טרמפ עם טראמפ: הקאדילק שהגיעה לפני ה"עידן הירוק" של אמריקה

הקרוס-אובר המשפחתי הגדול של קאדילק תוכנן לפני העידן הירוק של ביידן אבל הוא מציע סטטוס בשפע, מנוע חזק ונעים, שלדה מהודקת, תא נוסעים ידידותי למשפחות במסעות ארוכים ותמחור אגרסיבי

קאדילק XT6 / צילום: יח"צ
קאדילק XT6 / צילום: יח"צ

הכישורים הנדרשים כיום ממקבלי החלטות בכירים בתעשיית הרכב הם רבים ומגוונים. הם צריכים להבין בהנדסה, פיננסים, לוגיסטיקה, עתידנות וכמובן בשיווק. אבל אם אתם מנהלים בתעשיית הרכב האמריקאית אז כדאי מאוד שגם יהיה לכם תואר ו/או ניסיון בפוליטיקה וקשרי ממשל.

דוגמה טובה הוא הזיגזג הפוליטי שביצעה GM בחודשים האחרונים. עד לפני שנה ניהלה החברה ניהלה רומן סוער עם ממשל טראמפ, שפעל להקל על הדרישות הסביבתיות מתעשיית הרכב ותמך בקידום ופיתוח רכבי בנזין מסורתיים וזולים להמונים. את הפירות של הרומן הזה קוטפת החברה בימים אלה לאחר שסיימה את אחד הרבעונים הרווחיים בתולדותיה, עם רווח נקי של יותר מ-3 מיליארד דולר, תודות למכירות מאסיביות של טנדרים ורכבי SUV גדולים, צמאים ורווחיים.

אבל טראמפ כבר לא בשלטון כידוע ומוושינגטון נושבות כיום רוחות חדשות ושונות מאוד. לפיכך הופכת GM כמעט בן לילה ללוחמת סביבתית אמיצה. החודש למשל, היא הודיעה כי קאדילק, חטיבת הדגל שלה, עתידה להיות חשמלית לחלוטין עד סוף העשור. היא הקדימה את ההשקה של קאדילק "ליריק", הפרימיום SUV החשמלי הראשון שלה, והרבתה בהכרזות על טכנולוגיה אוטונומית, סוללות חדשות ומה לא.

עד שזה יקרה - בהנחה שהממשל בארצות הברית לא יתחלף שוב - ממשיכה GM להרוויח את לחמה מדגמים שתוכננו בעידן הממשל הקודם ואחד מהם הוא ה-XT6, "מוביל המשפחות" היוקרתי של קאדילק.

 
  

מאיים בכביש הישראלי

לא צריך מבט נוסף כדי לדעת לאיזו אסכולה הוא משתייך. הוא נמתח לאורך של קצת יותר מ-5 מ' ולרוחב של כמעט 2 מ', מתנשא לגובה מכובד של 1.78 מ' וניצב על חישוקי 20 אינץ' מאסיביים עם צמיגים ענקיים. הוסיפו לכך חרטום עתיר פנסי לד מעוצבים עם גריל בגודל של ברביקיו מנברסקה ופרופיל, שמאוד מזכיר את ב.מ.וו X5, המתחרה הצמוד בשוק האמריקאי, וקיבלתם רכב שיכול להרגיש בבית בפרברים מבוססים של יוסטון או דאלאס. מקומות בהם לא מדברים על התחממות גלובאלית (או על קורונה). ברחוב הישראלי הרכב מקבל את קרדיט הסטטוס הצפוי ומראהו המאיים, שמתקרב במראה האחורית, יפנה לכם את הדרך ביעילות על הכביש המהיר.

הכניסה לרכב דורשת דילוג קל מעל המפתן ומציבה את הנהג והנוסעים בגובה מכובד ונוסך ביטחון עם תצפית טובה לעבר האופק. האמריקאים אמנם מכנים את הקטגוריה הזו "מיד סייז" אבל מרחב הפנים נדיב לא פחות, ואולי יותר, מרוב רכבי הפנאי שהאירופאים מכנים "פול סייז". המושבים הקדמיים מספקים שפע של מרחב לראש ולכתפיים, שורת המושבים השנייה יכולה לספק מרחב ישיבה ותנועה לשלושה מבוגרים גדולי גוף ואפילו השורה השלישית יכולה לאכלס מבוגרים אם כי הגישה אליה קצת מגושמת והנוף הנשקף ממנה די מוגבל. אפשר להתנחם במערכת מיזוג יעילה נפרדת גם לנוסעים מאחור. מרחב המטען כאשר כל המושבים פתוחים יכול לאכלס רק שתיים-שלוש מזוודות אך קיפול השורה השלישית כבר מפנה חלל אכסון ראוי למכונית מארץ הקניות הבלתי מוגבלות.

מערך הפיקוד די שמרני ומלבד מסך המולטימדיה הגדול והאיכותי הוא כולל בעיקר לוח מחוונים אנלוגי בעיצוב מסורתי. הנדסת האנוש ברורה, שמרנית ונוחה לתפעול אינטואיטיבי עם כל המתגים הפיזיים הנדרשים. גם מוט ההילוכים שומר על העיצוב הקלאסי וניכרת בו השפעה של ב.מ.וו.

