המאבק בגב ים מתחמם: פרנקל רכש מניות נוספות והרשויות בוחנות האם צחי נחמיאס שולט בדסק"ש

איש העסקים אהרון פרנקל, המנסה להשתלט על גב-ים, השקיע השבוע 284 מיליון שקל בכ-5.4% נוספים מהחברה, והשלים השקעה אדירה של 1.5 מיליארד שקל ב-28.4% מהמניות • במקביל קיבלה יו"ר ועדת הריכוזיות מיכל הלפרין מכתב נוסף הטוען להפרת חוק הריכוזיות בידי דסק"ש וחברת מגה אור

אהרון פרנקל נגד צחי נחמיאס / איור: גיל ג'יבלי
אהרון פרנקל נגד צחי נחמיאס / איור: גיל ג'יבלי

המאבק בין קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש) ובין איש העסקים אהרון פרנקל על השליטה בחברת הנדל"ן המניב גב-ים עולה מדרגה, ומוביל לטענות על הפרת חוק הריכוזיות.

פרנקל רכש השבוע עוד 5.35% ממניות גב-ים בהשקעה של 284 מיליון שקל, ובמקביל קיבלה יו"ר הוועדה לצמצום הריכוזיות, עו"ד מיכל הלפרין, מכתב (נוסף) הטוען להפרה של חוק הריכוזיות בידי דסק"ש וחברת מגה אור המחזיקה בה.

פרנקל ביצע אשתקד מסע רכישות אגרסיבי של מניות גב-ים במטרה להשתלט על החברה, לאחר שבעלת השליטה הקודמת, נכסים ובניין (חברה בת של דסק"ש), נדרשה לצמצם את החזקתה ל-29.9% בלבד מההון, לאור דרישות חוק הריכוזיות. במסגרת זו, השקיע פרנקל עד כה סכום עתק של יותר מ-1.5 מיליארד שקל ברכישה של 28.4% ממניות גב-ים, וברשותו אופציות לרכישת כ-6% נוספים מהמניות.

גם את הרכישה הנוכחית ביצע פרנקל באמצעות מימוש אופציה שקיבל מחברת הביטוח מגדל (במחיר של כ-24.8 שקל למניה). בנוסף, הוא מחזיק גם בזכויות הצבעה בנושאים מסוימים (מינוי דירקטורים וחלוקת דיבידנד) באסיפה הכללית של גב-ים, לגבי עוד 2.25% מזכויות ההצבעה בחברה, כך שבסך הכול חולש כיום פרנקל על 30.65% מהזכויות בחברה לגבי הנושאים האמורים.

עם זאת, פרנקל אינו בעל המניות הגדול בגב ים, לאחר שנכסים ובניין רכשה בשבוע שעבר 2.5% ממניות גב-ים תמורת 159 מיליון שקל, והגדילה את שיעור החזקתה בה ל-32.41%. מדובר בחלק מעסקה רחבה יותר שבה סיכמה נכסים ובניין על רכישת 14.61% ממניות גב-ים תמורת 937 מיליון שקל בעסקת מניות, מזומן ונכסים, לפי מחיר של 30 שקל למניה. המוכרים בעסקאות הם שלושה גופים מוסדיים, כלל ביטוח, מיטב דש ומנורה מבטחים, ולאחר השלמה מלאה של העסקאות עימם, יגדל שיעור ההחזקה של נכסים ובניין ל-44.54% ממניות גב-ים.

 
  

מיד לאחר החתימה על אותן עסקאות הגישו דסק"ש וגב-ים הודעת מיזוג לרשות התחרות, בהתאם לנוהל של הרשות לטיפול במיזוגים שבאופן ברור אינם מקימים חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות (מיזוגים "ירוקים בוהקים"). דסק"ש עדכנה השבוע כי ניתנה הסכמתה של הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, לאישור המיזוג.

האם פירמידת דסק"ש מפירה את החוק?

עו"ד הלפרין מכהנת במקביל גם בתפקיד יו"ר הוועדה לצמצום הריכוזיות, שתפקידה לגבש ולפרסם רשימות של קבוצות עסקיות שהן בעלות היקפי פעילות משמעותיים במשק (תאגידים ריאליים משמעותיים וגופים פיננסיים משמעותיים) וגופים המחזיקים בזכויות בתשתיות חיוניות במשק. כל אלו מוגדרים יחד כגורמים ריכוזיים או כקבוצות ריכוז.

על פי החוק, כל משרד ממשלתי נדרש לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית בשעה שהוא מבקש להקצות נכסים ציבוריים (רישיונות, חוזים או מניות בתשתיות חיוניות והפרטות של חברות ממשלתיות) לגורמים ריכוזיים במשק, תוך התייעצות עם ועדת הריכוזיות. מלבד יו"ר רשות התחרות, חברים בוועדת הריכוזיות גם מנכ"ל משרד האוצר וראש המועצה הלאומית לכלכלה.

ועדה זו אינה אמורה לקבוע הפרה של חוק הריכוזיות ואינה אמורה לפעול כנגד הפרה שכזו באמצעות פנייה לביהמ"ש. את תפקיד זה שומר החוק למשרד המשפטים ולכונס הנכסים הרשמי (כנ"ר), אשר נועצים בנושא עם רשות ניירות ערך ועם גופים נוספים.

