בזמן שהמגפה משתוללת בהודו, הממשלה מצנזרת פוסטים ברשתות שמבקרים את התנהלות

ברקע מספר הנדבקים היומי המאמיר שהגיע השבוע ל־350 אלף מקרים ביום, הממשלה הורתה לטוויטר, אינסטרם ופייסבוק להסיר תוכן שהיא מגדירה כמייצר פאניקה ומלבה "תשוקות דתיות" • מנגד, העמותה לחופש דיגיטלי במדינה טוענת שרבים מהפוסטים הוסרו כי היו ביקורתיים לגבי ניהול המגפה

בן משפחה של אחד ממתי הקורונה ליד המדורות שבהן שורפים את הגופות בניו דלהי, השבוע / צילום: Reuters, SOPA Images
בן משפחה של אחד ממתי הקורונה ליד המדורות שבהן שורפים את הגופות בניו דלהי, השבוע / צילום: Reuters, SOPA Images

ממשלת הודו הורתה לטוויטר, פייסבוק ואינסטגרם לחסום ציוצים, פוסטים ותמונות ברשתות שמותחות ביקורת על אופן הניהול שלה של התפרצות הקורונה האחרונה במדינה. החסימות גרמו לזעם ציבורי והאשמות על צנזורה במדינה שנחשבת לדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם.

ביום שני נרשם בהודו שיא חדש של יותר מ־350 אלף מקרים חדשים ובתי החולים עמוסים. החמצן אוזל ובבתי המשרפות בקרוב לא יהיה מקום לגופות. בהודו נרשמו יותר מ־2,000 מקרי מוות ביום במשך שישה ימים רצופים והיא כיום מוקד המגפה העולמית.

אנשים רבים במדינה, שאוכלוסייתה מונה 1.3 מיליארד איש, פנו לרשתות החברתיות בשבועות האחרונים על מנת לבקש חמצן לקרוביהם, תרומות להוצאות רפואיות או שאלות ותהיות על המגפה, איך הפכה ממגפה שהייתה תחת שליטה במדינה למשבר בקנה מידה לאומי.

בכירים אמרו שההוראה המחייבת נועדה להתמודד עם מה שהגדירה בימים האחרונים כניסיונות להפיץ מידע שגוי בנושא הקורונה וליצור פאניקה על ידי פרסום צילומים של גופות שהוצאו מההקשר. טוויטר, שקיבלה רבות מהבקשות האלה, חסמה את הפוסטים בהודו, אם כי הם זמינים לצפייה וקריאה ממחשבים מחוץ למדינה.

"מנסים ליצור פאניקה ברשתות"

"ישנם אנשים המשתמשים ברשתות חברתיות באופן שלילי על מנת ליצור פאניקה באוכלוסייה", נכתב בהודעה שיצאה ביום שני ממשרד האלקטרוניקה וטכנולוגיית המידע של הממשלה ההודית, בתגובה לשאלה לגבי החסימות. המשרד לא פירט על איזה חוקים הסתמך כשביקש מחברות הטכנולוגיה למחוק את הפוסטים.

אנשים רבים ברשתות החברתיות הגיבו בזעם. לדבריהם, הפוסטים שהוסרו - חלקם על ידי פוליטיקאים בכירים באופוזיציה - היוו שיח פוליטי, וטענו שראש הממשלה נרנדרה מודי לא עשה מספיק על מנת להתמודד עם ההתפרצות האדירה של הקורונה בהודו, שלא מראה סימני האטה ובינתיים קובעת שיאים עולמיים חדשים.

דוברת של פייסבוק וחברת הבת אינסטגרם סירבה להגיב. דוברת מטעם טוויטר מסרה כי עם קבלת הבקשות המשפטיות, הגבילה החברה גישה לחומרים שהם לא חוקיים במקום מסוים אפילו אם הם לא מפרים את כללי הפלטפורמה.

בהודו אמרו שחסמו לפחות פוסט אחד בפייסבוק ואינסטגרם שניצל את הקורונה על מנת להצית "תשוקות דתיות". דוברת של פייסבוק, חברת האם של אינסטגרם, סירבה להגיב. דוברת של אינסטגרם לא הגיבה לבקשת תגובה.

