היוזמה המתגבשת בגוש הימין: להמליץ על נפתלי בנט לראשות הממשלה

בגוש הימין מתגבשת יוזמה בהובלת הליכוד להמליץ על בנט לראשות הממשלה מול הנשיא, וכך להבטיח שהמנדט יעבור אליו ולא ללפיד • בתמורה התחייב בנט כי יפעל להקמת ממשלת ימין או לחלופין יקדם חוק בחירה ישירה יחד עם נתניהו • ומי דחפה מאחורי הקלעים לעסקה?

יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט. יקבל את המנדט? / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט. יקבל את המנדט? / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בגוש הימין מתגבשת יוזמה בהובלת הליכוד להמליץ על נפתלי בנט לראשות הממשלה מול הנשיא, וכך להבטיח שהמנדט יעבור אליו ולא ליאיר לפיד. בתמורה התחייב בנט כי יפעל להקמת ממשלת ימין או לחלופין יקדם חוק בחירה ישירה יחד עם בנימין נתניהו.

ביום רביעי האחרון התקיימה פגישת משא-ומתן בין אנשי נתניהו לאנשי בנט, במסגרתה נרקמה העסקה שאמורה לשים סוף למשא-ומתן להקמת ממשלה בגוש המרכז-שמאל. נתניהו הסכים לה לאחר שהבין שהנשיא ראובן ריבלין לא יאריך עבורו את המנדט, ואחרת עשויה לקום ממשלה ללא הליכוד.

לגלובס נודע כי מי שדחפה מאחורי הקלעים לעסקה בין הליכוד לימינה היא ח"כ איילת שקד, שהסתייגה מהמאמצים להקים ממשלה עם גוש המרכז-שמאל. השתיקה שהתבצרו בה שקד ובנט בימים האחרונים וכן נתניהו ואנשי הליכוד שהפסיקו לתקוף אחד את השני, היא שסייעה להצלחת המהלך מאחורי הקלעים.

בימין מאמינים כי ברגע שבנט יציג ממשלה עם 59 מנדטים, יהיו עוד שני מצטרפים לפחות ממפלגתו של גדעון סער. האפשרות לעסקה מול מנסור עבאס ירדה כרגע גם היא מהפרק.

בגוש של לפיד לא מראים התרגשות מכך שהמנדט יעבור לבנט, וטוענים כי המשא-ומתן בין לפיד לבנט נמשך כל העת ויימשך גם לאחר שהמנדט יעבור הלאה. בליכוד מודים כי נתניהו לוקח סיכון, אך אומרים כי "לא נשארה כל ברירה אחרת".

אם המנדט אכן יעבור לבנט, בפועל השליטה בוועדה המסדרת תועבר גם היא מהליכוד לידי ימינה ולא לידי יש עתיד, כפי שהיה קורה במקרה שלפיד היה מקבל ממליצים נוספים. השליטה בחקיקה ובכנסת תהיה במצב כזה בידיים של ימינה.