ההימור המוצלח של אלון מאסק: הביטקוין שסידר לטסלה את הרבעון

יצרנית הרכבים החשמליים השקיעה בביטקוין 1.5 מיליארד דולר, והמימושים הניבו לה תרומה של כ-100 מיליון דולר לרווח - אבל המניה ירדה במסחר המאוחר

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

יצרנית הרכבים החשמליים טסלה דיווחה אתמול (ב') לאחר סיום המסחר בוול סטריט על רווח נקי של 438 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, לעומת רווח של כ-16 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה העליונה הציגה החברה קפיצה של 74% בהכנסות ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-10.4 מיליארד דולר.

האנליסטים ציפו להכנסות ורווחים קצת יותר גבוהים והמניה הגיבה בירידה של 2.5% במסחר המאוחר.

אלא שסיפור מעניין לא פחות הסתתר דווקא במקום אחר - מה עשתה ההשקעה של טסלה בביטקוין. יצרנית הרבים החשמליים השקיעה בביטקוין כ-1.5 מיליארד דולר בחודשים האחרונים ומכרה במהלך הרבעון כ-272 מיליון דולר ממטבע הקריפטו.

המשמעות היא שכ-101 מיליון דולר מהרווח שהציגה החברה הגיע ממכירות שביצעה טסלה לאחר ההשקעה המוצלחת (בינתיים) שלה בביטקוין.

לפני כחודש הודיע אלון מאסק, יו"ר טסלה, ש"אתם עכשיו יכולים לקנות טסלה עם ביטקוין", ושהאפשרות תהיה פתוחה גם לאזרחים מחוץ לארה"ב בהמשך השנה. הוא הוסיף שטסלה לא תמיר את הביטקוין לכסף פיאט (כסף רגיל כמו דולר או אירו), אלא תשמור את הביטקוין כמו שהוא.

ההצלחה של טסלה בהפיכת מכוניות חשמליות לפופולריות שינתה את פני החברה והפכה אותה ליצרנית הרכב המוערכת בשווי הגדול ביותר בעולם. ההצלחה הזו גם עודדה יצרניות רכב ותיקות וסטרט-אפים להתחיל לפתח דגמים מתחרים, שחלקם מראים סימנים מוקדמים של שחיקת נתח השוק של טסלה.

בארה"ב, למשל, רכבי טסלה היוו 70% מכל המכוניות החשמליות שנמכרו ברבעון הראשון, על פי נתונים מחברת המחקר Cox Automotive. מדובר בירידה מ-82% מהשוק שהחזיקה טסלה בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

במקביל לפרסום הדוחות עדכנה טסלה כי הצליחה להוריד את עלות ייצור המכוניות ושזה עזר לאזן ירידה במחיר הממוצע של הרכבים שלה.

בתחילת החודש הודיעה טסלה כי מסרה במהלך הרבעון הראשון של 2021 כ-184,800 כלי רכב וייצרה 180,338 כלי רכב. הנתון היה גבוה מצפי האנליסטים שהעריכו בממוצע שענקית המכוניות החשמליות תמסור כ-168 אלף רכבים. כל הרכבים שטסלה ייצרה במהלך הרבעון היו ממודל 3 ומודל Y, אם כי היא מסרה ללקוחות 2,020 רכבים מסוג מודל S ומודל X.

נזכיר כי החברה גם מתמודדת בימים אלה עם הדי התאונה הקטלנית שהביאה רק לאחרונה למותם של שני אנשים ועם סוגיות בטיחות אחרות שמעיבות על ההצלחה.