האסון במירון: האחריות היא רק בידי מי שיש בידו את הסמכות

כאחד שלבש מדים כחולים כ-30 שנה, ראיתי את טובי חברי המפקדים מגיעים בסוף השבוע לאולפני התקשורת כדי לספוג את ההאשמות, מבלי יכולת אמיתית להפנות אצבע מאשימה כלפי מעלה • ברור לחלוטין כי מפקדים שקידומם תלוי באופן מוחלט בדרג הפוליטי, מתקשים עד מאוד לעשות את תפקידם באופן בו הם מאמינים

האירוע בהר מירון / צילום: Reuters
האירוע בהר מירון / צילום: Reuters

האסון בהר מירון מצטרף לעוד שורה ארוכה של אסונות מיותרים שגבו חיי אדם ללא צורך. לקחים שלא יושמו, דיווחים שלא נלקחו בחשבון ומסקנות שנותרו ללא טיפול מהותי. שוב ניצחה תרבות הסמוך והתחושה שלנו זה לא יקרה.

אבל מעל הכול מרחפת לה הסוגיה המשמעותית מכולן - סוגיית הסמכות מול האחריות. רק מי שהסמכות לשנות, לקבוע, לחוקק ולשים קווים אדומים נמצאת בידו, הוא זה שבפועל צריך להיות האחראי.

אם הדרג המדיני נוטל לידיו את הסמכויות, יואיל גם ליטול על עצמו את האחריות. אולם אם הדרג המדיני מחליט להטיל את האחריות על הדרג המבצע, אל לו מלכתחילה מלהתערב בסמכויות הנדרשות לצורך ביצוע המשימה.

הצעקה הגדולה של חוכמת הבדיעבד והכתובת שהייתה כתובה על הקיר איננה רלוונטית, כל עוד לא תהיה הפרדה ברורה בין סוגיית הסמכות לסוגיית האחריות, מבלי לטשטש ביניהן את הקווים.

כאחד שלבש מדים כחולים כ-30 שנה, ראיתי את טובי חבריי המפקדים מגיעים בסוף השבוע לאולפני התקשורת כדי לספוג את ההאשמות, מבלי יכולת אמיתית להפנות אצבע מאשימה כלפי מעלה. ברור לחלוטין כי מפקדים שקידומם תלוי באופן מוחלט בדרג הפוליטי, מתקשים עד מאוד לעשות את תפקידם באופן בו הם מאמינים ובצדקת הדרך.

כך אנו עדים לאורך השנים לאובדן שליטה על מגזרים ייחודים, עצימת עין מאירועים המוניים, חציית קווים אדומים, אובדן משילות ורמיסת שלטון החוק.

אלה שקובעים את החוקים ומונעים מטעמים פוליטיים לא נמצאים שם בחזית כדי לקחת אחריות, וברקע כבר החלו הקריאות להטיל את האשמה על לובשי המדים. מנהיגותו של מפקד המחוז שיצא בקריאה ״אני אחראי לטוב ולרע״, יש בה משום פתח לכל אלה שאחראים באמת, לחפש את הקורבן התורן, ועלולה להטיל עליו אחריות פלילית כבדה מאוד למותם של עשרות ההרוגים.

מדינת ישראל זקוקה לשינוי מן היסוד. ההנהגה של אותם מגזרים חייבת להוביל אותם לשוויון בנטל ולהכרה מלאה בשלטון החוק. אנחנו על סף תהום וממשיכים לצעוד קדימה אליו בעיניים עצומות.

מדבריו של ראש הממשלה יצחק רבין ז״ל: "אל תקבלו מוסכמות קיימות, לא בחברה ולא בתחומים אחרים. החברה צריכה לדעת להשתנות. חברה או מדינה שלא משתנה - מתנוונת.... קיימו את אשר ראוי לקיים, שנו את אשר ראוי לשנות, והרבה דברים דורשים שינוי".

אין זה מאמר פוליטי, אין בו משום נקיטת עמדה לימין או לשמאל, יש בו קריאה חד-משמעית להנהגה ראויה להגדיר את סוגיות הסמכות והאחריות באופן ברור ולאפשר לכולנו ללכת בדרך אשר תאפשר לילדינו ולדורות הבאים לחיות כאן מוגנים ובטוחים.

הכותב הוא מרצה בתוכנית MBA עם התמחות בחוסן לאומי בקריה האקדמית אונו. מנכ"ל חברת MTS לייעוץ ביטחוני, פרש לאחר 30 שנים במשטרת ישראל ובצה"ל, בוגר המכללה לביטחון לאומי