מגדל תשקיע 1.15 מיליארד שקל בפרויקטים של דוראל בארה"ב

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל: "הפעילות בארצות הברית הינה אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלנו" • גיא פישר, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח: "מדובר בעסקה הדו צדדית הגדולה בישראל בתחום האנרגיה המתחדשת"

יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל  / צילום: דניאל שיטרית
יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל / צילום: דניאל שיטרית

חברת הביטוח מגדל ממשיכה להרחיב את השקעותיה בתחום האנרגיות המתחדשות. החברה חתמה על מזכר הבנות עם חברת האנרגיות המתחדשות דוראל להשקעה בפעילות של דוראל בארה"ב.

מתווה העסקה המתגבש, אשר כפוף עדיין לחתימה על מסמכי עסקה מפורטים, כולל השקעה בסכום של כ-110 מיליון דולר, מרביתו במזומן וחלקו בכפוף לעמידה באבני דרך, בתמורה ל-20% מהון החברה הבת של דוראל בארה"ב. כיום מחזיקה דוראל ב-50.1% מדוראל ארה"ב (Doral LLC ) ועוד 49.9% מוחזקים על ידי שותף אמריקני, ניקולס כהן, יזם ותיק בעולם האנרגיה.

בנוסף, מגדל תיכנס כשותפה ישירה גם בחלקו הראשון של פרויקט סולארי גדול של דוראל באינדיאנה (כ-480 מגוואט) , בהשקעה ראשונית המוערכת בכ-100 מיליון דולר.

פרויקט אינדיאנה, אשר צפוי להיכנס להקמה במהלך שנת 2021, משתרע על שטח של
כ-50,000 דונם וצפוי עם סיומו לספק חשמל בהספק מוערך של כ-1.65 ג'יגה-וואט. השלב הראשון של הפרויקט כבר זכה למרבית האישורים הנדרשים ואף נחתם לגביו לאחרונה הסכם מכירת חשמל (PPA) מול אחת מחברות החשמל בארה"ב.

בנוסף, מגדל תעמיד לדוראל ארה"ב מסגרת אשראי בסך של 130 מיליון דולר נוספים על פי עקרונות שהוסכמו בין הצדדים. היקף ההשקעות עשוי לגדול במאות מיליוני דולרים בטווח הנראה לעין עם הבשלתם של פרויקטים נוספים. בסך הכל, לכן, צפויה ההשקעה הראשונית של מגדל להסתכם בכ-355 מיליון דולר (כ-1.15 מיליארד שקל).

חברת הבת של דוראל בארה"ב, נוסדה על ידי דוראל אנרגיה כאמור ביחד עם שותף אמריקני, ניקולס כהן. לדברי החברה, צבר פרויקטי האנרגיה המתחדשת של החברה ברחבי ארצות הברית, מסתכם בהספק של כ-3 ג'יגה-וואט .

בעקבות הדיווח לבורסה הבוקר (ב') מזנקת מניית דוראל בכ-10% ומשלימה התקדמות של 105% מאז הצטרפה לבורסה ביוני אשתקד. שוויה של דוראל בבורסה הגיע לכ-2.2 מיליארד שקל. מגדל עולה בכ-1%, השלימה עלייה של 81% בשנה והגיעה לשווי של כ-4.2 מיליארד שקל.

לדברי גיא פישר, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח: "מדובר בעסקה הדו צדדית הגדולה בישראל בתחום האנרגיה המתחדשת. ההשקעה המשמעותית שלנו בפעילות דוראל בארה"ב משקפת את אמוננו הרב בתחום ובאופן ספציפי בפעילותה של דוראל. ההשקעה משתלבת עם אסטרטגיית מגדל בהשקעה בתשתיות ליבה בשילוב עם מדיניות ה-ESG (השקעות בתחום הקשורים לאיכות הסביבה, בריאות, חינוך וממשל) במסגרת מדיניות זו התחייבה מגדל להשקיע למעלה מ-3 מיליארד שקל בשנה בתחום.למגדל אופציה למימון נוסף בסדר גודל שעשוי להגיע לכ-300 מיליון דולר נוספים ובכך להגיע להשקעה כוללת של כ-2 מיליארד שקל בשלב הראשון של שותפות זו".

בשבוע שעבר הודיעה מגדל כי תשקיע, ביחד עם מנורה מבטחים ואפקון אנרגיות מתחדשות, בשותפות חדשה בהיקף של כ-110 מיליון אירו, לצורך ייזום והקמה של פרוייקטי אנרגיה מתחדשת בתחום טורבינות הרוח, שדות פוטו וולטאים ופרוייקטים של אגירת אנרגיה באירופה. במסגרת ההסכם תשמש מגדל כמשקיע העוגן ותשקיע 49% מההון, ומנורה תשקיע 31% מההון, 88 מיליון אירו ביחד. אפקון אנרגיות מתחדשות תשקיע 20% מההון, כ-22 מיליון אירו.

ההשקעות תתבצענה במשך 3 שנים ממועד חתימת ההסכם המפורט בין הצדדים. למגדל ולמנורה ניתנו אופציות להמיר חלק מההשקעה במניות אפקון אנרגיות מתחדשות, אם וכאשר היא תבצע הנפקה לציבור. כמו כן, ניתנו להם אופציות נוספות לביצוע השקעות נוספות באפקון אנרגיות מתחדשות.