לאור ההאצה הצפויה באינפלציה: בנק ישראל צמצם רכישות האג"ח

בנק ישראל צמצם את היקף הרכישות אג"ח ממשלתיות על רקע הציפייה לעלייה באינפלציה והצמיחה, כאשר קצב הרכישות מאותת על סיום המכסה שנקבעה עוד לפני סוף השנה

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

לאור ההאצה הצפויה באינפלציה ובצמיחה בשנה הקרובה, בנק ישראל צמצם את היקף רכישות האג"ח החודשיות במסגרת תוכנית הסיוע לקצב של 3.4 מיליארד שקל באפריל, לעומת היקף של 4.4 מיליארד שקל בגל חודש בכל אחד מארבעת החודשים שקדמו לאפריל.

במהלך השנה האחרונה הגדיל בנק ישראל את אחזקות האג"ח הממשלתי שברשותו בסך של כ-40 מיליארד שקל ובקצב הרכישות שנרשם בתחילת השנה בנק ישראל צפוי להשלים את מכסת הרכישות שנקבעה - 80 מיליארד שקל עד לסוף השנה הנוכחית. לאור העלייה באינפלציה הצפויה השנה נראה שבבנק האטו את היקף הרכישות על מנת שלא להגיע למכסה, כאשר אם האינפלציה תגיע לעבר מרכז היעד של הבנק, התוכנית עשויה שלא להיגרר גם ל-2022.

בתוך כך, התשואות אג"ח הממשלתיות הארוכות במגמת עלייה והאיגרת הממשלתית 347 הגיעה לתשואה של 2.3%, רמה שנראתה בשיא המשבר במרץ 2020.

במקביל, בנק ישראל פרסם את יתרות המט"ח ולפיהן הבנק רכש באפריל 5.25 מיליארד דולר במסגרת התוכנית למתן את התחזקות השקל. בכך הבנק ניצל כבר 63% מסך תוכנית הרכישות לשנת 2021, אם כי הנגיד אמיר ירון הבהיר כי במידה ויהיה צורך הבנק יגדיל את היקף התוכנית הרכישות מט"ח.