המס שהרגיז את עשירי ארגנטינה הכניס 2.4 מיליארד דולר לקופת המדינה

בעלי ההון בארגנטינה נאבקו במס, הפסידו - ושילמו 223 מיליארד פזו • אך בית המשפט עשוי להפוך את החלטת הממשלה, שמקווה להשתמש בכספים למטרות הקשורות למגפת הקורונה, ביניהן תמיכה בעסקים קטנים

הפגנה בעד הטלת מס העושר מול בניין הקונגרס בבואנוס איירס, נובמבר 2020 / צילום: Associated Press, Victor R. Caivano
הפגנה בעד הטלת מס העושר מול בניין הקונגרס בבואנוס איירס, נובמבר 2020 / צילום: Associated Press, Victor R. Caivano

בזמן שהצעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להטיל מס עושר על אמריקאים עשירים במיוחד עדיין לא התממשה, בדרום אמריקה כבר רואים תוצאות בשטח: מס עושר שהוטל בארגנטינה הצליח לגייס 74% מהסכום שהיה צפוי להכניס לממשלה. הממשלה מקווה להשתמש בכספים להוצאות הקשורות למגפת הקורונה כמו סובסידיות לעסקים קטנים, הוצאות על בריאות הציבור, מלגות ופרויקטים של דיור.

נתונים ראשוניים שהמדינה מפרסמת מלמדת כי עשרת אלפים ארגנטינאים שילמו את המס החדש, המגיע לשיעור של עד 5.25% משווי הנכסים. כתוצאה מכך נכנסו לקופת האוצר של ארגנטינה 223 מיליארד פזו (2.4 מיליארד דולר).

מדובר בהצלחה לא קטנה, שכן הכסף שנגבה עקף את המצופה - הוא שווה ערך לכ-0.5% מהתמ"ג. סך כל הכסף שהכניסה הממשלה מגביית מיסים באפריל הגיע ל-817.9 מיליארד פזו, עלייה של 105.2% לעומת שנה שעברה.

בין המתנגדים למס: משפחתו של הכדורגלן המנוח דייגו מראדונה 

באופן לא מפתיע, העשירים במדינה התנגדו למס החדש. כ-220 משקי בית כולל משפחתו של השחקן האגדי שמת באחרונה, דייגו ארמנדו מראדונה, נקטו צעדים משפטיים נגד הממשלה על מנת לא לשלם את המס. אלה טענו כי מדובר במהלך ששקול להחרמת רכוש ולכן אינו חוקתי. בית המשפט עדיין לא פסק בסוגייה.

היוזמות למיסוי העשירים ברחבי דרום אמריקה זוכות לתמיכה ציבורית נרחבת מהציבור בעוד שהמדינות נאבקות לצאת מהמיתון הקשה אחרי שנת הקורונה הקטלנית.

הערכות בארגנטינה מדברות על אלפי עשירים שהתחמקו עד כה מהתשלום, שתאריך היעד שלו היה ה-16 באפריל.