כרמית יוליס: "אני רוצה ששכירות לטווח ארוך תהיה מוצר מדף"

עו"ד אורי אטינגר ממרכז "הגר" יצאה בביקורת על השכירות המוסדית בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס • מנכ"ל אזורים Living ערן ענבים הסביר כי "יש לנו רווח יזמי שמאפשר הורדה של העלות. יש גם הטבות מיסוי וזה משפר את התשואות" • ענבל דוד, מנכ"לית חברת דירה להשכיר: "באנו לשנות ולאפשר למשקי בית להסתכל קדימה אל האופק"

נושא השכירות לטווח ארוך עבר שינוי מהותי בשנים האחרונות, חדר לשיח התכנוני והפך לאפיק השקעה נדל"ני משמעותי. במסגרת ועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס נערך פאנל בהנחיית הכתב גיא נרדי בנושא שוק השכירות המוסדית תחת הכותרת "עשר שנים למחאה החברתית - האם שכירות לטווח ארוך היא הפתרון?".

ענבל דוד, מנכ"לית חברת דירה להשכיר, סיפרה שמטרת הקמת החברה לפני שש שנים הייתה לייסד שוק מוסדי לשכירות ארוכת טווח, זאת לאור נתונים המראים כי כשליש ממשקי הבית גרים בשכירות.

לדבריה, "מרבית הדירות בשוק השכירות בישראל הן בשכירות פרטית. מעט מאוד גרים בשכירות מוסדית ארוכת טווח. אנחנו באנו לשנות ולאפשר למשקי בית להסתכל קדימה אל האופק".

דוד הסבירה שמשפחות יכולות להיכנס לדירה ולגור בה 10 שנים וכך יש להן יציבות הדומה לדירה ברכישה. דוד הוסיפה שבישראל 1% בלבד משוק השכירות ארוכת הטווח הוא מוסדי. היא סיפרה שנכון להיום - 2,500 דירות ביוזמת "דירה להשכיר" אוכלסו בכל רחבי הארץ ושיש עוד 4,500 יחידות דיור בהקמה.

כמו כן אמרה כי "מתקיימת פעילות גדלה של יזמות וקרנות ריט שנכנסו וככה משיגים מימון של השוק". לדבריה, קהל היעד הוא משפחות שבוחרות לגור בשכירות ומעוניינות לקבל מוצר טוב יותר ממה שמוצע בשוק השכירות הפרטית.

"משקי בית שמעוניינים בשכירות, מעוניינים לראות את האופק והחוזים מאפשרים להם ודאות לאורך זמן. נקודה חשובה היא שכל הדירות מפוקחות, מרגע שנחתם הסכם, שכר הדירה קבוע ויש אפשרות להצמיד למדד", הוסיפה.

ערן ענבים מנכ"ל אזורים Living אמר ששוק ההשכרה המוסדית לא קרה עד כה בישראל כי לא היו קרקעות שאפשר היה להקצות להשכרה."היום השכירות נחשבת ליציבה יותר ומייצרת כדאיות כלכלית".

ענבים טוען שחברת אזורים שואפת להגיע לתשואה של 5% בדירות שהיא משכירה. הוא הסביר כי "הדוגמה הקלסית היא פרויקטים של דירה להשכיר, הקרקע מסובסדת קנינו את הקרקע במחיר נמוך מקרקע שלא הייתה מוגבלת להשכרה. יש לנו רווח יזמי שמאפשר הורדה של העלות. יש גם הטבות מיסוי וזה משפר את התשואות".

ענבים אומר שחולפת המגורים של דירה שכורה לגיטימית יותר מתמיד: "יש שתי אלטרנטיבות הון לזוג - הזוג יכול לגייס הון עצמי גדול ולרכוש דירה או לשכור דירה ואז יש חוסר ודאות, במחיר, במשך הזמן ובהתנהלות מול המשכיר. השכירות הקונצרנית יוצרת ודאות ארוכת טווח. השוכר מקבל שקט ו-וודאות ונוצרת אלטרנטיבה למגורים לאורך שנים".

עו"ד אורי אטינגר ממרכז "הגר" יצאה בביקורת על תוכנית דירה להשכיר ואמרה שהפתרון לא מתאים לאוכלוסייה ממעמד בינוני ונמוך - "זה לא דיור בר השגה. אין מספיק פתרונות למעמד הביניים והנמוך בעיקר באזורי הביקוש".

לדבריה, "נעשו צעדים משמעותיים, אבל לצערי הצעדים לא מספיקים כי הבעיה הבוערת היא שבגללה אנשים יצאו לרחובות - מחיר הדירה - עדיין קיימת. צריך לחשוב איך הופכים את מחירי הדיור לברות השגה למעמד נמוך ובינוני. הנטל החודשי היום הוא הכבדה לפי סטנדרטים מקובלים".

כרמית יוליס ממשרד המשפטים התייחסה לתפקיד המשרד בעידוד תחום ההשכרה בישראל. יוליס סיפרה על הרגולציה בתחום שנועדה להגן על השוכרים - נקבע שהנכס ישמש רק להשכרה ולא ניתן יהיה למכור, לכל דייר יש אופציה להאריך לתקופה מצטברת וניתן להטיל עיצומים אם מפרים את הכללים.

לדבריה יש חקיקות משמעותיות וצריך לעשות הכול כדי שזה יקרה. "אני רוצה שזה יהיה מוצר מדף, שתהיה אופציה לשכירות לטווח זמן ארוך. אבל זה גם עניין מאוד תרבותי של קניית דירה".

גילוי מלא: ועידת הנדל"ן השנתית של גלובס מתקיימת בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות: אזורים, קבוצת הרשי פרידמן; אפריקה ישראל מגורים; משרד עורכי דין גרוס, הקרן לעידוד ופתיח ענף הבניה בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונמל אשדוד