טסלה הוסיפה מפעל בטריות, והשקת ה"ג'גה-פקטורי" בברלין תידחה

לפי הדיווחים בימים האחרונים, ייצור מכונית טסלה במפעל החדש יידחה בלפחות חצי שנה • זאת לאחר שהחברה הגישה בקשות חדשות לבנייה של תת-מפעל לייצור בטריות לכלי רכב חשמליים שייבנה כחלק מהמפעל ודורש אישורים חדשים מהרגולטורים

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

לפי התוכניות, כלי הרכב החשמליים הראשונים של טסלה שיוצרו באירופה היו אמורים להתגלגל מפס הייצור במפעל החדש הנבנה בסמוך לברלין כבר בקיץ הקרוב. טסלה בנתה את המפעל במהירות-שיא, כשהיא מתגברת על עתירות ארגוני סביבה בנוגע לציפורים מקננות והפגנות תושבים מקומיים בנוגע לשימוש במי התהום במקום. היא גם עשתה זאת כשהיא חמושה באישורים זמניים בלבד, אך בהצבת ערבות של 100 מיליון אירו שישמשו לפירוק המבנה אם מסיבה מסוימת האישורים הסופיים לא יוענקו.

אך כעת לוח הזמנים השתנה. לפי הדיווחים בימים האחרונים מתוך טסלה ובתקשורת הגרמנית, הייצור יידחה בחצי שנה לפחות, והסיבה אינה הרשויות הגרמניות - אלא החברה עצמה. לפי הדיווחים, טסלה הגישה בקשות חדשות לבנייה של תת-מפעל לייצור בטריות לכלי רכב חשמליים שייבנה כחלק מהמפעל לייצור כלי הרכב (ג'יגה פקטורי), הכרוכות בקבלת אישורים חדשים ממדינת ברנדבורג, שבשטחה מוקם המתחם. אישורים אלה תלויים בדיון ציבורי ובחוות דעת של מומחים - מה שצפוי לדחות את השלמת הקומפלקס.

השאלה היא בכמה זמן. לפי דיווחים על הצהרות מנכ"ל החברה אלון מאסק בישיבת בעלי מניות, הוא צופה עיכוב של חצי שנה בלבד, כלומר תחילת ייצור בינואר 2022. הרשויות בברנדבורג, שמעניקות דלת פתוחה לחברה האמריקאית הבונה את הפרויקט על חורבות מפעל ישן בעיירה גרונהיידה, אמרו כי הזמן יכול להתקצר. "אין סיבה שזה ייקח יותר משלושה חודשים", אמר שר האוצר של מדינת המחוז.

כלי התקשורת בגרמניה, עם זאת, העריכו כי מדובר על עיכוב של שנה לפחות וכי במקום בסוף השנה הנוכחית, כלי הרכב הראשונים יירדו מפס הייצור בסוף השנה הבאה. גם עלויות ההקמה צפויות לעלות. עד כה היו ההערכות כי עלות ההקמה תעמוד על כארבעה מיליארד אירו, אך אם טסלה מתכוונת להרחיב את ייצור הבטריות במפעל, עלות זו יכולה לזנק.