ריטיילורס | ניתוח

תשקיף ריטיילורס מגלה: חנויות נייקי מספקות מעל מחצית ההכנסות ו-65% מהרווח התפעולי

חברת מותגי הספורט מקבוצת פוקס תגייס 400-500 מיליון שקל בהנפקה, לפי שווי של 1.5-1.8 מיליארד שקל • לאומי פרטנרס ימכור בהנפקה מניות בעד 100 מיליון שקל • תוצאות החברה מלמדות על המשך הצמיחה גם בשנת הקורונה

חנות אאוטלט של נייקי בבילו סנטר / צילום: יח"צ
חנות אאוטלט של נייקי בבילו סנטר / צילום: יח"צ

הנפקת המניות הראשונית של חברת מותגי הספורט ריטיילורס יוצאת לדרך. החברה הבת של קבוצת פוקס פרסמה תשקיף לגיוס הון לפי שווי של 1.5-1.8 מיליארד שקל, שיופנה הן למשקיעים ישראלים והן למשקיעים זרים. 

את ההנפקה מובילים ווליו בייס חיתום ולאומי פרטנרס חתמים, ואיתם הבנק השוויצרי UBS, שיוביל את ההצעה לגופים מוסדיים זרים. על פי ההערכות המוקדמות, צפויה ריטיילורס לגייס בהנפקה סכום של 400-500 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור, כאשר עוד 200 מיליון שקל תקבל ריטיילורס ממימוש אופציה לרכישת מניות בידי רשת פוט לוקר העולמית.

ריטיילורס מוחזקת כיום בידי קבוצת האופנה פוקס (82.57%), המנכ"ל דב (דובי) שנידמן (7.34%) ולאומי פרטנרס (10.09%). בידי לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, גם אופציות להגדלת החזקותיה בחברה, והן ימומשו למניות ריטיילורס ויימכרו בהנפקה תמורת 70-100 מיליון שקל, לנוכח בקשת החתמים להגדיל את היקף ההנפקה, על רקע הביקוש הגבוה שמסתמן כבר כעת. 

פוקס , בעלת השליטה בריטיילורס, שמוביל הראל ויזל, נסחרת כיום בת"א לפי שווי של 5.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-611% בשלוש השנים האחרונות. בחצי השנה האחרונה לבדה עלתה מניית פוקס ב-50%, בעיקר על רקע הערכות בנוגע להנפקה הצפויה של ריטיילורס (לצד הנפקה נוספת שהחלה פוקס לקדם באחרונה, של פעילות האונליין שלה - אתר המכירות טרמינל איקס).

שווי השוק הנוכחי של פוקס משקף לריטיילורס שווי המוערך ב-2-2.5 מיליארד שקל, אולם בחברה החליטו לבקש שווי נמוך יותר בהנפקה, במטרה לצרף לרשימת המשקיעים גם גופים מוסדיים זרים.

מפעילה חנויות נייקי גם בקנדה ובאירופה

ריטיילורס עוסקת במכירה קמעונית של מוצרי הנעלה, הלבשת ספורט ואביזרי ספורט, וכן אופנת פנאי, באמצעות רשת חנויות המופעלת על-ידי החברה בישראל, בקנדה ובאירופה. נכון להיום מונה הרשת 91 חנויות בישראל, מתוכן 23 חנויות נייקי, 62 חנויות פוט לוקר ושש חנויות דרים ספורט.

כמו כן מפעילה החברה תשע חנויות נייקי בקנדה, תשע חנויות נייקי באירופה ושבע חנויות פוט לוקר באירופה. הנהגת החברה כוללת את היו"ר הראל ויזל, המנכ"ל דובי שנידמן, מנכ"ל הפעילות בחו"ל תומר צ'פניק וסמנכ"ל הכספים אביאור טבול.

ריטיילורס החלה את דרכה בעקבות השתלטותה של רשת פוקס על מרבית חנויות נייקי בישראל וחתימת הסכם הזיכיון לפתיחת סניפים מקומיים של רשת פוט לוקר העולמית. לנוכח הצלחתה בישראל, זכתה ריטיילורס גם בזיכיון לפתיחת חנויות נייקי בקנדה, ובהמשך גם באירופה.

בקנדה הובילה החברה לשינוי קונספציה, שבמסגרתו הוחלפו חנויות קטנות של נייקי עם דגמים בודדים בחנויות ענק בעלות מגוון רחב של דגמים. המהלך זכה להצלחה ובעקבותיו זכתה החברה גם בזיכיון לפתיחת חנויות באירופה.

בכוונת ריטיילורס לנצל את כספי ההנפקה לצורך הרחבת פעילותה, באמצעות פתיחת חנויות פוט לוקר, דרים ספורט וחנויות נייקי נוספות בישראל, פתיחת חנויות נייקי ופוט לוקר נוספות באירופה ופתיחת חנויות נייקי נוספות בקנדה.

