אמזון באירופה: 44 מיליארד אירו הכנסות בשנה שעברה, אפס תשלום מס חברות

הכנסות חברת-הבת האירופית של אמזון בשנה החולפת הגיעו לשיא, אך היא לא שילמה כלל מס חברות על הכנסות אלה בלוקסמבורג, בה היא רשומה • להפך - החברה צברה הפסדים על הנייר של 1.2 מיליארד אירו וקיבלה זיכוי של 56 מיליון אירו שיכולים לשמש אותה בעתיד להפחית תשלומי מס

סניף של אמזון בפולין / צילום: shutterstock
סניף של אמזון בפולין / צילום: shutterstock

הכנסות חברת-הבת האירופית של ענקית הטכנולוגיה והמסחר האמריקאית אמזון בשנה החולפת הגיעו לשיא של 44 מיליארד אירו, אך היא לא שילמה כלל מס חברות על הכנסות אלה בלוקסמבורג, בה היא רשומה. להפך - החברה צברה הפסדים על הנייר של 1.2 מיליארד אירו וקיבלה זיכוי של 56 מיליון אירו שיכולים לשמש אותה בעתיד להפחית תשלומי מס. נתונים אלה פורסמו הבוקר (ג') ב"גרדיאן" ומתבססים על הצהרות חברת-הבת האירופית של החברה (Amazon EU Sarl), הרשומה בלוקסמבורג.

סוגיית התחמקות של אמזון מתשלום מסים עומדת במרכז תשומת-לב אמריקאית ובינלאומית בחודשים האחרונים, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן אף ציין את החברה בשמה בנאום שבו יצא נגד תאגידים בינלאומיים המתחמקים מתשלום בעזרת תכנוני מס ותרגילים פיננסים ומשלמים "פחות מסים מכבאים או מורים", לדבריו.

ב-2019 דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי אמזון לא שילמה כלל מס בארה"ב על רווח של 11.2 מיליארד דולר. בין השנים 2009 ל-2018, חישב הארגון הלא-ממשלתי ITEP, שילם התאגיד האמריקאי 791 מיליון דולר במסים על הכנסות של 26.5 מיליארד דולר. ממשל ביידן מציע בשבועות האחרונים לאמץ רפורמה כלל-עולמית שתכלול הטלת שיעורי מס עסקים אחידים במדינות המערב ותשלום לפי היקף העסקים בכל מדינה, בשונה מהמצב כיום.

חברת-הבת האירופית של אמזון אחראית למסחר בכמה ממדינות אירופה הגדולות, כולל גרמניה ובריטניה. היא מעסיקה רק 5,862 בני אדם, לפי הדיווח ב"גרדיאן", אך מרכזת את כלל ההכנסות ממדינות אלה. ההכנסות של החברה באירופה זינקו ב-2020, שנת הקורונה, ל-44 מיליארד אירו, לעומת 32 מיליארד אירו בשנה שלפניה. למרות זאת, כאמור, החברה לא תשלם מס בגלל השקעות עתק בעבר שעדיין נזקפות לזכותה.

דובר החברה אמר ל"גרדיאן" כי "מסי החברות מחושבים לפי רווח, לא לפי הכנסה, והרווחים שלנו נשארו מצומצמים, בהתחשב בהשקעות העבר ובעובדה שתחום המסחר הוא תחרותי מאוד עם שולי רווח מינימליים".

הדובר הוסיף: "אמזון השקיעה יותר מ-78 מיליארד אירו באירופה מאז 2010, וחלק גדול מהשקעה זו היא בתשתיות שיוצרות אלפי עבודות חדשות, מניבות הכנסות במסים מקומיים ותומכות בחברות אירופיות קטנות".

מנהל הארגון הלא-ממשלתי Fair Tax Foundation, שנאבק כדי להגדיל את המסים שענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות צריכות לשלם, צוטט בעיתון הבריטי ואמר: "חברת-הבת בלוקסמבורג צברה הפסדים ענקיים, מה שאומר שלא רק שאמזון לא תבצע תשלומי מסים משמעותיים עכשיו, אלא שהיא לא צפויה לעשות זאת גם בשנים הקרובות, בהתחשב בהפסדים הצבורים שהחברה בנתה שם".