המלצת המשותפת על לפיד: ניסיון להחזיר השפעה שקרסה

ההחלטה הטקטית של המשותפת יכולה להפוך לאסטרטגית אם ימקם אותה בתור לשון מאזניים

 יאיר לפיד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יאיר לפיד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מתחילת השבוע המערכת הפוליטית התכוננה לשבוע דרמטי לקראת פקיעת המנדט של בנימין נתניהו. כמובן שמרבית תשומת הלב התמקדה בהחלטה של הליכוד להמליץ על נפתלי בנט או לבקש שההכרעה תעבור לכנסת כדי לקדם את המדינה לקראת בחירות חמישיות. לצד העיניים שהתמקדו בליכוד רבים גם פזלו לרע"מ, בניסיון להבין אם בשונה מסבב ההמלצות הקודם יצודדו באחד המועמדים, או שימשיכו להתעקש על המנטרה שליוותה אותם לאורך כל הבחירות: לא בכיס של אף אחד.

ברע"מ שקלו את כל המורכבויות שיכולות להתעורר מהמלצה על יאיר לפיד, האכזבה בליכוד, הביקורת שיקבלו בחברה הערבית, סגירת הדלת בפני נפתלי בנט, אבל שכחו את הנעלם החשוב ביותר: מה תעשה הרשימה המשותפת. עד לרגע ההמלצה המשותפת הייתה מפוצלת בין שלושת עמדות מרכיביה, תע"ל הייתה פתוחה להמלצה על לפיד, בל"ד התנגדה בתוקף, וחד"ש הכריזה שלא תמליץ על לפיד כדי שלא תחזור על הטעות, "להמליץ על גנץ ולקבל את נתניהו", או במקרה הזה לקבל את בנט.

השינוי הדרמטי בעמדת המשותפת היא תוצר של עבודה מאומצת של יו"ר הסיעה אחמד טיבי מאחורי הקלעים ביומיים שהובילו להמלצה. טיבי ראה את הנולד, אם הליכוד יעבירו את המנדט לכנסת הם ישמרו על השליטה בוועדה המסדרת ויוכלו לשנות חוקי יסוד כדי להוביל לבחירות ישירות. טיבי נחפז לבקש מיו״ר הרשימה איימן עודה לחשב מסלול מחדש, ועודה זיהה את הרגע המתאים לגמול ללפיד על היחס החיובי כלפי המשותפת לאורך הקמפיין. עודה קיבל את דרישתו של טיבי ויחד הפעילו לחצים אדירים על שאר חבריהם לסיעה. התוצר הסופי הוא המלצה מהוססת, שמסבירה שעדיף להעניק את המנדט להרכבת הממשלה ללפיד מאשר להעניק אותה לבנט או להחזיר אותה לכנסת.

ההחלטה הסופית להמליץ על לפיד התקבלה לאחר ארבע שעות של דיונים סוערים שבמהלכן טיבי התקשר לבית הנשיא כדי לבקש הארכה. ההארכה ניתנה ובסופו של יום ההמלצה התקבלה. הנשיא ריבלין התרשם שמדובר בדיון רציני שיכול להטות את הכף ולשנות את תמונת מצב הממליצים. רק ח"כ אבו שחאדה מבל"ד התבצר בעמדתו כששאר חברי המשותפת קיבלו את דעתם של טיבי ועודה לאחר מסע שכנוע קשה ומתיש. המכתב לבית הנשיא ובו המשותפת הבהירה את עמדתה שמייצגת רק את חד״ש ותע״ל ללא בל״ד.

בעוד המשותפת הסבירה לציבור שהמליצו על לפיד כדי למנוע בחירות חמישיות שאולי גם יהיו ישירות ולקחת מידי הליכוד את השליטה בוועדה המסדרת, המוטיבציה האמיתית להמלצה נשארה בחדרי הדיונים הסגורים - הרצון של טיבי ועודה להחזיר את המשותפת למעגלי ההשפעה שקרסו אחרי ההתקפלות של גנץ. במשך שתי מערכות בחירות מנסור עבאס צפה בהם סוללים את הדרך להשפעה, בהזדמנות הראשונה הוא פרש מהרשימה ותפס את מקומם כלשון מאזניים. השבוע לראשונה העמדה המעומעמת של עבאס השאירה פתח לטיבי ועודה להכריע מהלך פוליטי.

במצב הנוכחי גורמים מסוימים טוענים שההמלצה על לפיד היא צעד טקטי, אבל גורמים אחרים שהובילו את המהלך יודעים שהטקטי יכול להפוך לאסטרטגי אם ימקם אותם מחדש בתור לשון מאזניים, יתנו למשותפת תפקיד מכריע בהחלפת נתניהו, והאפשרות למשוך לרע״מ והעומד בראשה את השטיח מתחת לרגליים. שלושת הסיבות שוות בחשיבותן כדי להשאיר את המשותפת במשחק ולקבל החלטה אמיצה ולא צפויה כפי שעשתה בהמלצה על לפיד.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ומגיש בכיר בערוץ מוסאווא