת בערב, אחרי שהפרלמנט הגרמני על שני בתיו אישר את החוק מחייב את מדינות המחוז להישמע להנחיות הממשלה הפדרלית בנוגע למאבק בקורונה. החוק קובע צעדים אוטומטיים שייכנסו לתוקף בכל אזור בו מספר המקרים יעלה על 100 ל-100 אלף תושבים בשבוע. זהו המצב ב-15 מתוך 16 מדינות המחוז בגרמניה (היחידה שבה השיעור נמוך יותר היא שלזוויג-הולשטיין) וב-340 מתוך 401 האזורים הכפריים והעירוניים המרכיבים את גרמניה.

אישור החוק לווה במחלוקת פוליטית, אחרי שמדינות המחוז דרשו להמשיך ולכבד את המבנה הפדרלי של המדינה, המעניק להן חופש פעולה רב יותר וזכויות לפרש את הוראות הממשלה הפדרלית כרצונן. "הגיע הזמן שהחוק הזה יחוקק", אמרה מנגד קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. במדינות המחוז הגדולות ביותר - נורדריין-וסטפאליה ובוואריה - עומד שיעור התחלואה על 165 מקרים. בברלין הוא עומד על כ-150 מקרים. חלק ממדינות המחוז נקטו בשבועות האחרונים מדיניות עצמאית, כמו בדיקות מהירות לפני כניסה לחנויות (ברלין) או אפילו פתיחה הדרגתית של מתחמי תרבות (זאארלנד), אך החוק החדש אמור לשים לכך סוף.

בין הצעדים שיאומצו באופן אוטומטי, ככל הנראה החל ממחר בלילה: אישור פגישה רק של אדם אחד נוסף ממשק בית אחר, לא כולל ילדים; עוצר לילי מעשר בלילה עד חמש בבוקר, אך עם החרגות למי שמבצע פעילות ספורטיבית או מוציא את הכלב. ביקור בחנויות לא הכרחיות רק עם תוצאות בדיקה שלילית עדכנית ותיאום מראש. במדינות מחוז בהן השיעור עולה על 150, לא יורשה ביקור בחנויות אלא רק "טייק-אוואי". צמצום הלימודים הפיזיים אם שיעור התחלואה עולה על 165 מקרים ומעבר ללימודים מקוונים בבתי הספר ובגנים. החוק יהיה תקף לפחות עד ה-30 ביוני.

הרקע לחקיקת החוק, מלבד המדיניות העצמאית וחוסר ההסכמה בין הממשלה הפדרלית לממשלות מדינות המחוז בנושא המאבק בקורונה, הוא המשך התחלואה המשמעותית בגרמניה למרות הצעדים הקיימים. בממוצע נרשמים במדינה כ-20 אלף מקרי קורונה חדשים ביום ו-250 מקרי מוות מקורונה ביום. בתי החולים מזהירים מעומסים במחלקות הטיפול הנמרץ ובמחלקות הקורונה.

גרמניה מתקדמת באטיות עם מבצע החיסונים במדינה. עד כה העניקה המדינה כ-28 מנות חיסון לכל 100 תושבים (לעומת 115 מנות חיסון בישראל ל-100 תושבים). שיעור המחוסנים שקיבלו שתי מנות ומוגנים בצורה מיטבית מהמחלה עומד על 6.8% בלבד (לעומת 57% בישראל). מדינות המחוז נוקטות מדיניות עצמאית בנוגע לחיסונים, ומדינת העיר ברלין, למשל, הודיע כי כל מי שירצה יוכל להתחסן מעתה בחיסון השנוי-במחלוקת של "אסטרה-זנקה", מבלי להידרש להזמנה או להיות חלק מקבוצת סיכון, כמו המצב כעת.

ברחבי גרמניה, המלצת רשויות הבריאות היא לא לחסן מי שמתחת לגיל 60 עם חיסון זה, מחשש לבעיות בקרישת דם, אך הדבר תלוי גם ברצונם של המתחסנים - וניתן להעניק את החיסון לכל מי שרוצה בכך. התורים לחיסונים של "ביונטק-פייזר" נקבעים כעת לאמצע יוני, לשלל הקבוצות שהוגדרו על ידי הרשויות כבעלות סיכון (כולל מי שאובחן עם מצב רפואי רלוונטי, עובדים עם קהל ועוד). גרמניה גם הרחיבה את פרק הזמן שבו נקבע החיסון השני לשישה שבועות, במקום שלושה שבועות כפי שבוצע בישראל וכפי שהותווה על ידי חברות "ביונטק" ו"פייזר" שפיתחו את החיסון.