עוד לפני הקלוזינג בפסגות: פדיונות של מיליארד שקל בחודש ונטישת עובדים

בשבוע שבו צפויים נכסי בית ההשקעות להימכר, עלתה התחרות על קרנות הנאמנות של פסגות מדרגה - עם הצעה של 420 מיליון שקל, הרבה מעל הציפיות המוקדמות • ובינתיים: עשרות מעובדי בית ההשקעות מחפשים עבודה חדשה, בעוד נכסי הגמל שלו סופגים פדיונות כבדים

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

שלושה חודשים מאז סיכם בית ההשקעות אלטשולר שחם את העסקה לרכישת בית ההשקעות פסגות מידי קרן אייפקס תמורת 910 מיליון שקל - ומתברר כי עשרות מבין עובדי פסגות לא המתינו להשלמת המכירה (הצפויה עד סוף השבוע). מבדיקת גלובס עולה, כי קרוב ל-50 עובדים, שהיוו כ-8% מעובדי פסגות, הודיעו על עזיבת בית ההשקעות בתקופה האחרונה, לנוכח הזעזועים הצפויים לאחר המכירה. לצד זאת, נרשמה בתקופה האחרונה הרעה במגמת הפדיונות שנרשמה - הן בפעילות הגמל והפנסיה של פסגות והן בפעילות קרנות הנאמנות.

בד בבד, מתחמם המאבק על רכישת יתרת נכסי פסגות - פעילות ניהול קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות - עם הגשת הצעה גבוהה משמעותית מהציפיות הראשוניות, בסכום של כ-420 מיליון שקל (נטו, בנטרול חוב ומזומן). את ההצעה הגישו במשותף קבוצת הפניקס-אקסלנס (באמצעות קסם תעודות סל) ומור בית השקעות, בסכום המתקרב למחצית מזה שעליו סיכמו אלטשולר שחם ואייפקס עבור כל נכסי בית ההשקעות.

כחלק מההסכם בין אלטשולר שחם לאייפקס נקבע כי שני הגופים יתחלקו בהפרש מעל סכום מסוים, אם יהיה כזה, מהתמורה שתתקבל ממכירת פעילות פסגות שאינה בתחומי הגמל והפנסיה. מאחר שההערכה המוקדמת הייתה כי תמורה זו תסתכם בכ-350 מיליון שקל, הרי שמדובר בכמה עשרות מיליוני שקלים שיתחלקו בין אלטשולר שחם ואייפקס.

מהדיווח שפרסמו הפניקס ומור בית השקעות עולה, כי הללו שיפרו ב-21 מיליון שקל הצעה שהגישו ביום חמישי האחרון, לאחר שנמסר להם על-ידי המוכרים כי קיימת הצעה גבוהה יותר. מהסכום הכולל מציעה קסם כ-325 מיליון שקל עבור קרנות הנאמנות, ואילו מור מציעה 95 מיליון שקל עבור פעילות ניהול התיקים (פסגות ני"ע).

ההחלטה על זהות הרוכש קרובה

עסקת המכירה של פסגות נמצאת בימים אלה בישורת האחרונה. אתמול העניקה רשות התחרות את אישורה לעסקת המכירה לאלטשולר שחם, שרוכשת את עסקי הגמל והפנסיה של פסגות, וזמן קצר לאחר מכן העניקה רשות שוק ההון לאלטשולר שחם היתר שליטה בפסגות, כפוף למכירת נכסי גמל של פסגות בסך 7.7 מיליארד שקלים. כך, שההערכה היא כי למרות שעסקת מכירת פסגות צפויה להסתיים עד סוף השבוע, דווקא "העסקה הקטנה" של מכירת קרנות הנאמנות וניהול התיקים, קרובה יותר לסגירה, וההחלטה לגבי זהות הרוכש תתקבל ביומיים הקרובים. עדות נוספת לכך היא המועד האחרון שנתנו בקסם ובמור להצעה שלהם - יום ב' בשעה 17:00.

ההבטחות של רני צים

מתמודד נוסף על עסקי קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של פסגות, המנהלים כ-40 מיליארד שקל וכ-50 מיליארד שקל בהתאמה, הוא איש העסקים רני צים, באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל, שדיווחה כי הגישה הצעה מחייבת חדשה בעקבות ההצעה שהוגשה על-ידי קסם ומור.

עם זאת, בדיווח של וואליו קפיטל לא נמסר המחיר שהקבוצה הציעה עבור הרכישה מפסגות, והוא מתמקד בהבטחות לשמירה על מותג פסגות ועל ושימור המערך התעסוקתי של הפעילות הנרכשת ועל העסקת מרבית עובדי המטה, מה שעשוי מנקודת מבטם לזרז את האישורים הרגולטוריים. 

