אירופה נפתחת: האיחוד צירף את ישראל לרשימת המדינות הירוקות

משמעות ההחלטה היא שאזרחים ישראלים יורשו בקרוב להיכנס למדינות האיחוד האירופי גם למטרות תיירות • המדינות באיחוד יכולות להחליט בעצמן אם לאמץ או לדחות את ההחלטה, והנציבות קוראת להסרה הדרגתית של המגבלות על המדינות הירוקות

נתב"ג ריק / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
נתב"ג ריק / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

האיחוד האירופי החליט היום (ה') לצרף את ישראל לרשימה המצומצמת של "מדינות ירוקות" שבהן יש תחלואה מינימלית של קורונה. המשמעות: אזרחים ישראלים יורשו בקרוב להיכנס למדינות האיחוד האירופי גם למטרות תיירות, ולא רק לצרכים משפחתיים דחופים או עסקיים כפי שהיה בשנה האחרונה. למרות שההחלטה התקבלה היום על ידי שגרירי המדינות החברות באיחוד האירופי, למדינות עצמן עדיין שמורה הזכות לאמץ או לדחות אותה. הנציבות קראה להן "להסיר בהדרגה את המגבלות" על המדינות ברשימה הירוקה, כולל ישראל.

הסיבה להחלטה היא שיעור התחלואה הנמוך שנרשם בישראל בשבועות האחרונים. שיעור זה נמצא מתחת לרף שקבעה הנציבות האירופית בעבר - 25 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבועיים. הנציבות אפילו המליצה השבוע להעלות את הרף, אך לפי שעה ישראל עומדת גם בקריטריון המחמיר. המדינות האחרות הנמצאות ברשימת המדינות הירוקות: אוסטרליה, ניו זילנד, רואנדה, סינגפור, דרום-קוריאה, תאילנד וחלק מסין.

לפי ההחלטה של האיחוד בישיבה שהתקיימה אתמול והיום, ישראל הצטרפה באופן מיידי לרשימה אך מדינות אירופה צריכות להחליט אם לאמץ את ההחלטה או לדחות אותה. אם תאומץ, כל אזרח ישראלי (שלא שהה במדינות אחרות בתקופה האחרונה) יוכל להיכנס למדינות האיחוד האירופי למטרות תיירות, והזכות לא תהיה שמורה רק למי שהתחסן. בישראל נרשמו בממוצע כ-68 מקרים ביום בשבועיים האחרונים, כלומר כ-10 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבועיים.

ההחלטה למעשה מאמצת את המלצת הנציבות האירופית עליה דווח שלשום. הנציבות המליצה לאיחוד לפתוח את השערים לתושבי מדינות שבהן "המצב האפידמיולוגי טוב" (כלומר שבהן אין תחלואת קורונה גבוהה). לכל מדינה באיחוד יש מדיניות עצמאית בנוגע לבדיקות הנדרשות לפני הכניסה, לזמן הבידוד הנדרש - אם בכלל - ממי שמגיע ממדינה ירוקה, ואילו הטבות יש למי שמציגים חיסון תקף (שבועיים לאחר קבלת המנה השנייה).

גרמניה, למשל, אינה דורשת בידוד ממי שהגיע ממדינה ירוקה. יוון הצהירה כי תאפשר כניסה ללא צורך בבידוד לכל מי שחוסנו. דנמרק הודיעה כי תאפשר הימנעות מבידוד למחוסנים תושבי האיחוד האירופי. כל מדינה צפויה כעת להכריע אם לאמץ את החלטת האיחוד האירופי מהיום.

מאחורי הקלעים, סיפרו גורמים במשרד החוץ הישראלי, פעל המשרד כדי לקדם את הוספת ישראל לרשימת המדינות הירוקות, בין השאר בקשר מול נשיאת האיחוד האירופי הזמנית, פורטוגל, ובהסתמך על הקשרים עם בריסל וברלין. גרמניה הוציאה את ישראל מרשימת המדינות המסוכנות מבחינת קורונה לפני שבועיים, כלומר פטרה את מי ששב מישראל מבידוד, אך ההחלטה היום סוללת את הדרך לחידוש התיירות מישראל.