אלא שבכאוס השלטוני הקיים כיום בישראל, דומה לעיתים כי כולם בוחשים בכול. כך, בעוד שמשרד המשפטים ורשות ני"ע הם האחראים לקבוע אם קיימת הפרה של חוק הריכוזיות בפירמידת דסק"ש, הרי שבפועל עסוקים בכך גם הגורמים השונים שמרכיבים את ועדת הריכוזיות.

גב-ים, הנסחרת בשווי של 5.8 מיליארד שקל, עוסקת בייזום ופיתוח של פארקי הייטק ועסקים, ונחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המובילות בישראל בתחום המשרדים להשכרה. בעבר נחשבה גב-ים כחברה בת של נכסים ובניין, ונשלטה בידי קבוצת אי.די.בי-דסק"ש ובעלי השליטה הקודמים בה, אדוארדו אלשטיין ועוד קודם לכן נוחי דנקנר.

חוק הריכוזיות שנחקק ב-2013 חייב את אלשטיין לבצע מהלכים לצורך צמצום פירמידת השליטה שלו לשתי שכבות בלבד. מהלכים אלו כללו מכירה של כ-22% ממניות גב-ים וירידה לשיעור החזקה של 29.9% בלבד בה, שלאחריו הגדירה עצמה גב-ים כחברה ללא גרעין שליטה.

המחוזי והעליון דוחים את טענות אלשטיין

מצב זה, לצד ירידות השערים החדות שנרשמו בבורסה בת"א במחצית הראשונה של 2020, הובילו את פרנקל להסתער על מניות גב-ים במטרה לתפוס את השליטה בה. אלא שבספטמבר 2020 קרסה אי.די.בי ומניות השליטה (82.26%) בה עברו לידי כונסי הנכסים, שהעמידו אותן למכירה.

במכרז שערכו הכונסים נקבע כי את המניות תרכוש קבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס. אלא שלמגה אור, בהיותה חברה ציבורית עם בעל שליטה, אסור לשלוט בפירמידת דסק"ש, ומשכך נאמר בהצעתה כי היא תחזיק ב-29.9% בלבד ממניות דסק"ש.

אלשטיין, שהתמודד גם הוא במכרז, טען כי רכישת המניות בידי מגה אור תביא להפרה של חוק הריכוזיות, אולם טענותיו נדחו בביהמ"ש המחוזי ובביהמ"ש העליון, תוך קביעה כי הפרת החוק אינה יכולה להיבחן מראש אלא רק בדיעבד.

בחודש שעבר השלימה מגה אור את רכישת מניות דסק"ש, ומאז הספיקה להוביל למינויו של נחמיאס לתפקידי היו"ר בדסק"ש ובנכסים ובניין. נוסף על כך, הודיע מנכ"ל דסק"ש דורון כהן על רצונו לסיים את תפקידו בחברה, ואילו בדירקטוריון נכסים ובניין הוחלט כאמור על הרכישה הגדולה של מניות גב-ים.

פעולות אלו, לצד גישתו של ביהמ"ש העליון, הובילו את משרד המשפטים ואת רשות ני"ע להתחיל בבדיקה של שאלת השליטה של נחמיאס ומגה אור בדסק"ש, וזאת כשברקע מתקבלים לפחות ארבעה מכתבים שונים הטוענים להפרה של חוק הריכוזיות. לא ברור אם מכתבים אלו קשורים למאבק השליטה על גב-ים.

על פי אותם מכתבים, הפעולות האחרונות שננקטו בדסק"ש ובנכסים ובניין מלמדות על יכולותיו של נחמיאס לכוון את פעילותן, כלומר לשלוט בקבוצה כולה. אם כך אכן יחשבו גם במשרד המשפטים, הרי שלפי החוק אמור הכנ"ר לפנות לביהמ"ש המחוזי בבקשה לקבוע כי אכן קיימת הפרה של החוק.

קביעה כזאת תביא עימה סנקציה של מינוי נאמן לנכסי דסק"ש (מאחר שהיא תוגדר כחברת שכבה שנייה), אשר יהיה אמון על מכירתם. מדובר בסנקציה קשה שטרם הופעלה בישראל מאז חקיקת חוק הריכוזיות.

יש לציין כי שאלת השליטה כאשר בעל מניות מחזיק ב-29.9% אינה טריוויאלית במצב החוק הקיים. באחרונה פרסמו משרד המשפטים ורשות ני"ע תזכיר לתיקון חוק החברות, הקובע בין השאר כי בחברה שבה אין בעל מניות המחזיק ב-50% או יותר ממניותיה, ייחשב בעל שליטה גם בעל מניות המחזיק ב-25% לפחות ממניות החברה.

תזכיר זה מלמד על הלך הרוח במשרד המשפטים וברשות ני"ע סביב שאלת השליטה בחברות ציבוריות, אולם כל עוד הוא אינו הפך לחוק, הרי שהדרך לקביעת השליטה עוד ארוכה, וחובת ההוכחה היא על מבקש הבקשה.