צרות הקורונה של הודו מבליטות את הפערים בחיסון בין מדינות עשירות לעניות

האיסור ההודי על ייצוא חיסונים מאט אספקה למדינות עניות אחרות • 'אנו חייבים להפוך את הגאות מהר', אומר מנהל ארגון הבריאות העולמי

צוות רפואי עובר בין החולים במרכז בידוד בניו דלהי. הצוותים הרפואיים קורסים תחת עומס החולים ברחבי המדינה / צילום: Associated Press, Manish Swarup
צוות רפואי עובר בין החולים במרכז בידוד בניו דלהי. הצוותים הרפואיים קורסים תחת עומס החולים ברחבי המדינה / צילום: Associated Press, Manish Swarup

חלוקה עולמית בין מדינות עשירות המחסנות את אוכלוסייתן נגד קורונה במהירות ומדינות עניות הנגררות מאחור מוחרפת בגלל התפרצות ענקית של הנגיף בהודו שמביאה את מניין ההדבקות העולמי לשיאים חדשים.

הטיפוס המשמעותי בכמות מקרי הקורונה בהודו, שחיסנה פחות מ-2% מאוכלוסייה של 1.4 מיליארד בני אדם, מפריע עוד לניסיונות המגומגמים לחסן אוכלוסיות של מדינות מתפתחות.

בחודש שעבר הממשלה ההודית הגבילה את ייצוא החיסונים, ובכך האטה את אספקתם למדינות עניות אחרות שסמכו על יכולת הייצור הגדולה של תעשיית התרופות ההודית להגנה על אזרחיהן. מדינות מתפתחות רבות חיסנו רק שבריר מאוכלוסיית המדינה, כולל עובדי בריאות בקו הראשון.

במיוחד, הבליטו מגבלות הייצוא ההודיות חולשה ביוזמת Covax של ארגון הבריאות העולמי, תוכנית שמומנה בעיקר על ידי מדינות מערביות ואמורה לחלק חיסונים בחינם ל-92 מדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית.

רוב האספקה של Covax לשנה זו - כולל חיסונים שפותחו במאמץ משותף של אוניברסיטת אוקספורד וחברת אסטרה זנקה כמו גם חיסון מתוצרת חברת Novavax - מיוצרים בהודו. בכירים העובדים עם Covax אומרים שישנה בהירות מועטה לגבי מתי יתחדשו משלוחים בקנה מידה גדול.

"בתוך כך שהודו מתמודדת עם גל באמת איום של המגפה, ברור שייצור החיסון ההודי - לפחות בחודש הקרוב - יהיה מוקדש להגנת אוכלוסיית הודו", אמרה דוברת של Gavi, אחד הארגונים מאחורי הסכם Covax.

הדוברת סירבה לפרט אם ב-Covax עדיין מצפים למשלוח של 145 מיליון מנות חיסון עד סוף מאי, מטרה שהוגדרה לאחרונה לאחר צמצום מיעד של 240 מיליון זריקות. בינתיים, Covax שלחה רק 49 מיליון מנות מתוך שתי מיליארד המנות שקבעה לעצמה כיעד, כמות שאמורה להספיק לחיסון כ-20% מהאוכלוסיות של המדינות המקבלות שתי מנות חיסון עד סוף השנה.

הפער בקצב החיסונים בין מדינות עשירות לעניות הוא כרגע הרחב ביותר מאז שהחלה ההתחסנות נגד קורונה בסוף שנה שעברה, כך נמסר מבנק ההשקעות UBS. אם קצב ההתחסנות הנוכחי ימשיך, כלכלות מתקדמות יחסנו 93% מהאזרחים שלהן עד סוף השנה, בעוד שכלכלות מתפתחות יגיעו רק ל-30%, כך נמסר בשבוע שעבר. אפילו הודו צפויה להצליח לחסן רק כרבע מהאוכלוסייה השנה, נמסר מהבנק.

"אולי חלק מאיתנו קיווינו ליותר מדי מ-Covax", אמר פרנסיס דיין מוונסה, בכיר משרד הבריאות בזמביה המנהל חלוקה של חיסוני קורונה. המדינה, שאוכלוסייתה מונה 18 מיליון נפש, נאבקת עם חוב ממשלתי הגדול מהתוצר הכלכלי השנתי שלה, וקיבלה 228 אלף מנות מתוך 1.2 שהובטחה לה על ידי Covax בסוף מאי. "ככל שאנו מתקרבים למאי, יש לי פחות תקווה שזה יקרה", אמר מוונסה.

