בהמתנה לרבעון חלש? בשוק ממתינים לתוצאות טבע

הערכות האנליסטים הן שטבע תציג הכנסות של כ-4 מיליארד דולר, ורווח נקי Non-GAAP בגובה 59 סנט למניה. בשני המקרים מדובר על ירידה ביחס לרבעון המקביל

קאר שולץ - טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ - טבע / צילום: שלומי יוסף

הרבעון הראשון של השנה שעברה היה בסימן פרוץ מגפת הקורונה בעולם, והדבר בא אז לידי ביטוי בדוחות חזקים במיוחד של חברת התרופות טבע - לקוחות צברו מלאי ורכשו יותר מהצפוי מוצרי טבע, משום שרופאים נתנו למטופלים מרשמים לטווח ארוך יותר ואנשים רכשו יותר תרופות ללא מרשם.

הרבעון הראשון של השנה הנוכחית אמור להיות סטנדרטי בהרבה. החברה צפויה לפרסם היום (ד') את הדוחות, והערכות האנליסטים הן שהיא תציג הכנסות של כ-4 מיליארד דולר, ורווח נקי Non-GAAP בגובה 59 סנט למניה. בשני המקרים מדובר על ירידה ביחס לרבעון המקביל. עם זאת, ברמה השנתית, האנליסטים צופים עלייה קלה ברווח הנקי.

לפי התחזית שטבע מסרה בתחילת השנה, הרבעון הראשון של השנה יהיה החלש ביותר בהכנסות וברווחים בהשוואה לשאר הרבעונים שאחריו, וכן המחצית השנייה של השנה תהיה חזקה יותר מהראשונה. נזכיר, שהתחזית של טבע ל-2021 היא להכנסות של 16.4-16.8 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP בגובה 2.5-2.7 דולר למניה, EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.8-5.1 מיליארד דולר ותזרים חופשי בסך 2-2.3 מיליארד דולר.

גובה התזרים החופשי משמעותי משום שטבע משתמשת בכסף ממנו להפחתת היקף החוב שלה. ב-2020 היא ייצרה תזרים חופשי בסך כ-2.1 מיליארד דולר והקטינה את היקף החוב בכמיליארד דולר. בסוף 2020 עמד היקף החוב של טבע על 25.9 מיליארד דולר, כאשר 12% ממנו מוגדר חוב לטווח קצר.

נושא שמעיק על מניית טבע בשנים האחרונות הוא החשיפה שלה להליכים משפטיים שונים, בראשם התביעות שקשורות לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים ולתיאום מחירי תרופות גנריות בארה"ב. מתווה לפשרה בהליכי האופיואידיים נחתם עוד בסוף 2019 אך עד כה טרם אושר סופית. מניית טבע נסחרה מתחילת 2021 בעלייה קלה ושווי השוק של החברה, המנוהלת על ידי קאר שולץ ונסחרות בבורסות ניו יורק ותל אביב, הוא כ-11.2 מיליארד דולר.