הגיע הזמן שאמצעי התקשורת המובילים יפסיקו להדיר נשים

השנה היא 2021, וגופים ציבוריים וכלי תקשורת מובילים בישראל ממשיכים להדיר נשים מעמדות מפתח • כך, לדוגמה בלבד, ועידת "דרום עולה" של ynet תתקיים השבוע - כמעט כולה על טהרת המין הגברי

נראה שהקמפיינים של ארגוני הנשים בישראל טובים רק לחודש בו מציינים את יום האישה הבינלאומי / צילום: Shutterstock, Matej Kastelic
נראה שהקמפיינים של ארגוני הנשים בישראל טובים רק לחודש בו מציינים את יום האישה הבינלאומי / צילום: Shutterstock, Matej Kastelic

עוד לא נפדו הצ'קים מוועידת הנשים הגדולה של ynet שצוינה ביום האישה הבינלאומי בחודש מרץ האחרון, וקבוצת התקשורת הגדולה תקיים השבוע ועידה נוספת מטעם המחלקה המסחרית, כשהפעם הדרום במרכז. פתרון כלכלי טוב לאחר שנה קשה של המפרסמים מחד, אך מסרים סותרים מאידך. "שורה של נשים מובילות, מרתקות ומרגשות ייפגשו לסדרה של דיונים על נושאים בוערים: אלימות נגד נשים, רפואה, כלכלה ויצירה", נכתב בכותרת המשנה לכתבת הטיזר שפורסמה באתר לקראת וועידת הנשים בחודש מרץ האחרון.

נעזוב לרגע את הנושא שהושם במרכז ועידה זו לחודש מרץ, "אלימות כלפי נשים", נושא חשוב מאין כמותו, אך גם כזה שממתג נשים כמומחיות בעיקר בתחום זה ונעבור לוועידה הנוכחית שהקבוצה מקדמת החודש: "דרום עולה: ועידת חברה, צמיחה וביטחון". הוועידה מתקיימת ב"צל" הציון המפוקפק של 20 שנה לתחילת ירי הקסאמים, וככזו תדון בהשלכות של תחומים אלה על תושבי האזור ועל המדינה.

באופן טבעי ואוטומטי, כך נראה לפחות בעיני מי שקידמו רק לאחרונה את ועידת הנשים, מי שראויים להוביל את הוועידה החשובה הם לא אחרים מאשר, ניחשתן נכון - גברים. בוועידה צפויים להשתתף 23 גברים, מתוכם 14 בעלי תפקידים ו-9 אנשי תרבות - לעומת 7 נשים בלבד, מתוכן רק שתי נשות מקצוע ונושאות תפקיד ושתיים שנוספו לאחר הפנייה שלנו למערכת.

ynet לא לבד

וכמובן לצערי, ynet לא לבד. במודעה שפרסמה בשבוע שעבר מכללת אפקה לקראת כנס בנושא חיסכון באנרגיה, מופיעים 100% גברים ו-0 נשים. בפרסום אחר של המכללה היא מזמינה מהנדסים גברים ליום פתוח במכללה. בתמונה שפרסם המרכז הבינתחומי בהרצליה ובו רשימת חוקרים מצטיינים ישנם 15 גברים לעומת 3 נשים ובמודעת פרסומת של קופ"ח מכבי הופיעו 20 גברים ו-0 נשים - וזה רק השבוע הראשון של החודש.

התמונה עגומה למדי. נראה כי הקמפיינים של ארגוני הנשים בישראל טובים רק לחודש בו מציינים את יום האישה הבינלאומי. כלי התקשורת והמוסדות האחרים יכולים לחגוג במסרים דמי-פמיניסטיים, להשיג את הרייטינג ותמיכת הציבור להם הם מייחלים ולהמשיך הלאה לאייטם הגברי הבא.

הפרסום המקומם של הדוברות, ובעיקר הדוברים בפרסומים אלה, מעלים שאלה שחוזרת על עצמה מזה שנים - האין בישראל נשות מקצוע טובות שיכולות לדבר על נושאים שאינם אלימות כלפי נשים? האם בכל הנגב לא מצאתם יותר נשים ראויות שעושות ופועלות ימים ולילות למען ביטחון תושבי הנגב המערבי, למען הצמיחה הכלכלית, ולמען החברה באזור?

בכל הנגב אין נשים ראויות?

מכיוון שהמשימה ככל הנראה בלתי אפשרית, הרשיתי לעצמי לסייע ל-ynet ולהציע רשימת נשים ראויות, "מובילות, מרתקות ומרגשות" כלשון הציטוט שעלה לקראת ועידת הנשים (זאת כיוון שעלינו גם לרגש ולא רק לדבר במקצועיות) - אשת העסקים ארנה ברי, סמנכ"לית אשכול נגב מערבי, עדינה יאנג סוויסה, מנכ"לית קרן נס, אודליה ביטון, מנכ"לית קרן מיראז', ניקול הוד, מנכ"לית נגב תשעשרה, ציפי המר, מנהלת המרכז לבנקאות חברתית, נעמה הלוי פאר, מייסדת ישראל צומחת ומנכ"לית Think Creative , מיכל שלם, מנהלת נגב מרקט, חדוה גבריאל, מנכ"לית רשת ברנקו וייס ולשעבר ראשת המוא"ז בני שמעון, סיגל מורן, ועוד רבות וטובות.

ואם תירוץ "העוטף" ו"המצב" יושם לפתחי הרי רשימת הנשים שכבר שנים לא ישנות בלילות ועובדות כדי לשמור ולדאוג לתדמית האזור ולמלחמות התודעה - עדי בטאן מאירי, דוברת המוא"ז שער הנגב, יפעת ליפנר, דוברת המוא"ז אשכול, גילה קמר טרגרמן, דוברת מוא"ז מרחבים, דיתי ארד, מיכל שבן, ורונית מינקר - דוברות חוף אשקלון, שער הנגב ואשכול לשעבר. תוסיפו לאלה את מנהלות השירותים הפסיכולוגיים, הגננות ונשות החינוך שמלוות דור שלם שגדל בפוסט-טראומה והרי לכם רשימת נשים איכותית וראויה לפאנל בוועידה.

ברור לכל כי מדובר בוועידה שבנויה על השתתפות כספית - חסות, אך מעניין לדעת האם בכלל בוצעה פנייה לכל אותן נשים שמצעידות את הנגב קדימה זה חודשים, שנים ועשורים. לצד הרצון לקיים עוד ועוד וועידות שמהוות מקור הכנסה משמעותי לקבוצת התקשורת מהגדולות בארץ, דווקא בשל טייטל זה מצופה ממנה לפעול לקידום שוויון וגיוון מגדרי לא רק ככותרות, אלא הלכה למעשה.

הוועידה הזו תסתיים בפאנל של ראשי הרשויות בנגב מערבי, כולם גברים. אני פונה אליכם מכאן - היו "גברים" ופנו את מקומכם לנשים שבראש.

הכותבת היא נשיאת סופרסונס ויו"ר קבוצת תשעשרה הפעילה לקידום שוויון מגדרי בישראל