הכשלים של תוכנית Covax מחזקים קריאות למדינות עשירות וחברות תרופות לעשות יותר על מנת להביא את החיסונים לעולם המתפתח. ביום שני, ממשל ביידן, שגם הוא הגביל את ייצוא החיסונים וחומרי גלם חשובים, הודיע שיתרום 60 מיליון מנות מהחיסון של אסטרה זנקה למאמצי ההתחסנות העולמיים. הממשל לא פירט איך יחולקו המנות.

המנות האלה - המספיקות לחיסון של 30 מיליון איש במשטר החיסונים הדו-מנתי של אסטרה זנקה - הן מועטות יחסית לעלייה העצומה בכמות המקרים הנראים סביב העולם בחודש האחרון. יותר מ-148 מיליון מקרים נרשמו מאז זוהה הנגיף לראשונה בסוף 2019, כשהודו לבד דיווחה על מיליון מקרים מאז יום שישי וכמה מדינות אחרות באסיה ובדרום אמריקה מדווחות גם הן על שיאים במספר ההדבקות. מניין החולים בקורונה היום גדול מאי פעם מאז תחילת המגפה.

"רק לשם ההשוואה, הייתה בעולם בשבוע שעבר כמעט אותה כמות של מקרים חדשים כמו שהיו בחמישה החודשים הראשונים של המגפה", אמר ביום שני לעיתונאים מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גבריזוס. "אנו חייבים לשנות את הגאות במהירות".

סין ורוסיה ניסו למלא את החלל, ובייג'ינג, במיוחד, ייצאה כמעט אותו מספר של חיסונים כפי שהזריקה לאזרחיה בתוך סין.

אבל שתי המדינות נתקלו בבעיות במרוץ העולמי שלהן להתחסנות: ביום שני, רשות הבריאות של ברזיל החליטה נגד יבוא חיסון ספוטניק V הרוסי וציינה פגמים בייצורו. החודש הודיעה סלובקיה ש-200 אלף המנות מתוך רכישה של 2 מיליון מנות מרוסיה נשלחו באופן שונה מהמנות הנוזליות שהמדינה הזמינה, והגיעו עם מעט מדי תיעוד על מנת להחליט אם מדובר בזריקות בטוחות ויעילות.

קרן ההשקעות הישירות של רוסיה, המנהלת את מכירות החיסון מחוץ למדינה, טענה שהצעד של הרגולטור הברזילאי היה מונע משיקולים פוליטיים. הקרן אמרה שביקשה מסלובקיה "להחזיר את החיסון בגלל כמה הפרות חוזיות, כדי שאפשר יהיה להשתמש בו במדינות אחרות".

ארגון הבריאות העולמי לא הפיק אישור לשימוש חירום בחיסון הרוסי ולא בסיני, תנאי ש-Covax קבעה כתנאי בסיס לדיון על עסקאות רכישה של החיסונים ממדינות אלה. פאנל המומחים של סוכנות האו"ם קיווה להעריך שני חיסונים מתוצרת סין (Sinovac ו-Sinopharm) השבוע, אבל דחה את הדיון ב-Sinovac לחודש הבא. החלטה לגבי Sinopharm צפויה בהמשך השבוע הנוכחי.

ארגון הבריאות העולמי יעריך גם את החיסונים של מודרנה ביום שישי, אבל החברה הזו לא מספקת מנות לתוכנית Covax.

בינתיים, יותר ממאה מדינות, רובן מדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית, תומכות בהצעה דרום אפריקאית והודית לוותר על חלק מזכויות הקניין הרוחני הקשורות בחיסוני הקורונה ותרופות חשובות אחרות למלחמה במגפה.

התוכנית, שאמורה להיות נידונה בארגון הסחר העולמי השבוע, בינתיים נחסמה על ידי מדינות אירופה וארה"ב ויצרניות התרופות מתנגדות אליה, בטענה שהיא עשויה לפגוע בביטחון הציבור ולא תעזור להאיץ את ייצור החיסונים.

פעילים לוחצים חברות לכל הפחות לתת רישוי לייצור החיסונים שלהם לכמה שיותר יצרנים ולשתף את הידע הטכני הנחוץ לייצור החיסונים. "אנו צריכים שיהיו לנו כמה שיותר יצרני חיסונים", אמרה פטימה חסאן, מנהלת Health Justice Initiative, ארגון שמושבו בדרום אפריקה.