 
  

סודיות סביב הצנזורה

אחד מהציוצים שנחסמו בהודו נכתב על ידי פוואן קרה, דובר של מפלגת האופוזיציה העיקרית בהודו, הקונגרס הלאומי ההודי. בציוץ, כתב שמפלגת הלאומנים ההינדים השלטת - בהרטייה ג'נאטה - כשלה להודות בכך שפסטיבל דתי עצום שהביא מיליוני עולי רגל הודים לגדול נהר הגנגה הקדוש - לצד העצרות הפוליטיות - תרמו להפצת המגפה והתפשטותה.

"הדאגה העיקרית שלנו היא הסודיות של הצנזורה", אמר אפר גופטה, מנהל של Internet Freedom Foundation, ארגון זכויות דיגיטליות שמושבו בניו דלהי. "כל פקודה חוקית לחסימה ישירה של אתרים צריכה לכלול הצדקה ולהיעשות באופן פומבי. אף אחד מהצעדים האלה לא נעשה כאן".

גופטה אמר שנראה כי הפוסטים נמחקו במסגרת סעיף 69א של חוק טכנולוגיית המידע של הודו, המאפשר לממשלה לחסום חומר המאיים על הביטחון הלאומי.

"היום מאות אלפי הודים מכל הזרמים ממש מתקשים לנשום", כך נכתב בהודעה מטעם המועצה ההודית־מוסלמית, ארגון שמושבו בוושינגטון. "הזריזות שבה הממשלה הפעילה לחץ על טוויטר לחסום ציוצים המבקרים את ניהול המשבר מראה שהמצפן המוסרי של הממשל ממשיך להצביע בכיוון שמשרת את הממשלה עצמה ללא בושה", נכתב בהודעה.

"הממשל מקבל ביקורת בברכה"

"הממשלה מקבלת ביקורת בברכה", נכתב בהודעה מטעם משרד טכנולוגיית המידע ההודי בהודעה לגבי ההחלטה לחסום פוסטים הקשורים לקורונה, "אבל חיוני לנקוט פעולה נגד אותם משתמשים המנצלים את הרשתות החברתיות בזמן המשבר ההומניטרי הקשה הזה למטרות לא אתיות".

בשנה שעברה, ממשלתו של מודי הסתמכה על חוק זה כשאסרה את השימוש בטיק טוק, אפליקציית שיתוף סרטונים השייכת לחברה הסינית ByteDance ועוד כמה עשרות אפליקציות סינית, לאחר התנגשות בגבול בין שתי המדינות.

הממשלה ההודית איימה לכלוא עובדים של פייסבוק, חברת הבת שלה ווטסאפ ושל טוויטר בתגובה לסירוב החברות לציית לבקשות חסימה והורדת תוכן, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בעבר.

מוקדם יותר השנה חסמה טוויטר, ואז הורידה את החסימה ולאחר מכן חסמה שוב, מאות חשבונות בהודו שהעלו תכנים שהממשלה הגדירה כמסיתים בזמן ההפגנות הממושכות של החוואים.

בנפרד, קבעה ניו דלהי בפברואר כללים חדשים לפיקוח על חברות אינטרנט כמו טוויטר, פייסבוק ו־ווטסאפ. הממשלה אמרה באותו מעמד כי ההנחיות החדשות נועדו להתמודד עם כמות גוברת של פייק ניוז ותוכן אלים המועלה לרשתות.

שוק צומח לחברות טק

הודו היא שוק צומח לחברות טכנולוגיה עולמיות מאחר ויש במדינה מאות מיליוני אנשים המתחברים לאינטרנט בפעם הראשונה. לפייסבוק יש יותר משתמשים הודים ממשתמשים בכל מדינה אחרת. בשנה שעברה החברה הודיעה שתשקיע 5.7 מיליארד דולר בשותפות חדשה עם חברת טלפוניה הודית על מנת להרחיב את פעולותיה במדינה. הודו היא גם השוק הגדל במהירות הגדולה ביותר של טוויטר.

דובר של משרד טכנולוגיית המידע לא הגיב לשאילתא לגבי המנגנון החוקי ששימש להסרת התוכן, או לביקורת על כך שהמשרד לא פעל בשקיפות לגבי הטלת צנזורה על תוכן המבקר את הממשלה.