הקבוצה השלישית שמתמודדת על רכישת נכסי פסגות שעוד נותרו למכירה היא זו הכוללת את כלל ביטוח ופיננסים, מיטב דש ופעילים ניהול תיקי השקעות. חברי הקבוצה לא דיווחו ביינתיים על הצעה חדשה, לאחר שכבר העלו פעם אחת את המחיר בעקבות דרישה של המוכרים - אייפקס ואלטשולר שחם.

500 עובדים יושפעו מהמכירה

בינתיים נראה כאמור כי רבים מעובדי פסגות אינם רוצים לקחת סיכון לנוכח העברת הבעלות, וכבר החלו לחפש מקום עבודה חדש. המכירה המתקרבת תשפיע על עתידם של כ-500 עובדי פסגות, כאשר בפנסיה ובגמל מועסקים כ-350 עובדים, בפסגות קרנות נאמנות כ-70 עובדים ובפסגות ני"ע כ-90 עובדים.

לגלובס נודע כי מאז פורסם לראשונה על כך שהעסקה בין אייפקס לאלטשולר שחם נסגרה, יותר מ-8% מהעובדים כבר עזבו את החברה, כולל בעלי תפקידים בכירים, בעוד שאחרים כבר החלו להתכונן לעזיבה לאחר העברת הבעלות, עד כדי הסרה של תמונות משפחתיות מהמשרדים.

יש לציין כי עיקר הדאגה מגיע מעובדים במחלקות הגמל והפנסיה, שיתמזגו לתוך אלטשולר שחם, אשר מנהל בעצמו את הפעילות בתחומים אלו, ולכן צפוי לצמצם את מספר העובדים לנוכח הכפילויות שייווצרו.

עם זאת, גם בקרב עובדי קרנות הנאמנות וניהול התיקים ניכרת דאגה, בעיקר אם הקבוצות בראשות קסם ומור, או לחילופין זו בראשות כלל, מיטב ופעילים שוקי הון, יזכו במכירה. למרות שגם במקרים אלו לא יהיה מדובר כנראה בצמצום גורף של מספר העובדים.

לדוגמה, מנכ"ל כלל ביטוח, יורם נוה, הצהיר כי ברצונו לחזק את תחום הפיננסים בחברה, כך שסיכוי גדול כי יעדיף לשמר שיעור ניכר מהעובדים בתחום. בקסם שמו דגש בשנים האחרונות על הפעילות בקרנות הסל והקרנות המחקות, שם הם נחשבים למובילי שוק ביחד עם מגדל שוקי הון, בעוד שבקרנות המנהלות יש להם אפשרות לצמוח באמצעות הפעילות ואנשי המקצוע של פסגות.

השפעה על התוצאות של פסגות

מלבד ההשלכה על עובדי בית ההשקעות, אפשר לראות כי המכירה משפיעה גם על התוצאות העסקיות של פסגות. כך למשל, בעוד ששוק הגמל והפנסיה רשם צמיחה בהיקף הנכסים מאת תחילת השנה, היקף הנכסים בפנסיה ובגמל של פסגות ספג מכה קשה, אף יותר מאשר בדרך כלל. אם בחודשים ינואר ופברואר פסגות איבדה כ-600 מיליון שקל בכל חודש למתחרים, בחודש מרץ, הראשון שלאחר הסכם המכירה, איבד בית ההשקעות 1.1 מיליארד שקל למתחרים, כמעט פי שניים.

חודש מרץ היה קשה גם עבור קרנות הנאמנות של פסגות, שאיבדו בפדיונות בקרנות המסורתיות והכספיות כ-150 מיליון שקל, סכום דומה לזה שאיבדו בחודשיים שקדמו לכך יחד. דווקא בחודש אפריל הצליחו בפסגות קרנות נאמנות לשמור את הראש מעל המים ורשמו גיוסים חיוביים, שהחזירו חלקים ניכרים מהפדיונות של החודשים הקודמים.

קסם תצרך למכור חלק מקרנות הנאמנות

סוגייה אחת שתצטרך קסם לפתור אם תזכה בסופו של דבר בתחרות על קרנות הנאמנות של פסגות, היא נתח השוק שלה. נכון לחודש מרץ מחזיקה קסם ב-14.2% מנתח השוק ואילו פסגות מחזיקה ב-12.2% מנתח השוק. זאת בעוד שעל פי החוק מותר להחזיק ב-20% בלבד מנתח השוק. לגלובס נודע כי לקסם יש כבר הסכם עם גוף אחר למכירת 7.1% מנכסי פסגות, על מנת לעמוד בהוראות החוק.

הגבלה דומה אגב חלה על אלטשולר שחם בתחום הפנסיה והגמל, שם מותר להחזיק ב-15% בנתח השוק, ולכן בית ההשקעות ייאלץ למכור 7.7 מיליארד שקל מנכסי פסגות על מנת לקבל האישור מרשות שוק ההון לעסקה.