חקירה נגד ראש ממשלת בריטניה בפרשת "מזומנים תמורת וילונות" במעון הרשמי

ועדת בדיקה רשמית, בעלת סמכויות לזמן עדים, תבדוק את השיפוץ שנעשה בשנה האחרונה במעון ראש הממשלה הבריטי • במרכז הבדיקה: חשד כי תורמים שמרנים שילמו בניגוד לחוק בעבור השיפוץ

בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Phil Noble/Pool
בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Phil Noble/Pool

ועדת בדיקה רשמית מטעם ועדת הבחירות הבריטית, בעלת סמכויות לזמן עדים, תבדוק את השיפוץ שנעשה בשנה האחרונה במעון ראש הממשלה הבריטי ליד דאונינג 10, ובמיוחד את החשד כי תורמים שמרנים שילמו בניגוד לחוק בעבור השיפוץ ואת השאלה אם הדבר עבר על חוקי מימון המפלגות בבריטניה.

הפרשה, המכונה בעיתונות הבריטית "מזומנים תמורת וילונות" (Cash for Curtains), נחשפה על ידי היועץ הבכיר והמקורב לשעבר לראש הממשלה - דומיניק קאמינגס - שפוטר מתפקידו בנובמבר ומנהל בשבועות האחרונים "מסע נקמה" נגד ג'ונסון ואשתו, קארי סיימונדס.

כלי התקשורת הבריטיים נחלקו הבוקר לפי נטייתם הפוליטית בדיווחם על הפרשה. ה"גרדיאן" השמאלי דיווח על "זעם" בלשכת ראש הממשלה הבריטי סביב הקמת ועדת הבדיקה, והענקה של סמכויות לזמן עדים ולהפנות את הממצאים לחקירת משטרה וכן להטיל קנסות.

ה"טלגרף" השמרני דיווח בידיעה מצומצמת בתחתית העמוד הראשון כי בלשכת ראש הממשלה ישנו "חשש" מכך שהוועדה שהוקמה תוכל לדרוש כל הודעת טקסט, התכתבות ווטסאפ, תכתובות דואר אלקטרוני וכל מסמך אחר מכל מי שתרצה - כולל ראש הממשלה ורעייתו.

באופן רשמי, ג'ונסון אומר כי הוא עצמו זה שישלם את החשבון על השיפוץ, וכי הדבר אולי התעכב אך יתבצע בסופו של דבר. עם זאת, לפי האשמות קאמינגס בפוסט שפירסם באינטרנט, ג'ונסון ובמיוחד רעייתו סיימונדס שאפו לשפץ את המעון הממוקם בדאונינג 11 "אותו מצאו במצב מזעזע" מכספי תרומות, למרות ש"הבהיר להם שמדובר בפעולה לא-אתית ולא-חוקית". ג'ונסון וסיימונדס מתגוררים בדירה יחד עם בנם בן השנה, ווילפרד.

במרכז החשד עומדת תרומה של 58 אלף ליש"ט של חבר המפלגה ואחד התורמים הבולטים בה, דייוויד ברומלו. האופוזיציה בראשות מפלגת הלייבור והעומד בראשה - קיר סטראמר, תובע לשעבר - מנצלת את הפרשה כדי לנסות ולפגום בפופולריות של ג'ונסון, שגאתה בעקבות הצלחת מבצע החיסונים נגד קורונה.

מילת המפתח בקמפיין של האופוזיציה היא Sleaze (נלוזות, שחיתות), והיא מאשימה את ג'ונסון אישית בכך וגם את המפלגה השמרנית בכללה בנכלוליות ובקשרים אסורים בין הון לשלטון.

הוועדה שמונתה עשויה לזמן גם את קמאינגס, שהיה יועץ קרוב של ג'ונסון ומי שנחשב ל"מוח" מאחורי קמפיין ה"ברקזיט" המוצלח ב-2016 ובחירתו של ג'ונסון לראשות הממשלה בדצמבר 2019.

הפרסום סביב שיפוץ המעון הרשמי הוא רק אחד משורה של פרסומים נגד ג'ונסון ורעייתו בשבועות האחרונים, הכוללים דיווחים על מקורב לה שפעל כ"חפרפרת" של העיתונות והדליף פרטים על סגר והדלפות בנוגע להבטחות ג'ונסון להעניק הטבות מס לסר ג'יימס דייסון, מחברת שואבי האבק, תמורת פיתוח מכונות הנשמה בשיא משבר הקורונה.