מנגד, באלקטרוניקה שפועלת מאחורי הקלעים אין שום דבר שמרני או מסורתי. לרכב יש מערך מרשים מאוד של עזרי בטיחות, כולל מצלמה היקפית שמסוגלת אפילו להזהיר אתכם מבעלי חיים בגודל חתול או עורב שנמצאים בסמוך. אמנם בינתיים אין אישור לייבא לישראל את מערכת הנהיגה הכמעט-אוטונומית של קאדילק, שפותחה במרכז הפיתוח של GM בישראל ומשווקת בארה"ב, אבל אפשר להתנחם בבקרת שיוט אקטיבית שדורשת מעט מאוד התערבות מהנהג על הכביש המהיר. איכות הייצור וההרכבה סולידית ומכובדת עם חומרי דיפון רכים ויוקרתיים אבל היא עדיין קצת מתחת לרף הגבוה מאוד, שמציבות כיום המתחרות הגרמניות מהדור האחרון ולקסוס.

קסם מיוחד של מנוע אמריקאי

ה-XT6 מגיע אלינו רק עם מנוע ה-V6 המסורתי ונטול הטורבו של קאדילק עם נפח בריא של 3.6 ליטר והספק של 310 כ"ס. אנחנו לא רוצים לנקוט כאן עמדה סביבתית-פוליטית ובוודאי שלא להרגיז את האוהדים הפנאטים של טסלה, אבל למנועים אמריקאים גדולים ועתירי צילינדרים יש קסם מיוחד, ששום מנוע רזה ומתוח או מנוע חשמלי לא יכולים להציע.

ה-V6 הזה, שמשודך לתיבה בת 9 מהירויות, מעביר את הכוח בצורה זורמת וחלקה עם דחף לינארי ומהנה. המנוע הזה מכויל כברירת המחדל לשיוט רגוע ועצל אבל במצב התכנות הספורטיבי הוא יודע גם לחשוף שיניים ולייצר דחף מאסיבי. המחיר הוא כמובן בצריכת דלק, שהייתה גורמת לכל ממשלה באירופה לבטל את הוויזה שלכם. נהיגה בתנאי אמת מגוונים בישראל תניב לכם בסביבות 8 קילומטרים לליטר.

השלדה מצטיינת בנסיעה מהירה על כבישים פתוחים ואחרי מסלול של מאות קילומטרים, רובם על הכביש הפתוח, לא נרשמו נזקים פיזיולוגיים ארוכי טווח לנהג ולנוסעים. תחושת ההיגוי שודרגה מאוד בשנים האחרונות והיא שומרת על הקשר בין הכביש לנהג וההנעה הכפולה, שמשתלבת אוטומטית במצב הספורטיבי, מספקת שפע של אחיזה ומשיכה. גם נטיית הגוף בפניות מרוסנת יחסית לכלי כל כך גבוה ובסך הכל זה רכב שמשאיר את הנהג בתמונה. נוחות הנסיעה טובה מאוד ורק מהמורות גדולות ואיטיות יכולות להכניע את בולמי הזעזועים.

המחיר של XT6 מתחיל בכ-400 אלף שקל כאשר כ-40 אלף שקל נוספים עולה גרסת ה"ספורט", שבנוסף לעוד שלל עזרים קוסמטיים וחישוקים (עוד) יותר גדולים תעניק לכם גם כיול יותר ספורטיבי ונמרץ של ההיגוי והשלדה. כל הגרסאות מגיעות עם רמת אבזור נדיבה מאוד, שעבור חלקה המתחרים גובים תוספת מחיר נכבדה בשורה התחתונה זהו כלי, שעדיין יש לו לא מעט להציע גם בעידן המחושמל של היום. הוא ייצוגי, נוח, יסיע משפחה מורחבת למרחקים ארוכים ללא תלונות ואפילו מציע מנוע חלק עם צליל נעים וערב לאוזן. כן, נהגי טסלה, צליל מנוע נעים. זוכרים את זה?

חלק מהמתחרות

לקסוס RX-450 לונג

480 אלף שקל עולה הגרסה הארוכה של לקסוס RX מהדור החדש. הרכב נמתח לאורך 5 מ' ולרוחב 2 מ' וגובהו 1.7 מ'. יש לו תא נוסעים מפואר ואיכותי ושבעה מקומות ישיבה ב-3 שורות. מערכת ההנעה ההיברידית משלבת מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 313 כ"ס. תיבת ההילוכים רציפה.

לקסוס RX-450 לונג / צילום: יח"צ
 לקסוס RX-450 לונג / צילום: יח"צ

אינפיניטי QX60

במחיר של 360 עד 430 אלף שקל מציעה אינפיניטי את מוביל המשפחות המפואר שלה, עם שבעה מושבים בשלוש שורות. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר שמייצר 295 כ"ס ו-37 קג"מ ומשודך לתיבה רציפה. ההנעה היא כפולה ותא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב עם מערכות בטיחות מתקדמות.

אינפיניטי QX60 / צילום: יח"צ
 אינפיניטי QX60 / צילום: יח"צ

יונדאי פליסייד

350 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת וכפולת ההנעה של ספינת הדגל של יונדאי. תא הנוסעים מרווח מאד ומאפשר לאכלס מבוגרים גם בשורה השלישית ומנוע V6 בנפח 3.7 ליטר מייצר 291 כ"ס ו-36 קג"מ וההנעה היא כפולה. רמת האבזור בגרסה הבכירה מקיפה וכוללת כל פיצ'ר אפשרי.

יונדאי פליסייד / צילום: יח"צ
 יונדאי פליסייד / צילום: יח"צ