הגדלת התשואה על ההון והדיבידנד לבעלי המניות: התוכנית השאפתנית של מנכ"ל מזרחי טפחות

המנכ"ל משה לארי הציג תוכנית ל-5 שנים שבין יעדיה השגת תשואה דו ספרתית על ההון, לצד שיפור היעילות התפעולית • הבהיר כי אין כוונה לצמצם סניפים, ו"לא תראו תוכניות פרישה אצלנו של 500 עובדים"

משה לארי / צילום: איל יצהר
משה לארי / צילום: איל יצהר

חצי שנה לאחר השלמת המיזוג עם בנק אגוד, מציג בנק מזרחי טפחות תוכנית שאפתנית לחמש השנים הבאות (2021-2025), שבשיאה הוא מכוון לתשואה דו ספרתית על ההון שתלך ותגדל ככל שהיעילות התפעולית תשתפר.

התוכנית שהציג הבנק, בניהולו של משה לארי, מניחה כי ריבית בנק ישראל האפסית תישאר ללא שינוי במהלך התקופה וקצב האינפלציה יהיה בשיעור שנתי של עד כ-1%, מה שמייצר לבנק כרית ביטחון. זאת מאחר שעליית האינפלציה תיטיב עמו, וזו כבר מרימה ראש, כאשר ציפיות האינפלציה של שוק ההון ל-12 החודשים הבאים מדברות היום על 1.3%.

גם הנתונים הכלכליים במשק תומכים ביעדי הבנק, שנ הנה מהפריחה בשוק  המשכנתאות בשל היותו הבנק הגדול ביותר בתחום. בהקשר זה אומר לארי כי "יש יותר לווים שבאים למחזר את המשכנתאות, אך פחות ממה שחשבנו".

בבנק מכוונים לתשואה על ההון של 14% עד 2025 ( לעומת 10.1% ב-2020, שהייתה שנה יוצאת דופן בשל הקורונה), וזאת ב הנחה כי שיעור האבטלה יירד ויחזור לרמה שנרשמה לפני משבר הקורונה. ככל שתהיה עלייה במדדים אלו ביחס לרמה הנוכחית, אפשר שהתשואה על ההון אף תעלה מעל לרמה זו, ציינו בבנק.

הגדלת הדיבידנד עד ל-50%  מהרווח הנקי 

לארי אומר כי "מזרחי טפחות מציג לאורך שנים, בממוצע, את שיעורי התשואה להון ויחסי היעילות הטובים במערכת; בשנים הבאות נפעל להפוך לגורם מרכזי בבנקאות העסקית, נבסס את המובילות שלנו בתחום הקמעונאי, נציע ללקוחותינו בנקאות אישית ואנושית הנתמכת בטכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת, ונמנף את מיזוגו של בנק אגוד ליצירת סינרגיה תפעולית ועסקית".

בתוך כך, הבנק צופה כי יחזור לחלק דיבידנדים עוד השנה, בהנחה שיינתן האישור מהמפקח על הבנקים. במזרחי טפחות צופים כי שיעור הדיבידנד יגדל מ-40% מהרווח הנקי (המדיניות כיום) עד ל-50% במהלך התקופה.

לדברי לארי "מדיניות החלוקה תיבחן במהלך התוכנית, בין שדרך רכישה עצמית של מניות או בחלוקת מזומן". נזכיר כי המפקח על הבנקים דוד אבידן הבהיר בפברואר האחרון כי ברבעון הרביעי השנה הוא ישקול לאשר לבנקים לחזור ולחלק דיבידנדים - לאחר שעצר זאת באפריל 2020.

שומרים על העובדים ועל פריסת הסניפים

בנק מזרחי טפחות מוביל כיום ביעילות התפעולית בין הבנקים המקומיים, והיעד שהוצג הוא להשגת יחס יעלות הנמוך משיעור של 50% בשנת 2025 (לעומת 53.9% נכון לסוף 2020). בהקשר זה אמר לארי כי "יש לנו פחות עובדים ביחס לבנקים האחרים ו לא תראו תוכניות פרישה אצלנו של 500 איש, כי לא צריך. היעילות או הרווח שאנו מפיקים מהעובדים הם הרבה יותר גבוהים מהתפוקה אצל הבנקים האחרים.

"הסניפים שלנו מאוד קטנים. אנחנו הבנק עם שטח לסניף הנמוך ביותר מבין הבנקים, אך יש לנו יותר נקודות מכירה". לדבריו, הבנק לא צפוי לצמצם סניפים מלבד 80% מסניפי בנק אגוד שמוזגו והולכים להתייתר. "לא נצא בתוכנית לצמצום סניפים", הבהיר לארי, "אך כן נעשה אופטימיזציה שתכלול העתקת סניפים".

עוד הוסיף כי "לא נשלח את הלקוחות לדיגיטל על חשבון הבנקאי האישי, כך שתהיה בחירה ללקוח. אנחנו הולכים להיות שונים באופן הפעלת השירות מול הלקוחות", הדגיש - "לכל לקוח יש בנקאי אישי, ואנו נגביר ונעצים את הנושא בחמש השנים הבאות". 

פעילות השקעות ריאלית

יעדי הבנק כוללים גם גידול בהכנסות בשיעור שנתי ממוצע של כ-8%, ושליטה בגידול השנתי הממוצע של ההוצאות ברמה של כ-5%. 

הבנק מתכנן להשיג את יעדי הצמיחה שלו בעזרת כמה מהלכים, בהם הקמת פעילות השקעות ריאליות והובלת עסקאות גדולות ומורכבות. לדברי לארי, "לא היינו פעילים בתחום ההשקעות הריאליות עד כה, והתחלנו להקים את הפעילות ל א כחברה נפרדת אלא מתוך הבנק במטרה למקסם את הפעילות העסקית". לארי הבהיר כי לא מדובר בהשקעות בחברות ציבוריות אלא בכניסה של הבנק כבעל מניות מיעוט בחברות פרטיות. נציין כי מזרחי טפחות כבר פעיל היום בהשקעות בתחום ההייטק .

הבנק צפוי בנוסף לפעול לביסוס מעמדו בשוק הנכסים הפיננסיים. כתוצאה ממהלכים אלה צופה הבנק כי נתח השוק שלו באשראי העסקי בישראל יעלה מ-11.8% בסוף  2020 לכ-15% בסוף 2025, וחלקו בפיקדונות העסקיים בישראל יגדל מ-16.8% לכ-18%, בתום התוכנית.

בתחום הבנקאות למשקי בית, מזרחי טפחות יפעל להגדלת נתח השוק באשראי ללקוחות פרטיים בישראל מ-32.9% בשנת 2020 לכ-34% בסוף 2025, ולנתח שוק של כ-23% בפיקדונות הפרטיים בארץ, בהשוואה לשיעור נוכחי של 20.7%.

לדברי אלון גלזר, מלידר שוקי הון, "הנתונים הכלכליים במשק הולכים בכיוון של יעדי הבנק הנהנה מפריחת המשכנתאות. בשילוב מיזוג הפעילות של אגוד, העלייה בשיעור האינפלציה ביחס להנחה השמרנית, ולצד פריחת פעילות המשכנתאות, כבר השנה נראה עליית מדרגה בתוצאות הבנק ואת מזרחי טפחות מתקרב ליעדים של 2025".