פעילות החברה מבוססת על רכישה ומכירה בחנויות הרשת של מוצרים מקטגוריות שונות של מוצרי הנעלה וביגוד ספורט ואתלטיקה, וכן פריטי אופנה והנעלת ספורט, שהעיקריות שבהן הן נעלי ספורט (סניקרס) ואופנת פנאי, נעלי ריצה, וכן הלבשת ספורט ואביזרי ספורט, בקטגוריות גברים, נשים וילדים.

צמיחה בהכנסות למרות סגירת החנויות

הכנסות החברה לשנת 2020 הסתכמו בכ-638 מיליון שקל, מתוכן כ-336 מיליון שקל (52%) מיוחסות לחנויות נייק, אשר מספקות גם 65% מהרווח התפעולי של ריטיילורס. כ-286 מיליון שקל מההכנסות (45%) מיוחסות לחנויות פוט לוקר, המספקות 35% מהרווח התפעולי ו-20 מיליון שקל מיוחסות לחנויות דרים ספורט. הצמיחה השנתית הממוצעת במכירות החברה בארבע השנים האחרונות עומדת על 53%.

ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מס פחת והפחתות) המתואם צמח ב-2020 ב-18% ל-84 מיליון שקל, ובארבע השנים האחרונות עמדה הצמיחה המשוקללת ב-EBITDA על 67%. הרווח הנקי של החברה ללא השפעת התקן החשבונאי IFRS 16 צמח ב-2020 ב-16% ל-51 מיליון שקל (בנטרול הוצאה חד-פעמית בגין שערוך אופציה), ובארבע השנים האחרונות עמדה הצמיחה המשוקללת ברווח הנקי על 71%.

 
  

השפעתה של התפרצות מגפת הקורונה על תוצאות ריטיילורס ב-2020 התבטאה בסגירת חנויות החברה בטריטוריות השונות בחלק מהימים בשנה. כך למשל, שיעור ההפעלה מתוך ימות השנה עמד על 63%-65% בחנויות נייקי ופוט לוקר בישראל, כ-22% בחנויות דרים ספורט, כ-58% בנייקי בקנדה, 48% בנייקי באירופה ו-17.9% בפוט לוקר באירופה.

למרות השפעת סגירת החנויות, החברה הציגה ב-2020 צמיחה בהכנסותיה של כ-4% ל-638 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות 2019. החברה רואה אפשרויות צמיחה משמעותיות בהמשך - התרחבות גיאוגרפית, אופטימיזציה של החנויות הקיימות, התרחבות משמעותית של רשת דרים ספורט ומכירה אונליין.

על פי תוכניות החברה, מספר החנויות בהפעלה צפוי לצמוח מ-112 (נכון לינואר 2021) ל-200 חנויות ב-2022. מהן, 29 חנויות נמצאות בהקמה וצפויות להיפתח במהלך 2021, 28 חנויות נמצאות במו"מ לפתיחה בשנת 2022, 16 חנויות אשר מיקומן כבר נבחר וצפויות להיפתח במהלך 2022 ו-15 חנויות אשר צפויות להירכש משותפים קיימים.

את ריטיילורס מייצגים בהנפקה משרד הרצוג פוקס נאמן, בהובלת עו"ד ניר דש, ומשרד קלירי האמריקאי. חתמי ההנפקה מיוצגים בידי משרד גורניצקי ושות' בהובלתו של עו"ד אורי הלר ומשרד W&C האמריקאי. בנק UBS ישמש כרכז ההנפקה וכחתם המתמחר.

ההטבה לויזל שהוסרה מסדר היום

לאחרונה, ערב ההנפקה המתוכננת, הסירה פוקס מסדר היום של אסיפה כללית הצעה להעניק להראל ויזל תגמול הוני שמן באמצעות מניות חסומות של ריטיילורס. 

היקף ההטבה לויזל, המשמש כמנכ"ל פוקס וכיו"ר ריטיילורס, היה אמור להגיע לכ-15 מיליון שקל, ולקראת האסיפה המליצה חברת הייעוץ אנטרופי לתמוך בהטבה, למרות שאינה תואמת למדיניות התגמול של פוקס.

פוקס הסירה כאמור את ההצעה מסדר היום של האסיפה הכללית "עד לאחר הנפקת ריטיילורס". זאת לאחר שהבינה שתתקשה להשיג את הרוב הדרוש לאישור ההצעה באסיפה - בשל התנגדות  לאישור ההצעה מצדו של בית ההשקעות אלטשולר שחם, המחזיק בכ-17% ממניותיה.