מרימות ראש מול בזק: שלוש ספקיות אינטרנט קטנות מאחדות כוחות

אינטרנט רימון, אקספון וטריפל סי מתאגדות להקמת מערך עצמאי של רכש ציוד והפעלת טכנאים כדי שיוכלו להתחרות בבזק • המעבר לסיבים אופטיים והרגולציה החדשה יאפשרו לבזק למכור מוצר אחד, שיכלול תשתית וספק אינטרנט

אסף עופר, יריב פאר ורמי נחום / צילום: רדן נחום, יח"צ
אסף עופר, יריב פאר ורמי נחום / צילום: רדן נחום, יח"צ

בהתאגדות יוצאת דופן, החליטו שלוש ספקיות אינטרנט לפעול במשותף כדי לרכז מאמץ במסגרת התחרות על הלקוחות בתחום הסיבים האופטיים. לגלובס נודע כי אינטרנט רימון, אקספון וטריפל סי פנו לרשות התחרות בבקשה לקבל היתר לפעול במשותף ברכש ציוד ובהפעלת מערך טכנאים שיוכל לבצע התקנות סיבים לבתים ברשת בזק, וזאת כדי להוזיל עלויות התקנה.

לשלוש ספקיות האינטרנט 400 אלף לקוחות מתוך 1.8 מיליון לקוחות בשוק הזה (מעט פחות מרבע מהשוק). הספקיות הגיעו למסקנה שרק עבודה משותפת תאפשר להן לשרוד את המעבר הצפוי בשוק התקשורת לעולמות הסיבים בשוק הסיטונאי (שבמסגרתו ההתקשרות של הלקוח נעשית ישירות מול הספק, ובו יש 650 אלף לקוחות). מחירי ההתקנות דרך בזק גבוהים מאוד ולשיטת החברות פעולה משותפת תאפשר להן להוזיל את עלות הטכנאים וכן תאפשר להן לרכוש נתבים במחירים נמוכים יותר בזכות הנחות לגודל.

ההתאגדות של החברות נולדה כתוצאה מההבנה שבזק שהולכת לקבל רישיון ISP (ספק שירותי אינטרנט) בעתיד הקרוב, תיהפך לחברה עוצמתית מאוד בעקבות זאת, ואם הן רוצות להציב מולה אתגר ולפעול במסגרת השוק הסיטונאי, הן חייבות להתאגד ולפעול במשותף, היות שהמחירים של שימוש בטכנאי בזק לטובת התקנות עבורן הופכים למעמסה כבדה מאוד.

על פי הערכות אחת המשימות של החברות תהיה להביא להפחתה במחירי הטכנאים של בזק במסגרת הוראות חדשות שיקבע משרד התקשורת בנושא, אך יחד עם זאת החברות יהיו חייבות טכנאים משל עצמן אם הן רוצות להפוך לכוח אפקטיבי בשוק.


ככל הידוע ברשות התחרות אישרו לחברות לפעול במשותף ואילו כעת הבקשה מונחת לפתחו של משרד התקשורת וצפוי כי גם הוא יאשר את ההתאגדות, היות שאין חשש לפגיעה בתחרות כתוצאה משיתוף-הפעולה המדובר.

שוק האינטרנט עומד לעבור שינוי גדול מאוד בעתיד הקרוב בעקבות המעבר לסיבים אופטיים ועל רקע הרגולציה החדשה של משרד התקשורת שצפויה להביא לביטול הפיצול הנהוג בשוק האינטרנט בין ספק לתשתית. במסגרת רגולציה זו, יוענקו רישיונות אינטרנט להוט ולבזק, שיוכלו למכור אינטרנט בצורה ישירה.

ספקיות האינטרנט הקטנות חוששות מאוד מפני שינויים אלה, היות שחלקן מכרו אינטרנט בעיקר דרך בזק ששיווקה אותן ללקוחות במסגרת "בנדל הפוך". החברות מתקשות לפעול ולשווק אינטרנט משולב מכיוון שהשוק התרגל לקבל את האינטרנט שלו מחברות התשתית (כמו בזק שמשווקת בנדל הפוך) ומהספקיות הגדולות כמו סלקום ופרטנר בצורה ישירה, הן על גבי הסיבים והן במסגרת השוק הסיטונאי.

בימים אלה משלים משרד התקשורת את היערכותו לשינוי הרישיון של בזק וביטול הפיצול באינטרנט, ומשרד התקשורת ממתין לכינונה של ממשלה כדי ששר תקשורת יוכל לחתום על הרפורמה הסופית ולפיה בתוך תשעה חודשים מרגע האישור, תוכל בזק, אם לא יתעוררו קשיים מיוחדים, להציע הצעת מדף שוויונית לספקיות שבעקבותיה יתאפשר לה לקבל רישיון למכור אינטרנט כמוצר אחוד (תשתית וספק).